شهادت پاسدار تیپ ۱۲ قائم (عج) سمنان حین ماموریت رزمی + عکس (۱۶ مهر ۱۴۰۴) تجربه زیارت اختصاصی کودکان در حرم مطهر رضوی برای نخستین‌بار انتخاب ۱۰ هزار مسجد شاخص در طرح «محراب» تقدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از نیروهای خدوم انتظامی فرنی‌پزان در شربت‌خانه حضرتی | نگاهی مستند و متفاوت به یکی از نهادهای فراموش‌شده پذیرایی در حرم‌مطهر تدوین خاطرات شهدای دانش‌آموز جنگ تحمیلی ۱۲ روزه بانگ خوش، مروج اخلاق جنگ با استکبار را ادامه می‌دهیم به سویت پر کشیدم با دلی از قبل‌ شیدا‌تر نسبتِ فرهنگی و تمدنی ما و امام رضا(ع) حکم شرعی خرید اضافی وسایل زندگی چیست؟ «اوس حبیب» جنس نور و نظم را می‌شناخت | یادی از مرمتگر گنبد و آینه‌کاری‌های حرم مطهر رضوی سفری برای دل دیدار رئیس بنیاد شهید با خانواده شهید فراجا ۳ هزار و ۱۵۷ موکب در اربعین ۱۴۰۴ خدمات ارائه کردند زیارت، مهمان‌شدن در خانه امام رضا(ع) | حق امام معصوم را با زیارت ادا کنیم آغاز همایش تجلیل از خادمان اربعین با پیام رئیس‌جمهور (۱۶ مهر ۱۴۰۴) الگوگیری از سیره امام‌رضا(ع) در تربیت کودک | پیوندی از عقلانیت، عاطفه و نظم دهلی نو محفل شاعرانه در پاسداشت حضرت زهرا(س) شد تأکید معاون وزیر فرهنگ در حمایت از تولید محتوای قرآنی در مناطق روستایی و عشایری
سرخط خبرها

اهدای طومار زیارتی قجری به مرکز اسناد آستان قدس رضوی | سفری از مکه تا مشهد

  • کد خبر: ۱۷۲۴۳۶
  • ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
اهدای طومار زیارتی قجری به مرکز اسناد آستان قدس رضوی |  سفری از مکه تا مشهد
یک طومار زیارتی شیعی متعلق به دوره قاجاریه که تصویری از سفر مکه تا مشهد را در خود جای داده است، از سوی زائر هندوستانی به مرکز اسناد آستان قدس رضوی اهدا شد.

به گزارش شهرآرانیوز، کارشناس مسئول طبقه بندی و آماده سازی اسناد، با بیان اینکه تصویری از مکه تا مشهد در طومار زیارتی شیعی متعلق به دوره قاجاریه از سوی زائر هندوستانی به مرکز اسناد آستان قدس رضوی اهدا شد اظهار کرد: اندازه این طومار کاغذی حدود ۲ متر است که پشت آن با پارچه‌ای از جنس کتان پوشیده شده است.

مهدی خانی زاده گفت: این طومار، سفری زیارتی را از مکه تا مشهد همراه با شعر به تصویر کشیده است و شرح زیارت زائر از اماکن زیارتی به زبان شعر در حاشیه بالای طومار آورده شده است.

وی شاعر این اشعار را فردی به نام چاووش معرفی کرد که به نمایندگی از شخص زائر، در راه بازگشت به منزل قرائت می‌کرده است.

خانی زاده در خصوص شاخصه‌های ظاهری آن بیان کرد: این طومار از راست به چپ تنظیم شده است به طوری که ابتدا از تصاویر مسجدالحرام و اماکن اعمال حج، آغاز و سپس تصاویری از مسجد پیامبر، فدک و قبرستان بقیع در مدینه، حرم‌های امام علی (ع) و امام حسین (ع) در نجف و کربلا و امامان مدفون درکاظمین و سامراء به تصویر کشیده شده است و با تصاویر بارگاه امام رضا (ع) و مسجد گوهرشاد، به اتمام می‌رسد.

وی افزود: انتهای این طومار، مجموعه‌ای از پیکره‌هایی بُراق «مرکب حضرت محمد (ص) در هنگام معراج»، شتر «حامل پرده‌های کعبه»، شیر «نشانه‌ای از حضرت علی (ع)» و دلدل «اسب ایشان» و «مهر نبوت پیامبر (ص)» ترسیم شده است.

وی با بیان اینکه این نوع طومار‌ها اغلب برای گواهی و اثبات زیارت زائران از مکان‌های مقدس تنظیم می‌شده است، تصریح کرد: چنین اسنادی یکی از منابع مهم و ارزشمند برای بررسی تاریخ زیارت محسوب می‌شود.

خانی زاده، طومار شیعی را از منظر تاریخچه تصویربرداری از اماکن زیارتی که همراه با ذکر جزئیات بناها، در زمانی که فناوری عکس نبوده است از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در امر پژوهش دانست.

وی اضافه کرد: در این طومار سالی آورده نشده، ولی با توجه به سبک نقاشی و مستندات تصاویر، تاریخ تنظیم آن به دوره قاجاریه باز می‌گردد.  

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->