ارائه خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد توسط خادمیاران رضوی آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ وحش مشهد | درمان ارس، با خرد جمعی پیگیری می‌شود ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود | اعلام چگونگی محدوده‌بندی مدارس اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز اعلام شد استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند! ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور | اعتیاد در ۶ تا ۸ درصد مصرف‌کنندگان سیگار‌های الکترونیک ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد: ما بلد نیستیم از خشکسالی پرهیز کنیم

  • کد خبر: ۱۷۰۳۸۶
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹
رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد: ما بلد نیستیم از خشکسالی پرهیز کنیم
رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: پرهیز از خشکسالی یعنی بیش از ۴۰ درصد از منابع آب استفاده نشود تا اگر خشکسالی خواست ضربه بزند فاصله و تاب‌آوری با آن وجود داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، کامران داوری امروز، ۳۰ خرداد ماه، در جلسه بحران آب و چالش‌های توسعه پایدار که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مشکل ما در کشور مشکل بحران آب نیست، بلکه مشکل بحران سیاست‌گذاری، خردورزی جمعی و نفهمیدن شرایط است. خشکی واقعیت ایران و امری نسبی بوده، اتفاق خاصی نیست. خشکسالی بخشی از طبیعت همه کشورهای دنیا است.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم در همه دنیا اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: راه حل رصد، شناسایی و آماده کردن خود است تا مصون بمانیم. اگر این کارها را انجام ندهیم، آسیب‌ها ما را در امان نمی‌گذارد. اول پایایی و بعد بهره‌وری است. اول باید به فکر این باشیم که این رفتار ما در درازمدت و بلندمدت ما را دچار مشکل و چالش می‌کند یا نه.

داوری بیان کرد: مشهد در سال ۱۳۴۷ با حدود ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ حلقه چاه ممنوعه شده که امروز ۸۰۰۰ حلقه چاه در دشت مشهد وجود دارد. سرعت رشد چاه‌های غیر مجاز شناسایی شده از سرعت بستن آن‌ها بیشتر است و رشد چاه‌ها به بهانه تامین آب شرب مشهد ادامه دارد. مگر مشهد نمی‌تواند آب را از چاه‌های موجود بخرد؟ مشهدی که شهرداری آن سهامدار ۵۰ درصد آبفای مشهد است، آیا نمی‌تواند شریک هزینه‌های آبفا باشد؟ اگر به عوارض خانه‌ها یا پروانه‌های ساخت اضافه شود، می‌توان چاه خرید.

رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه تمرکز جمعیت را جز با اقتصاد نمی‌توانیم مدیریت کنیم، تصریح کرد: زمانی جمعیت مهاجرت می‌کند که اقتصاد به آن‌ها خیر مقدم می‌گوید. نمی‌توانیم بگوییم جمعیت وارد یک شهر نشود اما با اقتصاد می‌توان کاری کرد که یک شهر برای جمعیت جذاب نباشد. با رفتار گذشته در چرخه‌ای بیمار قرار گرفتیم که شهرهای بزرگ را بزرگ‌تر و منابع آب را نابود می‌کنیم و عاقبت آن چیزی نیست.

وی خاطرنشان کرد: ۶۵ درصد بارش‌ها در دنیا تبخیر می‌شود که این رقم در استان ۸۰ تا ۸۵ درصد است. در ۱۰ سال آب تجدیدپذیر استان ۳.۵ میلیارد است و به سرعت در حال ورود به شرایط بسیار متفاوت با گذشته هستیم. ۷ سال پیش شوری باغ گیاه‌شناسی ۳۰۰۰ بود اما امروز به ۵۳۰۰ رسیده است. 

داوری گفت: ما بلد نیستیم از خشکسالی پرهیز کنیم. پرهیز از خشکسالی یعنی بیش از ۴۰ درصد از منابع آب استفاده نشود تا اگر خشکسالی خواست ضربه بزند فاصله و تاب‌آوری با آن وجود داشته باشد. تا سال ۲۱۰۰ تغییر اقلیم ادامه پیدا می‌کند. در مشهد بارش اندکی افزایش خواهد داشت اما در استان دو برابر متوسط جهانی گرم می‌شویم، بنابراین سهم تبخیر و شوری افزایش پیدا می‌کند.

رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: باید به این سمت برویم که چگونه غذا تولید اما آب کمتری مصرف کنیم. در صادرات هندوانه باید برای جبران آب مصرفی عوارض دریافت شود. ۲۰ درصد مصرف آب مشهد ناشی از اضافه برداشت است، اگر بخواهیم این ۲۰ درصد را جبران کنیم باید قیمت جایگزینی آن را بگیریم. برای حل مشکل آب کشور باید به اجتماع و اقتصاد را توجه کنیم. وقتی مدیریت می‌کنیم و به این موارد توجهی نداریم کار به جایی نمی‌بریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->