پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پیش‌بینی تخصیص ۱۹۹ هزار تن کود یارانه‌ای به خراسان رضوی در سال جاری

  • کد خبر: ۱۷۰۱۳۳
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
پیش‌بینی تخصیص ۱۹۹ هزار تن کود یارانه‌ای به خراسان رضوی در سال جاری
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی گفت: سهمیه کود استان برای امسال چیزی حدود ۱۹۹ هزارتن پیش بینی شده است که فسفاته، ازته و پتاسه از جمله کود‌های اختصاصی دولت به کشاورزان است.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین عطایی، امروز، دوشنبه ۲۹ خردادماه، در نشست خبری سبد کودی کشاورزان که در مشهد برگزار شد، اظهارداشت: در سال ۹۹ جذب کود‌های فسفاته در مجموع در طی یک سال ۱۹۹۳ تن و کود‌های پتاسه ۲۱۲۰ تن در کل استان مصرف شده است که این عدد و ارقام یک فاجعه‌ای در میزان مصرف در آن سال بود. با توجه به فرهنگسازی و ترویجی که انجام شد در نیمه دوم ۱۴۰۰ میزان مصرف ۱۰۶۶۶ تن کود  تا پایان سال ۱۴۰۰ توزیع شد و پتاسه هم در این مدت زمانی به ۵۶۵۶ تن رسید.

به گفته عطایی، همچنین نسبت سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل در بحث ازته ۱۶ درصد، در فسفاته ۵۵ درصد و پتاسه ۲۷ درصد  رشد اتفاق افتاده است که این نسبت  به سال ۹۹ در بحث افزایش مصرف ازته ۱۴  درصد، فسفاته ۹۲ درصد و در پتاسه ۷۰ درصد افزایش داشتیم؛ که این نشان‌دهنده اینکه در حوزه تولیدات گیاهی در بحث تحقیقات تلاش زیادی شده و در مصرف کود ترویج خوبی شده و باعث شده کارایی تولید افت نکند. امیدواریم در سال ۱۴۰۲ این افزایش را حفط و به سمت ترویج بیشتر آن حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: سهمیه کود حدود ۱۹۹ هزار تن در سال جدید پیش بینی شده است که از این مقدار سهم ازته در استان ۱۵۴ هزار و ۲۰۷ تن تعیین شده  که از این مقدار تاکنون حدود ۲۱ درصد توزیع انجام شده است. در بحث فسفاته ۳۰ هزار تن حدودا سهمیه تعیین کرده اند که از این مقدار ۱۴ درصد توزیع انجام شده است، در بحث پتاسه ۱۳ هزار و ۶۹۳ تن سهمیه امسال را تعیین کرده اند که از این مقدار ۱۶ درصد تاکنون توزیع شده است، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که یک شرکت دولتی است، در راستای تامین و تدارک و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی خدمت ارائه می‌دهند. با هدف اصلاح بهبود نظام خدمت رسانی و بازار یابی کود‌های کشاورزی و با هدف حذف واسطه‌ها و نهایتا بهبود تولید و در نهایت دسترسی آسانتر کشاورزان به نهاد‌های کشاورزی و کودی همایش‌های آموزشی را برگزار کند.

مدیر شرکت خدمات خدمات حمایتی کشاورزی استان گفت: هدف از برگزاری این همایش، بروز کردن دانش کارگزاران ما و انتقال دانش فنی به کشاورزان در مناطق مختلف است. شرکت‌های دانش بنیان را در این خصوص حمایت کردیم. ایجاد سازوکار‌های مناسب در خصوص دست‌یابی به طرح‌های خودکفایی کود‌های کشاورزی، آشنایی کارگزاران و کشاورزان با جدید‌ترین محصولات دانش بنیان و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، نیز از دیگر اهداف این همایش است. ایجاد چشم‌اندازی برای کالا و خدمات تولید داخل در حوزه کود‌های کشاورزی، تقویت توان شرکت‌های تولید کننده کود‌های داخلی و معرفی کود‌های قالب مصرف همزمان با معرفی میزان مصرف برای محصولات، به کشاورزان از جمله اهداف دیگر این همایش است.

میانگین مصرف کود در کشور ۹۸ کیلوگرم در هکتار است

در این همایش دکتر کشاورز، مدرس دانشگاه نیز در خصوص استاندارد کیفی کود‌ها و بقایای مضر باقیمانده در کود گفت: تصوری در عموم جامعه وجود دارد که کود زیاد مصرف می‌شود و محصول را آلوده می‌کند، در صورتی که این واقعیت ندارد. میانگین مصرف کود در کشور ۹۸ کیلوگرم در هکتار است، در حالی‌که میانگین مصرف کود در دنیا ۲۰۰ کیلوگرم در یک هکتار است؛ بنابراین ما به طور کلی نسبت به کشور‌های پیشرفته کمتر هم هستیم.

به گفته وی، در بحث کود موضوعی که مطرح است بد مصرفی است که در بعضی نقاط و محصولات که نمی‌توان به همه محصولات این بد مصرفی را تعمیم داد اشاره کرد. بحث کود و سم دو موضوع جدا است. کود برای اینکه مجوز ساخت بگیرد باید یک پروسه‌ای در موسسه تحقیقات آب و خاک وجود دارد طی کنند. باقیمانده عناصر مضر در کود‌ها اندازه گیری می‌شود ضمن اینکه غلظت عناصر ضروری هم اندازه‌گیری می‌شود. اگر این استاندارد رعایت شده باشد مجوز استفاده صادر می‌شود؛ بنابراین تمام کود‌هایی که در حال توزیع است. مطمئنا استاندار‌های خود را طی کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->