سرخط خبرها

کوچه حسین‌باشی پیاده‌راه شود

  • کد خبر: ۱۷۴۳
  • ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸
  • ۱
کوچه حسین‌باشی پیاده‌راه شود
در نشست بررسی ظرفیت‌های گردشگری منطقه ۲ پیشنهاد شد

محبوبه فرامرزی - نشست تخصصی مشهدشناسی با موضوع ظرفیت‌های گردشگری منطقه2 در شهرداری این منطقه برگزار شد. 
به گزارش شهرآرامحله، در این نشست که معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه2 هم حضور داشت، این نکته را مدنظر قرار داد که در بررسی ظرفیت‌های گردشگری منطقه2 تقسیم مناطق را در نظر بگیرید. 
احسان قیطاقی یادآور شد: در طرح‌های حوزه گردشگری به این نکته توجه داشته باشید که منطقه2 به 3 منطقه دیگر تقسیم می‌شود.
معاون فرهنگی، اجتماعی منطقه2 نیز در این جلسه بیان کرد: منطقه2 ظرفیت‌های گردشگری ویژه‌ای دارد. مجتمع‌های تجاری بزرگی مانند الماس شرق و وصال در میدان بهارستان، مروارید گوهرشاد در میدان جانباز، کیان سنتر در انتهای جانباز، پاژ و ... ظرفیت ویژه گردشگری را به دنبال دارد.
سجاد رستمی ادامه داد: بازارهای قدیمی در منطقه2 نیز می‌تواند گردشگران را به خود جذب کند. بازار تولید کفش با 200باب مغازه در خیابان مطهری شمالی، خیابان تعبدی که راسته پارچه و پرده فروشی است، بازار گل فتح آباد همه و همه در جذب گردشگر مؤثر است.
وی همچنین به وجود بیمارستان خاتم الانبیا به عنوان یکی از مجهزترین بیمارستان‌های تخصصی چشم خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این بیمارستان نیز از کشورهای همسایه مراجعان بسیاری دارد.
معاون فرهنگی، اجتماعی منطقه2 به مراکز فرهنگی، تاریخی مانند دروازه قوچان، آرامستان ارامنه، باغ شاهنامه و... اشاره کرد و گفت: علاوه بر این مجموعه‌داران بسیاری نیز در منطقه داریم که می‌توانند گردشگران زیادی را به خود جذب کنند مانند مجموعه رادیو رضوانی که شامل 200 رادیو قدیمی می‌شود. وی ادامه داد: باغ پرندگان با 6هزار گونه پرنده اولین و بزرگ‌ترین باغ در نوع خودش در شرق کشور است. سیرک ملل، پارک ساحلی واقع در میدان بهارستان، بوستان حجاب و...نیز در جذب گردشگر اثرگذار است.
مهدی سالاری منش، رئیس اداره خدمات زیارت معاونت گردشگری نیز در این جلسه بیان کرد: برای خیابان تعبدی برنامه‌های خاصی در نظر داریم اما اینکه بناست پیاده‌راه باشد یا خیر هنوز ابلاغ نشده است. اما برای پرداختن به این خیابان بناست یک میلیارد تومان هزینه شود. 
وی ادامه داد: دروازه قوچان از دروازه‌های قدیمی مشهد است و اگر به آن پرداخته شود جای معرفی دارد ولی به نظرم مکان مهمی که به توجه و برنامه‌ریزی نیاز دارد، میدان شهداست. این خیابان سال‌ها پیش مرکز تعاملات اجتماعی بوده است و می‌توان دوباره این هویت را به عرصه میدان شهدا بخشید. ایجاد بافت مدرن در عرصه میدان شهدا باعث کاهش تعاملات اجتماعی شده است. عرصه میدان شهدا می‌تواند مرکز رویدادهای مهم و جشنواره‌های شهری شود.
سالاری منش ادامه داد: متأسفانه بسیاری از بخش‌های مراکز تجاری در عرصه میدان شهدا خالی است و از آن استقبال نمی‌شود. حتی خواستیم به رایگان مدتی این فضا را در اختیار افرادی که در زمینه صنایع دستی کار می‌کنند قرار دهیم که استقبال نشد.
معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه2 در پاسخ به طرح این موضوع گفت: عرصه میدان شهدا مکانی است که همه مشهدی‌ها به آن عرق خاصی دارند. حتی افرادی که در وکیل‌آباد زندگی می‌کنند هم به میدان شهدا علاقه خاصی دارند چون مرکز آمد و شد مردم از قدیم بوده و هست. به همین دلیل مشهدی‌ها علاقه خاصی به این میدان دارند. طی 2سال گذشته برای بهبود وضعیت عرصه میدان شهدا جلسات متعددی برگزار شد. مشکل اینجاست که بیشتر عرصه به معاونت اقتصادی سپرده شده که این نگاه اقتصادی و کسب درآمد به عرصه میدان شهدا اشتباه است. باید به کارشناسان برجسته فرهنگی و اجتماعی اجازه داد تا با فراغ بال در این حوزه کار کنند نه اینکه هر طرحی بدهند از سوی معاونت اقتصادی وتو شود. در واقع این موضوع خیلی به منطقه2 ارتباط ندارد و تنها منطقه در مناسبت‌های مختلف در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعالیت می‌کند. 
قیطاقی در ادامه به عملکرد ضعیف سپاد اشاره کرد و گفت: امتیازات بسیاری به شرکت سپاد داده شده است تا فضای سپاد گردشگری باشد اما الان تنها بخش کوچکی از هکتارها زمین سپاد فعال است و بیشتر این قسمت برهوتی بیش نیست. در واقع 160هکتار در اختیار سپاد است و فقط 2یا 3هکتار آن رونق دارد. طی 24سال واقعا اتفاق خاصی در سپاد نیفتاده است. عمده مغازه‌های سپاد تعطیل است و آن‌طور که باید فعال نیست. در این‌باره باید تعارفات کنار گذاشته شود و برای بهبود وضعیت گردشگری سپاد راه‌حلی جدی اندیشیده شود.
دکتر واعظ نیا، مدیر پارک علمی گردشگری پرفسور بازیما، نیز در این جلسه گفت: از هویت قدیمی مشهد چیزی باقی نمانده است. واقعا نمی‌توانی دست فرزندت را بگیری و به یک کوچه ببری و بگویی این از کوچه‌های قدیمی مشهد است. وی ادامه داد: در منطقه2، 30خانه قدیمی وجود دارد که واقعا در حوزه گردشگری مغفول مانده‌اند. در کوچه حسین‌باشی 6 خانه تاریخی و 2 باغ مربوط به دوره صفوی وجود دارد. کاش می‌شد چنین کوچه‌ای به پیاده‌راه تبدیل و خانه‌های تاریخی آن احیا شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Australia
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
0
من ساكن كوچه حسين باشي هستم اين كوچه ترافيك بالايي داره از آدم ها بيشتر ماشين هست
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->