نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است
سرخط خبرها

وضعیت اضطراری جوی مشهد باز هم مسئولان را غافلگیر کرد

  • کد خبر: ۱۷۴۹۳۵
  • ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
وضعیت اضطراری جوی مشهد باز هم مسئولان را غافلگیر کرد
با وجود اعلام وضعیت اضطراری جوی در مشهد، از سوی سازمان هواشناسی، مسئولان این بار هم غافل‌گیر شدند.

به گزارش شهرآرانیوز، از روز گذشته، آسمان آبی مشهد با ابر‌های سفیدی که روی آن خودنمایی می‌کرد جای خود را به توده چرکی از گردوغبار داد که نه‌تن‌ها آسمان صاف را پنهان کرد، بلکه نفس شهر را هم به شماره انداخت؛ گردوغبار شدیدی که به گفته مسئولان، عمدتا ریشه خارجی دارد و سرچشمه آن به صحرای قره‌قوم ترکمنستان برمی‌گردد. براساس داده‌های ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، ظهر روز گذشته شاخص کیفیت هوای مشهد در‌حالی عدد ۳۶۸ را به چشم خود دید که ۱۶۸ ای‌کیو‌آی از بیشینه بدترین حالت ممکن آب‌وهوایی یعنی ورود به شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها هم عبور کرده بود.

دیروز بیشترین میزان آلایندگی براساس نموداری که سایت مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی مشهد در معرض دید شهروندان قرارداد، در ساعت‌۱۴ روز گذشته به مناطق نخریسی، سجاد، تقی‌آباد و خیام جنوبی اختصاص داشت.

بااین‌حال باوجوداینکه این‌بار گردوغبار مهمان ناخوانده‌ای برای مشهد نبود و از ۲۵ تیرماه پیش‌بینی‌های لازم از سوی اداره‌کل هواشناسی انجام و برای دستگاه‌های مسئول نیز ارسال شده بود، شهروندان از این موضوع بی‌خبر بودند.

این در حالی است که از روز گذشته و پس از جولان گردوخاک در شهر از سوی دستگاه‌های متولی اعلام شد که شهروندان تاحدامکان در خانه بمانند و در شهر تردد نداشته باشند، اما بی‌خبری از این پدیده، موجب شد بسیاری از شهروندان از توصیه‌های لازم اطلاعی نداشته باشند و حتی تردد‌های غیرضروری و بدون استفاده از ماسک فیلتردار در شهر داشته باشند. می‌توان گفت که این‌بار مشهدی‌ها نه از سوی شرایط جوی، بلکه از سوی مسئولانی غافل‌گیر شدند که فراخوان لازم در‌این‌باره را به آن‌ها اعلام نکرده بودند.

باوجوداینکه گردوغبار در شهر از ابتدای صبح روز گذشته نیز مشهود بود و حتی طوفان شن و گردوخاک شدید حرکت قطار مسافربری مشهد-سرخس را متوقف کرد، ناهماهنگی‌ها کار را به جایی رساند که پس از تشکیل جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا در مشهد، تعطیلی فعالیت‌های اداری، آموزشی و ورزشی به ساعت‌۱۲ ظهر موکول شد؛ یعنی زمانی که تقریبا نیمی از روز خطرناک مشهد از نظر آلایندگی هوا گذشته بود.

از سوی دیگر فقط ۴۵ دقیقه قبل از فرارسیدن این زمان، اطلاع‌رسانی مرتبط با این تعطیلی از سوی استانداری خراسان‌رضوی صورت گرفت. این در حالی است که مدیرکل سازمان هواشناسی خراسان‌رضوی معتقد است که همه هشدار‌های هواشناسی از سوی این سازمان به اداره‌کل مدیریت بحران استانداری خراسان‌رضوی ارسال می‌شود و از طریق مدیریت بحران در اختیار همه دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و در‌خصوص این مورد نیز اطلاع‌رسانی هواشناسی انجام شده است.

