سامانه تشکل‌های شاهد و ایثارگر «بشری» رونمایی شد از تشرف ۳۰ هزار زائر اولی تا آزادسازی زندانیان با کمک پویش‌های ماه رمضان اعزام بیش از ۱۲ هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه بین‌المللی مشهد+ جزئیات ۲۴ فروردین آخرین زمان ورود به عربستان برای ادای فریضه عمره میزان وجه قربانی و نحوه پرداخت آن برای حجاج چگونه است؟ نسخه قرآن برای خانواده متعالی چرا در سیره اهل بیت (ع) وفای به عهد در تربیت فرزندان مهم است؟ حکاکی دعای شرف‌الشمس؛ تلفیقی از هنر، عرفان و گردشگری اقدامات خودجوش مردم مشهد در خدمتگزاری به زائران رضوی در ایام نوروز ۱۴۰۴ | به رسم میزبانی تولیت آستان قدس رضوی: زیارت باید به‌عنوان مسئله‌ای ملی مورد توجه قرار گیرد واکنش معنوی ستاره روسی کشتی جهان به محرومیت از رقابت‌ها با استناد به حدیث پیامبر اسلام(ص) مرگ نان و کلمات | شاعری که شعر را به شعله بدل کرد واکنش مداحان اهل بیت(ع) به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بررسی مجدد مدارک ۳۵ داور قرآن | سطح‌بندی براساس عملکرد میدانی + زمان آزمون  واریز بیش از ۷میلیارد تومان زکات فطریه ۱۴۰۴ به حساب کمیته امداد خراسان رضوی تشریح خدمت‌رسانی حرم مطهر رضوی به زائران نوروزی | از توزیع ۲ میلیون افطاری تا میزبانی از ۱۰۰ هزار زائر خارجی تشکیل کارگروه ملی زیارت به ریاست معاون اول رئیس جمهور در مشهد | عارف: پیگیر و پای کار مطالبات مردم در حوزه زیارت هستیم فرصتی برای پژوهشگران علوم انسانی و اسلامی در دانشگاه رضوی اصل تربیتی برخورد غیر‌مستقیم با جوان
سرخط خبرها

آزادی در مکتب سیدالشهدا (ع)

  • کد خبر: ۱۷۸۲۴۲
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹
آزادی در مکتب سیدالشهدا (ع)
آزادی مفهوم زیبایی است که همه افراد دوست دارند به آن برسند و به‌سمتش حرکت کنند.

یکی از مفاهیم زیبای انسانی، آزادی است. آزادی مفهوم زیبایی است که همه افراد دوست دارند به آن برسند و به‌سمتش حرکت کنند، اما آیا آزادی و رسیدن به آن، تنها با نبودن در چارچوب‌های ظاهری و میله‌های زندان و دیوار‌های چوبی و فلزی میسر است یا اینکه این میله‌ها و دیوار‌ها می‌تواند در میان افکار و امیال ما قرار بگیرد و در حرکت ما به‌سمت خوبی‌ها اختلال ایجاد کند؟

آنچه اسلام درباره این مفهوم والا می‌خواهد به آن بپردازد، همین است که مفهوم آزادی، فراتر از رها شدن از چارچوب‌های ظاهری است، بلکه بند‌هایی انسان را فراگرفته و او را از حرکت بازداشته‌اند که در ظاهر قابل رؤیت نیستند، اما در میان افکار و امیال و وجود او هستند که برای رسیدن به آزادی حقیقی، او باید این بند‌ها را پاره کند و از این میله‌ها رهایی یابد و این دیوار‌ها را خراب کند و آن‌ها، اسارت تنبلی و تن‌پروری، اسارت شهوت و دنیازدگی و اسارت پذیرفتن ظلم ظالمان به‌خاطر رسیدن به مطامع دنیوی است که قیام امام‌حسین (ع) برای پاره کردن این بند‌ها بود و به همه ما یادآوری کرد که ماندن در این اسارت‌ها و رها نشدن یعنی ذلت، و زندگی انسانی فراتر از همین خوروخواب و زندگی مادی و دنیایی است و گاهی رسیدن به آزادی، به این است که خلاف قواعد دنیاداران و دنیاخواهان و دنیاپرستان، حرکت و به‌سمت خدا قیام کنی و برای رسیدن به این آزادی که عزت‌آفرین است، انگیزه‌های الهی را در درون خود تقویت کنی و اراده‌ای فراتر از انسان‌های عادی داشته باشی که این اراده و انگیزه را باید در عبادت عاشقانه و زیستن در مکتب سیدالشهدا (ع) کسب کرد.

یکی از عبارت‌های شورآفرین امام‌حسین (ع) در کربلا این تعبیر است که فرمودند: «أَلا إِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ بَیْنَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّه؛ آگاه باشید که ابن‌زیاد مرا بین دو چیز مخیر ساخته است: یا شمشیر کشیده، آماده جنگ شوم یا لباس ذلت بپوشم و با یزید بیعت کنم، ولی ذلت از ما بسیار دور است»؛ و همچنین فرمودند: «هیهات منّا الذّله؛ ما و پیروان ما ذلت را نمی‌پذیریم». هر بندی که بخواهد ما را ذلیل کند، پاره می‌کنیم و اسارت در آن را نمی‌پذیریم.

گاهی انسان در بند شهوت‌ها ذلیل می‌شود و در درون خودش احساس حقارت می‌کند. هیهات منّا الذّله اینجا یعنی برخاستن از دام شهوت. گاهی درگیر نام و عنوان بودن، انسان را اسیر می‌کند که اینجا هیهات منّاالذله یعنی ترجیح دادن گمنامی و رها شدن از بند تفاخر‌ها و چشم‌وهم‌چشمی‌ها. عزت و افتخار حسینی، درس‌های زیادی برای رهایی از اسارت‌ها دارد و به ما نشان می‌دهد که گاهی آزادی، بسیار فراتر از چیزی است که می‌بینیم و می‌اندیشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->