تلسکوپ فضایی هابل با چهار تصویر جدید و زیبا ۳۵ سالگی‌اش را جشن گرفت پرسپولیس تنها نماینده ایران در مسابقات Efootball لیگ نخبگان آسیا تریلر جدید بازی Ghost of Yotei منتشر شد + زمان انتشار صورت خندان آسمان شب | زمان و شیوه رصد آرایش نادر ماه و زهره و زحل نتایج یک تحقیق جدید: کلاغ‌ها هندسه می‌فهمند! اولین شبکه ۱۰G جهان با سرعت دانلود ۱۰ گیگابیت‌برثانیه در چین راه‌اندازی شد ۲۵ درصد نسل Z فکر می‌کنند هوش مصنوعی خودآگاه شده است تسهیل‌گری سازمان تنظیم مقررات در زمینه هوش مصنوعی دولت برای آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان، معلمان و والدین پلتفرم رایگان آماده کرده است دانشمندان وجود اولین سیاهچالۀ بدون ستاره در کهکشان راه شیری را تأیید کردند پاول دورف: فرانسه می‌خواهد به پیام‌های رمزگذاری‌شده کاربران تلگرام دسترسی داشته باشد دولت و ایرانسل با همکاری هم دستیار هوشمند ارائه خدمات معرفی می‌کنند نخستین بارش شهابی سال در راه آسمان ایران افتتاح غیررسمی بزرگ‌ترین موزه تمدنی جهان در مصر نتیجه تحقیقات جدید: در بسیاری از خمیردندان‌ها ‌فلزات خطرناک وجود دارد کشف شواهدی جدید از وجود حیات باستانی در مریخ قابلیت شگفت‌انگیز ChatGPT: شناسایی موقعیت مکانی عکس‌ها پروژه‌های بلندپروازانه برای زندگی بشر زیر آب انسان‌ها و ربات‌های انسان‌نما در مسابقه دو ماراتن چین رقابت کردند + فیلم انتشار آگهی مسکن بدون ثبت اطلاعات ملک در سامانه املاک و اسکان ممنوع است
سرخط خبرها

بیمه تامین اجتماعی رانندگان تاکسی اینترنتی در برنامه هفتم توسعه| خبر خوب برای رانندگان اسنپ و تپسی

  • کد خبر: ۱۷۲۳۳۶
  • ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
بیمه تامین اجتماعی رانندگان تاکسی اینترنتی در برنامه هفتم توسعه| خبر خوب برای رانندگان اسنپ و تپسی
لایحه برنامه هفتم توسعه یک شگفتی برای رانندگان اسنپ و تپ‌سی دارد. در این لایحه بندی پیش بینی شده که بر اساس آن رانندگان اینگونه پلتفرم‌ها امکان استفاده از بیمه بازنشستگی را پیدا می‌کنند.
مسعود سلطانی
خبرنگار مسعود سلطانی

به گزارش شهرآرانیوز، تعداد رانندگان اسنپ و تپ‌سی به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر می‌رسد و از زمان شروع به کار این برنامه‌ها، بیمه رانندگان شان یکی از موضوعاتی بوده که هر از گاهی در رسانه‌ها مطرح شده است. تاکنون اما هیچ اقدام خاصی برای بیمه رانندگان این پلتفرم‌ها انجام نشده؛ با این حال در برنامه هفتم توسعه به این موضوع پرداخته شده و طرحی برای بیمه این رانندگان پیش بینی شده است.

قانون پیشنهادی برنامه هفتم توسعه برای بیمه رانندگان اسنپ و تپ‌سی چیست؟

طی سالیان اخیر، چالش‌های مرتبط با صندوق‌های بازنشستگی در کشور هر روز جدی‌تر شده است. این چالش‌ها باعث شده که در لایحه برنامه هفتم توسعه فصل ویژه‌ای تحت عنوان «اصلاح صندوق‌های بازنشستگی» نوشته شود. در این فصل از لایحه برنامه پنجساله توسعه و در بند (ج) از «اصلاحات سنجه‌ای» حکمی امید بخش برای رانندگان پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی نوشته شده است که در ادامه آن را می‌خوانید:

«ارائه دهندگان خدمات حمل ونقل بار و مسافر که از طریق سکو‌های (پلتفرم‌های) مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند؛ مجاز به بیمه نمودن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند. آیین نامه اجرایی موضوع این بند به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظرف مدت نه (۹) ماه پس از ابلاغ این برنامه به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.».

حالا باید منتظر بمانیم و ببینم که این بند چگونه به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد و بعد از آن منتظر آیین نامه آن باشیم. بدون تردید حق بیمه رانندگان در این طرح باید شامل حمایت‌ها یا تخفیفاتی بشود و همچنین سهمی از این حق بیمه نیز بر عهده شرکت‌های ارائه دهنده خدمات همچون اسنپ و تپسی باشد.

مقایسه «اوبر» با اسنپ و تپسی

هیچ آمار دقیقی هم وجود ندارد که چه تعداد از رانندگان اسنپ و تپ‌سی فاقد بیمه هستند و یا اینکه چه تعداد از این افراد رانندگی را به عنوان شغل اول و اصلی خود انتخاب کرده‌اند. همین فقدان آمار باعث شده که تاکنون نسبت به بیمه رانندگان این پلتفرم‌ها تصمیم گیری جدی صورت نگیرد.

این در حالی است که در برنامه «اوبر» که آن‌هم که پلتفرم تاکسی اینترنتی جهانی است و در ۶۳ کشور جهان فعال است، طرح‌هایی برای بهره مندی از بیمه بازنشستگی برای رانندگان پیش بینی شده است. جالب است بدانید که تعداد رانندگان اوبر با این دامنه گسترده فعالیت جهانی ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است و اسنپ و تپ‌سی که فقط در ایران فعالیت دارند بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار راننده دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->