چرا به مردم خبر ندادید؟

هواشناسی گردوغبار را از قبل پیش‌بینی کرده بود

علی‌اصغر دهقان‌پور در گفتگو با شهرآرا با اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی، با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی در ۲۵ تیرماه درباره افزایش وزش باد و احتمال طوفان و گردوغبار اعلام هشدار کرده بود، افزود: قسمت عمده منشأ این پدیده از کانون‌های گردوغبار در خارج از کشور است. این پدیده بیشتر شمال کشور و شمال استان ما را دربرگرفته است. البته گردوغبار به‌خصوص در بخش‌هایی از جنوب و مرکز استان نیز با تأخیر زمانی شروع شد و بیشتر به‌دلیل گردوغباری که در افغانستان شکل گرفته بود، به این بخش‌ها نیز منتقل شد.

او اظهار کرد: بر طبق پیش‌بینی‌ها، تا اواخر این هفته (پنجشنبه) همچنان شاهد پدیده گردوخاک و افزایش گردوخاک هستیم، اما با شدت و ضعف روبه‌رو خواهد بود. شدت این پدیده در بعضی ساعات بیشتر و در برخی از زمان‌ها کمتر خواهد شد. در مجموع روند به سمت کاهش است. در عصر امروز مقداری افزایش غلظت آلاینده‌ها را خواهیم داشت و صبح این میزان کمتر از روز قبل خواهد بود.

دهقان‌پور ادامه داد: باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارات ناشی از شدت وزش باد، خودداری از صعود به ارتفاعات و عملیات کوهنوردی، پرهیز از فعالیت‌های طولانی‌مدت خارج از منزل به‌ویژه از سوی سالمندان و افراد دارای بیماری‌های تنفسی، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، تردد و توقف نکردن در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌تمام و درختان فرسوده صورت بگیرد. ضمن اینکه باتوجه‌به ادامه وزش باد، پدیده گردوخاک و کاهش میدان دید اختلال در سیستم حمل‌ونقل را شاهد خواهیم بود.

افزایش ۳‌درصدی تماس با اورژانس در پی مشکلات تنفسی

آسمان شهر مشهد از روز گذشته، لایه‌های گردوغباری را در دل خود جای داده که نفس شهروندان را تنگ کرده است و گواه آن افزایش ۳ درصدی تماس‌ها با اورژانس ۱۱۵ مشهد به‌دلیل مشکلات تنفسی است که این خبر را محمد علیشاهی، مدیر روابط‌عمومی اورژانس ۱۱۵ مشهد، به شهرآرا اعلام کرد و روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد را درباره آمار افزایش مراجعات در پی آلودگی هوا به بیمارستان‌ها پاسخگو دانست. اما پیگیری‌های خبرنگار شهرآرا برای دریافت این آمار از سوی روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد و معاونت درمان این دانشگاه بی‌نتیجه ماند.

استفاده از ماسک فیلتردار برای افراد سالم

به گزارش ایرنا، علی یزدانی، رئیس اورژانس ۱۱۵ مشهد، نیز با اشاره به اینکه بیماران قلبی، تنفسی، بیماران خاص و سالمندان در زمان آلودگی هوا از منزل خارج نشوند، اظهار کرد: به افراد سالم در زمان خروج ضروری از منزل نیز توصیه می‌کنیم از دو ماسک استاندارد یا فیلتردار استفاده کنند؛ همچنین از باز کردن در و پنجره‌ها و روشن کردن کولر که موجب ورود هوای آلوده به داخل منزل می‌شود، خودداری شود.

آماده‌باش همه دستگاه‌های امدادی

معاون استاندار و رئیس کارگروه اضطراری آلودگی هوای خراسان‌رضوی با بیان اینکه این کارگروه ناظر بر راهکار‌ها نیست، بلکه ناظر بر وضعیت است، گفت: اکنون طبق اعلام کارگروه، آماده‌باش همه دستگاه‌های امدادی از جمله بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، جمعیت هلال‌احمر، حمل‌ونقل جاده‌ای، پلیس‌راه و پلیس راهور را داریم؛ ضمن اینکه همه فعالیت‌های ورزشی، آموزشی و اداری که در عصر فعال هستند، تعطیل شده‌اند.

