تداوم بارش شدید باران و تگرگ در خراسان رضوی | انسداد ۳ مسیر جاده‌های در استان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوت یک موتورسوار براثر تصادف در میدان استقلال مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعداد تماس‌های اورژانس مشهد رکورد زد | از تماس‌های غیراورژانسی بپرهیزید (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) احتمالاً دیگر بارشی به این میزان در مشهد نداریم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای مرحله دوم طرح هوشمند کنترل سارقان با پابند الکترونیک امتحانات نهایی دانش‌آموزان لغو شد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ناتوانی در صدور کارت امتحانات نهایی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی | شدت بارش‌ها از روز یکشنبه کاهش می‌یابد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دانش‌آموزان بدون کارت امتحان نهایی، به مدرسه یا میزخدمت مستقر در نواحی آموزش‌وپرورش مراجعه کنند میدان امام علی (ع) به امام حسن (ع) بسته شد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از سکه ولایت عهدی امام رضا(ع) در مشهد کشف ۴۰ کیلوگرم چای تریاکی در فرودگاه امام (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حضور ۳۸۰ پزشک و پرستار در شهرستان‌های خراسان‌رضوی (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی حوزه سلامت مشهد برای مواجهه با حوادث احتمالی ناشی از سیلاب بیش از ۴ هزار تماس با اورژانس مشهد درپی بارش باران‌های سیل‌آسا خسارت ۴۵ هزار میلیارد ریالی سامانه بارشی اخیر به بخش کشاورزی خراسان‌رضوی تاکنون (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بیش از ۳ هزار نفر از حوادث ناشی از بارندگی خراسان رضوی دچار حادثه شدند انگیزه ۲ معتاد برای قتل هولناک مرد ۶۰ ساله در مشهد چه بود؟ + عکس بررسی پرداخت مطالبات بازنشستگان فرهنگی بابت رتبه‌بندی و متناسب سازی حقوق
سرخط خبرها

دلیل جمع‌آوری بخشی از سرای "عزیزالله‌اف" مشهد چه بود؟

  • کد خبر: ۱۷۵۷۵۸
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
دلیل جمع‌آوری بخشی از سرای
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بخشی از سرای عزیزالله‌اف به لحاظ سازه‌ای وضعیت خطرناکی داشت که قابل مرمت و استحکام‌بخشی نبود، بنابراین مجبور هستیم بخشی از این قسمت را جمع‌آوری و مجدد با بنای جایگزین برپا کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، احسان زهره‌وندی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر تخریب بخشی از سرای عزیزالله‌اف در جریان مرمت اظهار داشت: با تفاهمی که با شهرداری و کسبه انجام شد و با پیگیری‌های نمایندگان مجلس و فرماندار مشهد این کار به سرانجام رسید و مرمت سرای عزیزالله‌اف آغاز شده است.

وی ادامه داد: طرحی که برای مرمت سرا تهیه شده بود در شورای فنی میراث فرهنگی مصوب و همان طرح به پیمانکار ابلاغ شد که اکنون کار اجرایی آن در حال انجام است.

زهره‌وندی با بیان اینکه مرمت ساختمان به ۳ قسمت تقسیم شده است، عنوان کرد: در یک بخش موضوع مرمت مطرح است. در بخش دوم که قسمت میانی بوده قرار شد با درز انقطاعی از ۲ قسمت دیگر جدا باشد تا به لحاظ سازه‌ای کنترل شود که این بخش نیز در حال مرمت است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: قسمت سوم به لحاظ سازه‌ای وضعیت خطرناکی داشت که قابل مرمت و استحکام‌بخشی نبود، بنابراین مجبور به جمع‌آوری بخشی از این قسمت شدیم تا در ادامه با بنای جایگزین آن را برپا کنیم. این قسمت با همان طرح و نقشه اولیه، مجدد اجرا می‌شود. مصالح تزئینی جمع‌آوری، بسته‌بندی و نگهداری شده و دوباره در کار پیاده و اجرا می‌شوند. در حال حاضر کار با سرعت خوبی در حال انجام است.

او گفت: در قسمتی که واچینی در حال انجام است، حساسیت‌هایی ایجاد شده و اینگونه نیست که بنا تخریب شده باشد، بلکه تمام مصالح تزئینی و عناصر ارزشمند که جنبه تاریخی و هنری دارند، جمع‌آوری و مجدد استفاده می‌شود، اما چون سازه خطرناک است و مشکل زیادی دارد مجبور هستیم این بخش را جمع‌آوری، پی‌های ساختمان را استحکام‌بخشی و بنای جایگزین را پیاده کنیم.

زهره‌وندی اضافه کرد: سیستم سازه‌ای این بخش جداگانه کار می‌شود و بنا به نظر کارشناسان و متخصصان بهترین راهکار این است که در بخش سوم سازه جایگزین استفاده شود. تمام ساختمان با مقیاس بسیار مناسب مستندسازی و عکاسی شده و ساختمانی که پیاده می‌شود همان ساختمانی است که قبل از واچینی وجود داشته و تغییری در طرح و ظاهر ساختمان ایجاد نمی‌شود، اما کالبد باید دارای سازه جایگزین باشد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->