حرم مطهر رضوی آماده میزبانی از زائران غیرایرانی در دهه کرامت کشف یک آغوش امن سیده جلیله فاطمه‌معصومه (س) طوفان به تاسیسات برق در مشهد و دو شهرستان خراسان رضوی خسارت زد نشست هم‌اندیشی کمیته علمداران شورای هیئات مذهبی مشهد برگزار شد مروری بر جایگاه و نقش زنان مسلمان در تاریخ صدر اسلام کینه را باید دفن کرد؛ آنچه می‌کارند مهر است نگاهی به آموزه های اسلامی درباره روابط خانواده، حدود و حقوق متقابل آنها نسبت به یکدیگر ارزش روایت و نشر حدیث شرحی بر آثار و برکات نماز| لحظه خوب دیدار توزیع ۶ هزار ساندویچ در چایخانه صحن امام‌حسن‌مجتبی‌(ع) پیش‌بینی تشرف بیش از ۱۰ هزار زائر پیاده به مشهد در دهه کرامت تولیت آستان قدس رضوی: صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» + جزئیات ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین از مشهد تا کربلا آغاز شد برگزاری اجتماع بزرگ صادقیون در مشهد + فیلم و عکس
سرخط خبرها

نظر اسلام در باب خون قربانی

  • کد خبر: ۱۸۰۶۳۱
  • ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
نظر اسلام در باب خون قربانی
اسلام با آمدن خود با خرافات مبارزه کرده است و اولیای دینی ما رسوم جاهلی را پس زده‌اند و از آن‌ها نهی کرده و با آن‌ها مبارزه کرده‌اند.

در دین اسلام به ما توصیه شده است که با رفتار و اعمال نیک می‌توان در اجتماع اثرگذار بود یکی از این موارد بحث خرافات است. اسلام با آمدن خود با خرافات مبارزه کرده است و اولیای دینی ما رسوم جاهلی را پس زده‌اند و از آن‌ها نهی کرده و با آن‌ها مبارزه کرده‌اند؛ اما متأسفانه گاهی دیده می‌شود که به اسم دین در آداب‌ورسوم مردم کار‌هایی انجام می‌شود که هیچ ارتباط و مناسبتی با دین ندارد، بلکه کار‌هایی است که طبق عادت‌های قدیمی و آغشته به خرافات انجام می‌شده است که باید آن‌ها را شناخت و با آن‌ها مبارزه کرد.

یکی از این رسومی که بسیاری از اوقات به خرافات و رفتار‌های نهی‌شده در اسلام آغشته می‌شود، قربانی‌کردن است. قربانی‌کردن یکی از سنت‌های دینی ماست که برای کسب رضایت خداوند و اینکه فقرا و نیازمندان هم بتوانند از خوراک افراد توانمند بهره‌مند شوند، قرار داده شده است؛ اما اینکه گاهی در رأی و منظر مردم قربانی انجام می‌شود یا خون آن بین مسیر ریخته می‌شود یا به جایی مالیده می‌شود، از رفتار‌های خرافی زننده است که به‌هیچ‌وجه در دین ما تأیید نشده است.

در تفسیر نمونه ذیل آیه۳۷ سوره حج آمده است: این تعبیر که خون آن‌ها نیز به خدا نمى‌رسد، با اینکه خون قابل استفاده نیست، ظاهرا به اعمال زشت اعراب جاهلى اشاره می‌کند که هرگاه حیوانى را قربانى مى‌کردند، خونش را بر سر بت‌ها و گاه بر درودیوار کعبه مى‌پاشیدند و بعضى مسلمانان ناآگاه بى‌میل نبودند که در این برنامه خرافى از آن‌ها تبعیت کنند. در نتیجه، این آیه نازل شد و آن‌ها را نهى کرد.

متأسفانه هنوز این رسم جاهلى در بعضى مناطق وجود دارد که هرگاه برای ساختن خانه‌اى قربانى مى‌کنند، خونش را بر سقف و دیوار آن خانه مى پاشند و حتى در ساختمان بعضى مساجد نیز این عمل زشت و خرافى را که مایه آلودگى مسجد است، انجام مى دهند. دراین‌بین، مسلمانان بیدار باید به‌شدت با آن مبارزه کنند.

در حکم شرعی همه مراجع معظم تقلید وجود دارد که خونی که هنگام ذبح قربانی خارج می‌شود، نجس است و پس از خروج کامل خون، باید محل آلوده‌شده تطهیر شود. بعد از آن، خون‌های باقی‌مانده در بدن قربانی پاک است.

بنابراین، برخی باور‌های غلط و خرافات در زمینه قربانی‌کردن عبارت‌اند از:

- انجام قربانی جلو پای افراد (مانند عروس، حاجی یا متوفی)
- ردشدن از روی خون قربانی
- مالیدن خون قربانی به خودرو یا ساختمان

آیت‌ا... مکارم‌شیرازی نیز دراین‌باره می‌گوید: قربانی کردن در رهگذر‌ها و خیابان‌ها همه‌جا را آلوده می‌کند و شرعا اشکال دارد. در جای مناسبی قربانی کنند و محل آن را بشویند و گوشت آن مصرف شود. این خون‌ها نباید در خیابان ریخته شود، چراکه باعث آلودگی می‌شود.

آیت‌ا... عابدی، از استادان بزرگ حوزه علمیه، نیز درباره این موضوع می‌گوید: اگر کسی قربانی کند و این خون را ببرد به جایی بمالد، اصلش برای دین یهود است. همین الان در بعضی ادیان شرقی بت‌پرستی این‌طور است که بچه انسان را برای بت ذبح می‌کنند.

جالب این است که بچه خودشان را ذبح نمی‌کنند؛ بچه‌ای را می‌دزدند و می‌آورند جلو بت قربانی و همان‌جا دفنش می‌کنند و خونش را به سروگردن بت می‌مالند. اصل مالیدن خون قربانی برای آن‌هاست و دین ما هیچ‌وقت چنین چیزی نگفته است و هیچ فایده‌ای ندارد. اصل قربانی مستحب است، ولی خونش را مالیدن نه، بلکه خون نجس است و قرآن می‌فرماید.

از پلیدی دوری کنید و خون نجس است. این وظیفه همه ماست که اگر با این مدل خرافات و انحرافات برخورد کردیم، از آن نهی کنیم و مواظب باشیم خودمان و خانواده خودمان گرفتار این موضوعات نشویم تا آنکه به توفیق الهی جامعه اسلامی ما از این تصاویر زشت پاک شود. ان‌شاءا...

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->