توصیه‌های سرپرست حجاج ایرانی به قربانی‌کنندگان در ایام حج پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید در پی درگذشت مادر شهیدان «ابدام» تأکید رئیس جمهور بر ایجاد آرامش و رفاه کامل برای حجاج ایرانی رئیس بنیاد شهید: فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و شهدا استخدام رسمی می‌شوند آغاز بازگشت زائران حج تمتع ۱۴۰۴ سه روز زودتر از موعد ۶ زائر ایرانی در حج جان باختند | ۲۶ نفر بستری هستند (۱۲ خردادماه ۱۴۰۴) اجرایی‌شدن بیش از ۱۵ برنامه فرهنگی‌هنری در آستانه سی‌وششمین سالگرد ارتحال امام(ره) از سوی بسیج کشور ضرورت توسعه زیرساخت‌های زیارتی و فرهنگی از محل درآمد‌های وقفی آیات منتخب عیدسعید غدیر و محرم توسط نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها» اعلام شد ایجاد پایگاه‌های قرآنی برای ۲۰۰ مسجد مشهد تا پایان خردادماه ۱۴۰۴ کاروان‌های ۳ روزه عتبات ویژه ایام عرفه راه اندازی شد اربعین ماموریتی فراتر از زیارت است شکافتن حصار جهل با تیغ علم | سبک علمی امام باقر(ع) نسخه‌ای برای تمدن‌سازی امروز آغاز برنامه‌های دهه ولایت و امامت در مشهد از روز عرفه ۱۴۰۴ | برپایی «سفره‌های علوی» و هزار ایستگاه صلواتی عید قربان فرصتی برای کمال برگزاری مراسم باشکوه دعای عرفه در حرم امام‌رضا(ع)، پنجشنبه (۱۵ خرداد ۱۴۰۴) برنامه‌های حرم مطهر رضوی به‌مناسبت سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) اعلام شد بیانیه مدیریت مرکز حوزه‌های علمیه به‌مناسبت سی‌وششمین سالگرد ارتحال بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران
سرخط خبرها

نیایش، پلی میان عابد و معبود

  • کد خبر: ۱۷۱۷۲۱
  • ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
نیایش، پلی میان عابد و معبود
نیایش کننده عاشقی است که فقط خدای خود را می‌خواند؛ چون دوستش دارد و به قول حافظ: حافظ وظیفه تو دعاگفتن است و بس/ در بند آن مباش که نشنید یا شنید.

روز عرفه است؛ روز «شناخت» و روز «نیایش». روزی که باید در عرفات سرگشتگی، خود را بجویی تا خدا را بیابی که خودشناسی، پیش درآمد خداشناسی است و «من عرف نفسه فقد عرف ربه». بی گمان شناخت خود، دشوارتر از شناخت خداست که در دعای ابوحمزه ثمالی می‌خوانیم:

«بک عرفتک و انت دللتنی لیک و دعوتنی الیک»؛ او چنان مظاهر پیدایی دارد که یافتنش دشوار نیست و دست یافتنش آسان که «اقرب و من حبل الورید» و دعا و نیایش، راه رسیدن را کوتاه‌تر می‌کند و آسان تر.

نیایش کلید حضور به درگاه است و پروانه باریابی که خود برای این دعوت اجازه نامه صادر کرده است و تضمین پذیرش هم داده است و به آشکارا گفته است:
«ادعونی استجب لکم.»

نیایش کننده عاشقی است که فقط خدای خود را می‌خواند؛ چون دوستش دارد و به قول حافظ: حافظ وظیفه تو دعاگفتن است و بس/ در بند آن مباش که نشنید یا شنید.

تا جایی که در غزلی دیگر می‌گوید: ارباب حاجتیم و زبان سؤال نیست/ در حضرت کریم، تمنا چه حاجت است/ جام جهان نماست ضمیر منیر دوست/ اظهار احتیاج، خود آنجا چه حاجت است/‌ای عاشق گدا چو لب روح بخش یار/ می‌داندت وظیفه، تقاضا چه حاجت است.

از جمله آثار دعا و نیایش، به دست آوردن ارزش و کسب منزلت نزد پروردگار خواهد بود. در سوره فرقان می‌خوانیم: «قل ما یعبوا بکم ربی لولا دعاوکم؛ بگو پروردگارم ارجی برای شما قائل نیست اگر دعای شما نبود.»

مفهوم آیه این است که اگر جایگاه و منزلتی نزد خداوند دارید، به دلیل دعا و نیایش است؛ و نیز می‌دانیم که خداوند به دلیل دعا و نیایش از حضرت ابراهیم (ع) تمجید کرده است که: «ان ابراهیم لحلیم اواه منیب (هود ۷۵).» امام باقر (ع) نیز در بیان همین آیه می‌فرمایند: «اواه کسی است که بسیار دعا می‌کند.» و این چنین است که نیایش، پلی می‌شود میان عابد و معبود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->