به گزارش شهرآرانیوز، همانطور که پیشتر نیز اعلام شد، سایپا برنامه دارد تا آریا را با دو نوع قوای فنی به بازار عرضه کند. نمونه اول، نسخه تماما بنزینی بوده که مجهز به پیشرانه ۲ لیتری است. پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی GDI در نظر گرفته شده برای آریا، برای بازار ایران، N۲۰ نام دارد که در چین توسط کمپانی DAE تولید میشود. این پیشرانه، توانایی تولید ۱۱۰ کیلووات معادل ۱۴۷.۵ اسب بخار، قدرت و ۲۰۴ نیوتن متر، گشتاور را دارد.
نمونه دوم، نسخه هیبریدی است. در میان پیشرانههای جدید، موتوری با مشخصات ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با تکنولوژی میتسوبیشی دیده میشد که M۱۶K نام داشت. باتوجه به در اختیار داشتن موتور ME۱۶ توسط سایپا، برایمان عجیب بود که چرا سایپا برنامه واردات موتوری با حجم یکسان را دارد!
اما به تازگی و در نهمین کنگره انجمن علوم صوتی ایران، مدیرعامل سایپا اعلام کرد که نسخه هیبریدی آریا مجهز به پیشرانه بنزینی ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی خواهد بود که مصرف سوخت پایینی دارد. به نظر میرسد که موتور ۱.۶ لیتری آریا هیبرید، همان موتور M۱۶K بوده و سایپا نمیخواهد تا در این نسخه، از پیشرانه ME۱۶ خود استفاده کند. البته لازم به ذکر است که پیشرانه ME۱۶ دارای استاندارد یورو ۵ بوده و پیشرانه M۱۶K، از استاندارد یورو ۶ بهره میبرد.
موتور M۱۶K جزو سری ۴J موتورهای DAE محسوب شده و برای بازار ایران، M۱۶K نامگذاری شده است. این موتور توانایی تولید ۹۰ کیووات معادل ۱۲۱ اسب بخار، قدرت را دارد که به نظر قویتر از موتور ME۱۶ است.
فعلا اطلاعاتی درباره پیشرانه الکتریکی آریا هیبرید، در اختیار نبوده و مشخص نیست که درنهایت، خروجی نهایی این خودرو، چقدر خواهد بود.
منبع: چرخان