جواد خدایی در گفتگو با شهرآرا، با اشاره به اینکه، چون شرایط جوی مناسب نیست، اصلی‌ترین راهکار این است که تردد، حضور و فعالیت در فضای باز به‌صورت جدی کاهش پیدا کند، گفت: منتظر اعلام دقیق‌تر وضعیت شهر هستیم تا بتوانیم برای ادامه آن تصمیم‌گیری کنیم.

او با بیان اینکه پدیده گردوغبار اخیر ریشه برون‌مرزی دارد و چند استان از جمله خراسان‌رضوی و خراسان‌شمالی را نیز درگیر کرده است، درباره ادامه‌دار بودن این موضوع تا پایان هفته و اینکه ممکن است آماده‌باش دستگاه‌ها و تعطیلی ادارات تداوم داشته باشد، بیان کرد: اکنون نمی‌توان تصمیم گرفت؛ زیرا شاخص میانگین بالا نیست، اما شاخص لحظه‌ای بالاست. باید بررسی کنیم که این شاخص لحظه‌ای بر میانگین تأثیرگذار خواهد بود یا خیر.

درخواست شهردار مشهد برای پرهیز از سفر‌های غیرضروری

محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهد، نیز درباره آلودگی هوای روز گذشته مشهد در قالب یک پست اینستاگرامی با اشاره به اینکه مشهد از لحاظ شاخص هوا با شرایط بسیار نامناسبی روبه‌روست و فعالیت کانون‌های داخلی استان و خارج از کشور، با وزش باد و گردوغبار همراه شده است تا شرایط را وخیم‌تر کند و غلظت ذرات معلق، هفت‌برابر سطح استاندارد شده است، از زائران و مجاوران بارگاه رضوی خواست که از سفر‌های غیرضروری درون‌شهری پرهیز کنند. او همچنین از افراد مسن تقاضا کرد باتوجه‌به شرایط حاکم، در منزل بمانند و مراقب خودشان باشند.

کاهش ۷۲‌درصدی روز‌های پاک در مشهد

رئیس اداره محیط‌زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد هم درباره شاخص ۱۲۰‌روزه کیفیت هوای مشهد در سه‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، معتقد است که «براساس این آمار، سهم مشهد از هوای پاک هجده روز بوده است که در ۱۲۰ روز ابتدای امسال پنج روز کاهش پیدا کرده است.» این آمار نشان‌دهنده کاهش ۷۲‌درصدی روز‌های پاک مشهد در بازه زمانی حدود چهار‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

محمد پذیرا در پاسخ به شهرآرا، با اعلام اینکه در سال گذشته بیست روز به‌عنوان تعداد روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده که این آمار امسال به ۲۶ روز رسیده است، بیان کرد: نمودار آماری از تعداد روز‌های قابل‌قبول در ۱۲۰ روز اول امسال، عدد ۸۹ روز را نشان می‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۷۷ روز بوده، افزایش پیدا کرده است. ضمن اینکه تعداد روز‌های ناسالم برای تمام افراد در این مدت زمانی در سال ۱۴۰۱، پنج روز بوده و امسال هیچ روزی به ثبت نرسیده است.

ورود دستگاه قضا به پرونده ریزگرد‌ها

طبق اعلام ایرنا، محمد حسین درودی، دادستان مرکز خراسان رضوی نیز اعلام کرد: حفاظت از محیط زیست با هدف صیانت از سلامت مردم یکی از مهمترین مصادیق دفاع از حقوق عامه است، از این‌رو دادستانی به موضوع پدیده ریزگرد‌ها در این استان ورود کرده است.

وی افزود: چنانچه مشخص شود سازمان‌های متولی امر اجرای قانون هوای پاک و همچنین دستگاه‌هایی که مسوول پیشگیری از گسترش پدیده بیابان زدایی و کنترل مکان‌های مستعد ایجاد پدیده ریزگرد‌ها در سطح استان بوده اند، به تکالیف و وظایف خود عمل نکرده یا کوتاهی داشته اند، بر اساس دستورالعمل ترک فعل مدیران، تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->