سرخط خبرها

دلیل حرکت کاروان نمادین مردم نیشابور در سالروز ورود امام رضا (ع) به این شهر چیست؟

  • کد خبر: ۱۷۲۲۹۰
  • ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
دلیل حرکت کاروان نمادین مردم نیشابور در سالروز ورود امام رضا (ع) به این شهر چیست؟
یک کارشناس گردشگر مذهبی گفت: با ورود امام رضا (ع) به نیشابور یکی از بزرگان این شهر، از نیشابور خارج شده و امام از خارج شهر با پای پیاده تا منزل بانو پسنده همراهی می‌کند. حال مردم نیشابور در سالروز این اتفاق تاریخی از بیرون شهر به صورت نمادین تا منزل بانو پسنده و مقبره بی بی شطیطه حرکت می‌کنند.

حسین رضایی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز در خصوص پیاده‌روی کاروان نمادین نیشابور در سالروز ورود امام رضا (ع) به این شهر عنوان کرد: تقریبا تیر ماه هر سال ورود امام رضا (ع) در این کاروان نمادین نشان داده می‌شود که عشق و علاقه مردم فهمیم و ولایتمدار نیشابور به سلسله رضوی را نشان می‌دهد.

وی افزود: نیشابور شهری که محدثان برجسته‌ای داشته است. به عنوان مثال عالمان اهل سنت از پیشگامان استقبال از امام رضا (ع) بوده‌اند و از امام خواستند که برایشان حدیثی بخواند.

این کارشناس گردشگری مذهبی گفت: بزرگ‌شهر نیشابور یعنی ابویعقوب از شهر خارج می‌شود و با سن بالایش شخصا مهار ناقه امام را می‌گیرد و تا شهر پیاده می‌آید. بزرگترین واقعه‌ای که در سفر امام رضا (ع) در بحارالانوار نیز ذکر شده حدیث سلسله‌الذهب بوده که ۴۰۰۰ قلمدان آماده نوشتن کلمات حضرت برای این حدیث بوده‌اند.

رضایی تصریح کرد: امام رضا (ع) برای اقامت چند روزه در نیشابور در محله غربی نیشابور به منزل خدیجه دختر حمدان وارد می‌شود. خدیجه مادربزرگ ابوواسع محمد نیشابوری بوده که پس از سکونت امام در منزل ایشان، به این بانو پسنده گفته می‌شود و به بانو پسنده معروف می‌شود.

وی ادامه داد: امام رضا (ع) در گوشه‌ای از حیاط این خانم با دست خودشان درخت بادامی می‌کارند که از برکت دست امام، درختچه ظرف یک سال ثمر می‌دهد و مردم بادام این درخت را برای شفا استفاده می‌کنند. سال‌ها بعد این درخت خشک می‌شود. نکته جالبی که در تاریخ نوشته شده این است که برای قطع کنندگان آن درخت عذاب و سختی‌های زیادی گزارش کرده‌اند. همچنین گفتنی است که امام در مدت اقامتش در نیشابور یک حمام، یک مسجد و یک قنات نیز دایر می‌کند.

این کارشناس گردشگر مذهبی بیان کرد: امام (ع) که از نیشابور به طرف سناباد و توس حرکت می‌کند به منطقه دهسرخ می‌رسند که با حفر اندکی از زمین چشمه آبی جوشان در آنجا به وجود می‌آید و به وجود چشمه کوهسرخ می‌رسند.

رضایی گفت: امام رضا (ع) در مشهد و در منطقه سناباد به کوهسنگی تیکه می‌کنند و می‌فرمایند که خداوند این کوه و آنچه از آن ساخته می‌شود را باعث منفعت قرار بدهد و آنچه در این دیگ‌ها پخته می‌شود برکت دهد. این دعای حضرت برای کوهسنگی و ظروف سنگی که در آنجا ساخته می‌شود و بیش از ۱۲۰۰ سال است از آن می‌گذرد، باعث وجود برکت برای مردمی می‌شود که از این کوه و ظروف سنگی استفاده می‌کنند. این‌‎ها نکاتی بسیار جالب از سفر حضرت است که باعث به وجود آمدن تاثیرات اقتصادی و اجتماعی در سفر امام رضا (ع) به نیشابور شده است.

وی ادامه داد: امام (ع) که به روستای نوغان تشریف می‌برند کنار قبر هارون خطی می‌کشند و می‌گویند که اینجا تربت من است. حال مردم نیشابور یک کاروان نمادین تشکیل می‌دهند و یک ستادی هم در نیشابور تشکیل داده‌اند که از روستای خدیشه حرکت می‌کنند و تا منزل بانو پسنده و مقبره بی بی شطیطه حرکت می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->