امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند
سرخط خبرها

چگونه می‌توان هزینه‌های درمان را کاهش داد؟

  • کد خبر: ۱۸۰۶۲۴
  • ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
چگونه می‌توان هزینه‌های درمان را کاهش داد؟
به‌جای هزینه‌کردن برای درمان بیماری‌­ها روی پیشگیری از آن‌­ها سرمایه­‌گذاری کنیم.

معصومه متین‌نژاد | شهرآرانیوز؛ دیده‌اید بعضی آدم‌ها چقدر درباره خودشان آگاهی دارند و مانند یک پزشک خانواده که پرونده سلامتی بیمار زیر دستشان است، از وضعیت جسمی و روحی‌شان به شما اطلاعات می‌دهند. درکنار این افراد، کسانی هم هستند که آن‌قدر در بی‌خبری به‌سر می‌برند تا کارشان به جراحی می‌کشد و تازه متوجه بیماری‌شان می‌شوند. گروه اول معمولا بیشترین هزینه‌هایی که می‌کنند برای پیشگیری است و گروه دوم برای درمان. بگذریم از میزان دردی که باید تحمل و زمانی که باید صرف فرایند درمان کنند.

شاید تصور کنید این همه آگاهی درباره خود، نیاز به صرف وقت زیادی در مطب پزشکان دارد، درحالی‌که این‌طور نیست. گروه اول بسیار کمتر از گروه دوم وقت خود را در مطب پزشکان یا مراکز درمانی هدر می‌دهند، برای نمونه بررسی‌های پژوهشگران حوزه سلامت نشان می‌دهد: در گروه اول ۶۵ تا ۸۵‌درصد مراقبـت‌هـای بهداشـتی را خود شخص یا خانواده‌اش، بدون دخالت افراد متخصص یا مراجعه به مراکز درمانی انجام می‌دهند که به آن خودمراقبتی می‌گویند و وقت زیادی را هم از کسی نمی‌گیرد. موضوعی که امروز می‌خواهیم قدری درباره فوت‌و‌فن‌های آن باهم حرف بزنیم.

مزاجمان را به اعتدال برسانیم

«شکم سرآغاز هر بیماری و مسیر هر درمانی است». این شعار طب‌سنتی به‌معنای آن است که اگر بخواهیم بدنی سالم داشته و بی‌نیاز از پزشک باشیم باید در آنچه می‌خوریم، دقت کنیم. برای این کار هم لازم است، درباره مزاج خودمان و طبیعت غذا‌هایی که می‌خوریم قدری اطلاعات کسب کنیم، چون شرط سلامتی رسیدن به اعتدال است و باید خوراکی‌هایی را انتخاب کرد که طبیعت بدن را متعادل می‌کند، برای نمونه اگر مزاجی گرم و خشک داریم، باید خوراکی‌هایی با طبیعت سرد و‌تر را انتخاب کنیم. بهتر است؛ با مراجعه به متخصص طب‌سنتی یک‌بار برای همیشه تکلیف خودمان را با این باید، نباید‌ها و بخور، نخور‌ها مشخص کنیم.

مزاج فرد: بهترین خوراکی‌ها برای این مزاج

  • گرم و خشک (صفراوی): خوراکی‌هایی با طبع معتدل یا سرد و‌تر
  • سرد و خشک (سودایی): خوراکی‌هایی با طبع معتدل یا گرم و‌تر
  • گرم و‌تر (دموی): خوراکی‌هایی با طبع معتدل یا سرد و خشک
  • سرد و‌تر (بلغمی): خوراکی‌هایی با طبع معتدل یا گرم و خشک

رژیم غذایی‌مان را اصلاح کنیم

به‌جز توجه به طبیعت خوراکی‌ها، باید به موضوع دیگری هم دراین‌باره توجه داشت. مصرف زیاد غذا‌هایی که چرب، شور و شیرین هستند، حکم سم را برای بدن دارند یا غذا‌های فراوری و صنعتی و فست‌فودی که این روز‌ها طرف‌دار‌های زیادی هم دارند. باید بدانیم؛ به هرمیزانی که رژیم غذایی سالم‌تری داشته‌باشیم به سلامتی نزدیک‌تریم و از مراجعه به پزشک هم بی‌نیاز خواهیم شد، بنابراین لازم است که در رژیم غذایی‌مان بازنگری داشته‌باشیم و کم‌کم از مصرف این نوع خوراکی‌ها فاصله بگیریم. این‌کار را می‌توان با حذف میان‌وعده‌ها و تنقلات مضر شروع و سپس درباره غذا‌ها پیاده‌سازی کرد.

باید‌ها
غذا‌های آب‌پز، کبابی، کم‌روغن و با کمترین
میزان شکر و نمک و چربی
میوه و سبزیجات تازه و تنقلات سالم و طبیعی
رژیم‌های مبتنی بر همه گروه‌های غذایی

نباید‌ها
غذا‌های فراوری، فست‌فودی، صنعتی و شور و شیرین و چرب
ترشیجات و شوریجات و تنقلات ناسالم (هله‌هوله)
رژیم‌های مبتنی بر یک گروه غذایی خاص

زود بخوابیم و زود بیدار شویم

همه ما درباره خواب کافی چیز‌هایی شنیده‌ایم، یعنی می‌دانیم که یکی از شرط‌های سلامتی داشتن خواب و استراحت به‌اندازه است، اما شاید ندانیم و شاید هم خیلی اهمیت ندهیم که چه ساعتی بخوابیم و چه ساعتی بیدار شویم تا بدنمان به آنچه می‌خواهد از خواب برسد. خواب افزون‌بر اینکه باید میزان مشخصی داشته باشد، باید از کیفیت کافی هم برخوردار باشد، یعنی باید بدانیم چند ساعت خواب نیاز داریم و آیا خوابمان کیفیت و عمق لازم را دارد یانه؟

همچنین باید بدانیم که بدن به‌ویژه مغز در فاصله زمانی ۹ شب تا ۳ صبح برای بازسازی، تنظیم و تثبیت وضعیت و اطلاعات خود نیاز به هورمون‌هایی دارد که فقط در همین فاصله زمانی ترشح می‌شوند و ما باید در خواب باشیم.

