«دارالعلم»؛ مدرسه‌ای در مسیر مرجعیت علمی و افق تمدن نوین اسلامی ورود موکب‌داران اربعین به فاز عملیاتی و آغاز انتقال تجهیزات آغاز بخش سوم جشنواره قرآنی «نورالمبین» در شهرداری مشهد اعلام برنامه‌های قرآنی حرم مطهر امام رضا(ع)در دهه سوم ماه محرم ۱۴۰۴ صدور ۳۶۸ هزار گذرنامه زیارتی از ابتدای محرم ۱۴۰۴ تاکنون ۴۰ بیمار بدحال حج تمتع با مراقبت‌های ویژه به کشور بازگشتند (۲۸ تیر ۱۴۰۴) دغدغه‌مند ایران قوی و مقتدر | درباره شهید منصور عسگری، دانشمند هسته‌ای راه اندازی بنیاد علمی شهید طهرانچی تغییر در اعلام نتیجه و فرآیند پذیرش طلاب در سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۴ بیش از ۱۵۰ دفتر خدمات زیارتی در مشهد آماده ثبت‌نام زائران اربعین ۱۴۰۴ هستند | رفع اختلالات احتمالی سامانه سماح زمان انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر اعلام شد وام دانشجویی برای سفر اربعین ۱۴۰۴ چقدر است؟ باید رویکرد معنوی اربعین را با توسعه عدالت‌محور در مناطق کم‌برخوردار گره زد ماجرای سفر مداح معروف به ترکیه چه بود؟ مرمت پنجره‌فولاد رواق دارالولایه حرم امام‌رضا(ع) معامله پرسود شهدا با خدا چگونه حق را تشخیص دهیم؟ | بررسی راه‌های تشخیص حق و باطل در قرآن توصیه‌های سازمان اورژانس کشور به زائران اربعین + فیلم اطلاعات تکمیلی جهت ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۴ + جزئیات تعهدات بیمه‌ای زائران
سرخط خبرها

نیایش، پلی میان عابد و معبود

  • کد خبر: ۱۷۱۷۲۱
  • ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
نیایش، پلی میان عابد و معبود
نیایش کننده عاشقی است که فقط خدای خود را می‌خواند؛ چون دوستش دارد و به قول حافظ: حافظ وظیفه تو دعاگفتن است و بس/ در بند آن مباش که نشنید یا شنید.

روز عرفه است؛ روز «شناخت» و روز «نیایش». روزی که باید در عرفات سرگشتگی، خود را بجویی تا خدا را بیابی که خودشناسی، پیش درآمد خداشناسی است و «من عرف نفسه فقد عرف ربه». بی گمان شناخت خود، دشوارتر از شناخت خداست که در دعای ابوحمزه ثمالی می‌خوانیم:

«بک عرفتک و انت دللتنی لیک و دعوتنی الیک»؛ او چنان مظاهر پیدایی دارد که یافتنش دشوار نیست و دست یافتنش آسان که «اقرب و من حبل الورید» و دعا و نیایش، راه رسیدن را کوتاه‌تر می‌کند و آسان تر.

نیایش کلید حضور به درگاه است و پروانه باریابی که خود برای این دعوت اجازه نامه صادر کرده است و تضمین پذیرش هم داده است و به آشکارا گفته است:
«ادعونی استجب لکم.»

نیایش کننده عاشقی است که فقط خدای خود را می‌خواند؛ چون دوستش دارد و به قول حافظ: حافظ وظیفه تو دعاگفتن است و بس/ در بند آن مباش که نشنید یا شنید.

تا جایی که در غزلی دیگر می‌گوید: ارباب حاجتیم و زبان سؤال نیست/ در حضرت کریم، تمنا چه حاجت است/ جام جهان نماست ضمیر منیر دوست/ اظهار احتیاج، خود آنجا چه حاجت است/‌ای عاشق گدا چو لب روح بخش یار/ می‌داندت وظیفه، تقاضا چه حاجت است.

از جمله آثار دعا و نیایش، به دست آوردن ارزش و کسب منزلت نزد پروردگار خواهد بود. در سوره فرقان می‌خوانیم: «قل ما یعبوا بکم ربی لولا دعاوکم؛ بگو پروردگارم ارجی برای شما قائل نیست اگر دعای شما نبود.»

مفهوم آیه این است که اگر جایگاه و منزلتی نزد خداوند دارید، به دلیل دعا و نیایش است؛ و نیز می‌دانیم که خداوند به دلیل دعا و نیایش از حضرت ابراهیم (ع) تمجید کرده است که: «ان ابراهیم لحلیم اواه منیب (هود ۷۵).» امام باقر (ع) نیز در بیان همین آیه می‌فرمایند: «اواه کسی است که بسیار دعا می‌کند.» و این چنین است که نیایش، پلی می‌شود میان عابد و معبود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->