شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روانشناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روانشناس نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

غربالگری تیروئید بیش از ۸۰ هزار نوزاد در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۶۶۱۳۷
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
غربالگری تیروئید بیش از ۸۰ هزار نوزاد در خراسان رضوی
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالیانه به‌طور میانگین بین ۸۴ تا ۹۰ هزار نوزاد زنده از نظر تیروئید در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی غربالگری می‌شوند که از این تعداد، بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ نوزاد مبتلا شناسایی می‌شوند.

دکتر ناصر امینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهرآرانیوز اظهار کرد: همه نوزادان مبتلا به تیروئید در مراکز جامع خدمات سلامت مراقبت‌های لازم را دریافت می‌کنند و زیر نظر متخصصان اطفال و غدد اطفال تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: غربالگری کم‌کاری تیروئید نوزادان یکی از برنامه‌های موفق وزارت بهداشت است که از سال ۱۳۸۵ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شده است و بدین ترتیب همه متولدان زنده در شهر و روستا در سه تا پنج‌روزگی بعد از تولد از لحاظ ابتلا به تیروئید تحت غربالگری قرار می‌گیرند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: غربالگری نوزادان به منظور شناسایی بیمار و درمان به‌موقع آنان مهم‌ترین گام در پیشگیری از عوارض این بیماری است و هم‌اکنون غربالگری تیروئید در همه مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش این دانشگاه برای نوزادان در سه تا پنج‌روزگی انجام می‌شود.

امینی با بیان اینکه اکنون پوشش غربالگری تیروئید در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۹۸‌درصد است، افزود: کم‌کاری تیروئید بدو تولد یکی از شایع‌ترین علل قابل پیشگیری عقب‌ماندگی ذهنی در نوزادان است و تشخیص دیر‌هنگام و با تأخیر موجب عقب‌ماندگی ذهنی و اختلال در رشد خواهد شد.

وی ادامه داد: شایع‌ترین علت ابتلا به کم‌کاری تیروئید نوزادان کمبود ید مصرفی مادر در دوران بارداری است. بنابراین، از همه مادران باردار می‌خواهیم برای دریافت خدمات مراقبتی و آموزش‌های لازم به مراکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه کنند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->