یادی از شهید «مهدی رضایی مجد» | مارادونای ایران توی خاکریزها قهرمان شد پرواز مستقیم دمشق–جده برای سفر عمره سوری‌ها باز شد ستاد بزرگداشت شهدای خدمت تشکیل شد | از مساجد تا دانشگاه‌ها در میدان تبیین کتاب‌سال ۱۴۰۳ آستان قدس رضوی منتشر شد فرزندت را با کلام خدا واکسینه کن | مروری بر رهنمودهای اهل‌بیت(ع) درباره آموزش قرآن به کودکان فرمانده‌ای که خود را آبدارچی سپاه معرفی می‌کرد  جشنواره زیارت ویژه دانش‌آموزان مشهدی در ایام دهه کرامت ۱۴۰۴ برگزار می‌شود احداث ۷۰ استخر ذخیره آب کشاورزی در سال ۱۴۰۳، دستاورد جهادگران بسیجی در خراسان رضوی آغاز آموزش قرآن به زبان انگلیسی در مدارس قم آغاز پذیرش حوزه علمیه خواهران قم از امروز (یکم اردیبهشت ۱۴۰۴) فراخوان ثبت‌نام متقاضیان خدمتگزاری در حج تمتع ۱۴۰۵ + جزئیات شعار محوری و عناوین روز‌های دهه کرامت ۱۴۰۴ اعلام شد شناسایی ۶۰۰ شهید ورزشکار در خراسان رضوی یادی از محمدتقی شریعتی، عالم فقید خراسانی | کانون نشر حقیقت درس‌هایی از نهج‌البلاغه | مالیات نماز صبح یکی از اعمال بافضیلت در روایات اسلامی‌ است | وقت خوب رحمت بیش از ۲۳۰ هزار موقوفه در کل کشور به ثبت رسیده است آمادگی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در طراحی و اجرای برنامه‌های خلاقانه ویژه جوانان تشرف ۵ هزار سالمند به حرم مطهر امام‌رضا(ع)، در قالب طرح «معین‌الضعفا» رقابت ۱۱۱ ورزشکار در جشنواره فرهنگی‌ورزشی رضوی
سرخط خبرها

نیایش، پلی میان عابد و معبود

  • کد خبر: ۱۷۱۷۲۱
  • ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
نیایش، پلی میان عابد و معبود
نیایش کننده عاشقی است که فقط خدای خود را می‌خواند؛ چون دوستش دارد و به قول حافظ: حافظ وظیفه تو دعاگفتن است و بس/ در بند آن مباش که نشنید یا شنید.
علیرضا حیدری
خبرنگار علیرضا حیدری

روز عرفه است؛ روز «شناخت» و روز «نیایش». روزی که باید در عرفات سرگشتگی، خود را بجویی تا خدا را بیابی که خودشناسی، پیش درآمد خداشناسی است و «من عرف نفسه فقد عرف ربه». بی گمان شناخت خود، دشوارتر از شناخت خداست که در دعای ابوحمزه ثمالی می‌خوانیم:

«بک عرفتک و انت دللتنی لیک و دعوتنی الیک»؛ او چنان مظاهر پیدایی دارد که یافتنش دشوار نیست و دست یافتنش آسان که «اقرب و من حبل الورید» و دعا و نیایش، راه رسیدن را کوتاه‌تر می‌کند و آسان تر.

نیایش کلید حضور به درگاه است و پروانه باریابی که خود برای این دعوت اجازه نامه صادر کرده است و تضمین پذیرش هم داده است و به آشکارا گفته است:
«ادعونی استجب لکم.»

نیایش کننده عاشقی است که فقط خدای خود را می‌خواند؛ چون دوستش دارد و به قول حافظ: حافظ وظیفه تو دعاگفتن است و بس/ در بند آن مباش که نشنید یا شنید.

تا جایی که در غزلی دیگر می‌گوید: ارباب حاجتیم و زبان سؤال نیست/ در حضرت کریم، تمنا چه حاجت است/ جام جهان نماست ضمیر منیر دوست/ اظهار احتیاج، خود آنجا چه حاجت است/‌ای عاشق گدا چو لب روح بخش یار/ می‌داندت وظیفه، تقاضا چه حاجت است.

از جمله آثار دعا و نیایش، به دست آوردن ارزش و کسب منزلت نزد پروردگار خواهد بود. در سوره فرقان می‌خوانیم: «قل ما یعبوا بکم ربی لولا دعاوکم؛ بگو پروردگارم ارجی برای شما قائل نیست اگر دعای شما نبود.»

مفهوم آیه این است که اگر جایگاه و منزلتی نزد خداوند دارید، به دلیل دعا و نیایش است؛ و نیز می‌دانیم که خداوند به دلیل دعا و نیایش از حضرت ابراهیم (ع) تمجید کرده است که: «ان ابراهیم لحلیم اواه منیب (هود ۷۵).» امام باقر (ع) نیز در بیان همین آیه می‌فرمایند: «اواه کسی است که بسیار دعا می‌کند.» و این چنین است که نیایش، پلی می‌شود میان عابد و معبود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->