ترافیک سنگین در چهار ضلع میدان‌های فردوسی، استقلال و جهاد | اتخاذ تمهیدات ترافیکی لازم برای حضور نامزد‌ها در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) شهردار مشهد: خرید ۴۷۹ اتوبوس و مینی‌بوس در دستور‌ کار است یک خیابان به وسعت غدیر | خیابان فدائیان اسلام مشهد در عید ولایت خاطره ساز شد + فیلم اطعام ۱۱ هزار نفر در بزرگ‌ترین سفره اطعام کشور در مشهد + فیلم فضا آرایی معابر منتهی به حرم مطهر و برگزاری جشنواره عید تا عید در منطقه ثامن مشهد کیفیت هوای مشهد امروز چگونه است؟ (۵ تیر ۱۴۰۳) + عکس سرویس‌دهی رایگان دوچرخه‌های اشتراکی بایدو در مشهد به مناسبت عید غدیر تشکیل دبیرخانه دائمی نشست شهرداران کشور‌های عضو بریکس در مشهد مقدس  اطعام ۱۱ هزار نفر در روز عید سعید غدیر خُم در بوستان ملت مشهد اعمال‌قانون ۲۳۳۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۴ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار وکیل آباد، میدان استقلال و پیرامون حرم امام‌رضا (ع) (۴ تیر ۱۴۰۳) افتتاح برج پرچم در مشهد به‌مناسبت عید غدیرخم سرویس‌دهی مترو و اتوبوسرانی مشهد روز عیدغدیر (سه‌شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۳) رایگان است نگاهی به تاریخچه برگزاری عید ولایت و موقوفه‌های مربوط به آن در مشهد| چراغ روشن وقف در جشن غدیر شهردار مشهد: تخریب دیوار‌های خطرساز شهر برای حفظ جان مردم امسال هر روز یک اتوبوس به اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه می‌شود اعلام محدودیت‌های ترافیکی عید سعیدغدیرخم در مشهد دلجویی شهردار مشهدمقدس از نیروی حفاظت فیزیکی بوستان خورشید بارش شدید باران خسارتی نداشته است | احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها تا پایان امشب (۳ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

«عسکریه» مشهد ثبت ملی ماند

  • کد خبر: ۱۷۳۲۸۳
  • ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
«عسکریه» مشهد ثبت ملی ماند
شورای ملی ثبت به خروج یادگار مرحوم عابدزاده رأی مثبت نداد.

به گزارش شهرآرانیوز با وجود اینکه مدتی پیش، مالک اثر تاریخی «عسکریه» برای خروج این اثر از ثبت ملی درخواست داده بود، در روز‌های اخیر با تشکیل جلسه شورای ملی ثبت، این درخواست رد شد.

بنای «عسکریه» یکی از دوازده بنای یادگار مرحوم علی‌اصغر چراغچی‌باشی‌آستانه، معروف به عابدزاده‌خراسانی است؛ بنا‌هایی که قدمت آن‌ها به سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۴ برمی‌گردد. عسکریه که زمین آن را سه نفر اهدا کرده بودند، در سال ۱۳۲۸ و پس از «مهدیه» در کوچه مسجد فیل، واقع در پایین‌خیابان مشهد، ساخته شد و به‌عبارتی دومین مدرسه مرحوم عابدزاده و بخشی از تاریخ و هویت مشهد به‌شمار می‌رود. «عسکریه» اگرچه دومین مدرسه مرحوم عابدزاده بود، پس از «مهدیه» و «حسنیه»، سومین بنا از مجموعه عابدزاده است که در اردیبهشت ۱۳۹۹ به ثبت ملی رسید.

درخواست مالک برای خروج از ثبت

بنای عسکریه دراختیار انجمن پیروان قرآن است که به‌عنوان مالک، خواستار خروج این بنا از ثبت ملی شده بود؛ درخواستی که نگرانی‌ها را از احتمال تخریب این بنای تاریخی زیاد می‌کرد، با این حال به‌گفته معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی، «در روز‌های اخیر شورای ملی ثبت در همین زمینه جلسه تشکیل داده و رأی خروج از ثبت این اثر تاریخی را رد کرده است».

احسان زهره‌وندی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، با بیان اینکه مالک این بنا برای خروج این اثر از ثبت ملی درخواست داده است، اظهار کرد: به همین دلیل، دیوان عدالت اداری نامه‌ای درباره این موضوع، برای شورای ملی ثبت فرستاد. این شورا نیز با خروج از ثبت «عسکریه» مخالفت کرد.

وی ادامه داد: بنای «عسکریه» دارای ارزش تاریخی و معنوی است، بنابراین امکان خروج آن از ثبت ملی وجود ندارد؛ البته بازسازی بنا مدنظر است و طرح آن را نیز از گذشته مصوب کرده‌ایم، اما متولی بازسازی‌اش نیستیم؛ زیرا مالکیت این اثر با ما نیست.

آمادگی میراث‌فرهنگی برای مشارکت در بازسازی

زهره‌وندی همچنین از آمادگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی برای مشارکت در بازسازی این اثر خبر داد و تصریح کرد: در طرح مصوب بنا مشارکت کرده‌ایم و اگر نیاز باشد، کمک مالی را نیز برای این امر در دستورکار قرار می‌دهیم، اما امکان اینکه صفر تا صد اعتبار بازسازی را تأمین کنیم، وجود ندارد.

نام بنای «عسکریه» برگرفته از نام امام حسن‌عسکری (ع) است و پس از حدود هشت سال از ساخت «مهدیه» به‌عنوان یک حسینیه‌مدرسه ساخته‌شده و در دوران فعالیتش علاوه‌بر برگزاری کلاس‌های درس مقطع ابتدایی در آن، این بنا میزبان جلسات قرآن و مراسم مذهبی مانند جشن میلاد ائمه اطهار (ع) و عزاداری آن‌ها نیز بوده است.

به زعم کارشناسان این حوزه، «عسکریه» مانند سایر بنا‌ها و مدارس مرحوم عابدزاده، در شکل‌گیری عقاید سیاسی، مذهبی و هویت‌بخشی به بافت تاریخی که در آن قرار داشته، نقش مهمی داشته است و یکی از دلایلی که مسئولان میراث‌فرهنگی استان به آن به‌عنوان دلیل ثبت این اثر اشاره کرده‌اند، نقش انکارنشدنی آن در تاریخ هویتی و سیاسی مشهد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->