گروه سنی: خواب مورد نیاز

  • بزرگ‌سالان: ۷ تا ۸ ساعت
  • نوجوانان: ۸ تا ۱۰ ساعت
  • کودکان: ۹ تا ۱۴ ساعت
  • نوزادان: ۱۲ تا ۱۶ ساعت

ورزش و تحرک کافی داشته‌باشیم

ما اگر بهترین رژیم غذایی دنیا را داشته و همیشه هم زیرنظر یک پزشک باشیم، ولی اهل ورزش نباشیم، خیلی زود انواع و اقسام بیماری‌ها به سراغمان خواهند آمد. ورزش و تحرک اگر به‌اندازه غذا در تأمین سلامتی ما مهم نباشند، اهمیت کمتری هم ندارند. منظور از تحرک و فعالیت، انجام کار‌های سخت یا طولانی‌مدت نیست، مانند خانه‌داری که تعطیلی‌بردار نیست و خیلی از بانوان با همین بهانه بی‌خیال ورزش می‌شوند. ورزش برای همه لازم است، ولی برای افرادی که سی‌سالگی را رد کرده‌اند، یک ضرورت محسوب می‌شود؛ حالا می‌خواهد یک پیاده‌روی صبحگاهی ساده باشد یا انجام ورزش‌های گروهی در سالن‌های بدن‌سازی.

گروه سنی: بزرگ‌سالان

زمان موردنیاز برای ورزش

  • ۳۰ دقیقه ورزش روزانه به مدت پنج روز در هفته
  • ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط درهفته
  • ۷۵‌دقیقه ورزش هوازی با شدت زیاد درهفته

وضعیت سلامتی‌مان را بررسی کنیم

همه ما چندباری «چک‌آپ» یا آزمایش‌های دوره‌ای داده‌ایم. منظور معاینات و آزمایش‌های لازمی است که برحسب سن و جنس برای بررسی وجود بیماری‌هایی انجام می‌شود که هنوز نشان‌دار نشده‌اند یا نشانه‌های خفیف و نامشخصی دارند. این آزمایش‌ها کمک می‌کنند که ما اطلاعات بیشتری درباره وضعیت سلامت خودمان به‌دست آوریم و در شروع بیماری‌ها آن‌ها را متوقف و درمان کنیم.

شاید درنگاه اول هزینه این آزمایش‌های دوره‌ای زیاد به‌نظر برسد، اما درمقایسه با هزینه‌های درمان واقعا پول زیادی نیست. گذشته از آن، این اطلاعات به ما کمک می‌کند سبک زندگی‌مان را جهت‌دار اصلاح کنیم و بهبود ببخشیم و در مسیر سلامتی گام برداریم.

سن و جنس: برخی آزمایش‌های لازم

  • پیش از ۲ سالگی: کم کاری مادرزادی، فنیل کتونوری، گالاکتوزمی و فروکتوزمی، بیماری فاویسم و شربت افرا
  • ۲ تا ۱۲ سالگی: شمارش سلول‌های خونی و اندازه گیری هموگلوبین
  • جوانی ومیان‌سالی: کلسترول، فشارخون، قندخون، سرطان روده بزرگ، آب مروارید، پوکی استخوان، بیماری‌های لثه و دندان و بیماری‌های مقاربتی
  • ۲۰ سال به بالا (زنان): پاپ اسمیر و اچ پی وی، ماموگرافی، پوکی استخوان
  • ۵۰ سال به بالا (مردان): سرطان پروستات

از مصرف خودسرانه دارو‌ها بپرهیزیم

«پزشک خودمان باشیم» به‌معنای این نیست که هروقت بیمار شدیم، یک مشت قرص و کپسول را توی شکم خودمان بریزیم یا سرخود از مکمل‌ها و تقویتی‌ها استفاده کنیم. تجویز هرگونه دارویی حتی به شکل مکمل و تقویتی باید بانظر پزشک باشد، پس فقط اجازه داریم از دارو‌های گیاهی بی‌خطر یا غذا‌ها برای درمان بیمار‌ی‌های ساده‌ای مانند سرماخوردگی استفاده کنیم، چون دارو‌های گیاهی ترکیبی هم به‌اندازه دارو‌های شیمیایی می‌توانند خطرناک و آسیب‌زا باشند. در ادامه به برخی ازاین دارو‌های گیاهی بی‌خطر اشاره‌ای داریم.

نوع بیماری: دارو

  • سرماخوردگی معمولی: دمنوش ترکیبی (بومادران + مرزنجوش + ختمی‌خبازی + کاسنی + بادرنجبویه + گل زوفا)
  • اختلالات خواب: دمنوش ترکیبی (بادرنجبویه + بهارنارنج + به‌لیمو + سنبل‌طیب)
  • بی‌قراری و گرگرفتگی یائسگی: دمنوش ترکیبی (مریم گلی + پنج انگشت + بهارنارنج + سویا)
  • ناراحتی‌های گوارشی ساده: دمنوش ترکیبی (نعناع فلفلی + بادرنجبویه+ بهارنارنج + گل‌محمدی + پونه+ ریشه کاسنی)
  • دندان درد: عصاره میخک
  • درد‌های مفصلی در  جوانی: دمنوش دارچین و زنجبیل و چرب‌کردن با روغن زیتون و بادام تلخ
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->