چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد
سرخط خبرها

شیوع دیابت در ایران ۳۰ درصد افزایش یافته است

  • کد خبر: ۱۸۱۲۹۴
  • ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۲
شیوع دیابت در ایران ۳۰ درصد افزایش یافته است
دانشیار گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال ۱۳۹۵ شیوع دیابت در کشور ما ۱۱ درصد بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۱۴ درصد افزایش یافته؛ یعنی در این فاصله ۵ ساله افزایش ۳۰ درصدی را داشتیم که می‌تواند یک فاجعه باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، مینا اکبری راد امروز، ۵ شهریورماه، در نشست خبری طرح‌های تحقیقاتی پایان‌یافته دانشگاه علوم پزشکی مهشد که در سالن شورای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دیابت یکی از بیماری‌های غیرواگیر در دنیا بوده و از هر ۱۰ نفر یک نفر مبتلا به دیابت است. یکی از اهداف سازمان بهداشت جهانی این است که شیوع دیابت تا سال ۲۰۲۵ متوقف شود.

وی بیان کرد: پره‌دیابت یا پیش‌دیابت  به قند خون ناشتای بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ اطلاق می‌شود. کم‌تحرکی، چاقی، استفاده از سیگار، استفاده از الکل، رژیم‌های غذایی فرآوری‌شده رایج امروزی، مصرف کم میوه‌جات، سبزیجات و غذا‌های سالم نه تنها باعث شیوع بیشتر دیابت در جامعه شده، بلکه بر اثر آن پره‌دیابت نیز افزایش یافته است.

اکبری راد با هشدار در زمینه شیوع بیماری دیابت در کشور عنوان کرد: در کشور ما شیوع بیماری دیابت در ۵ سال اخیر ۳۰ درصد افزایش داشته است. در سال ۱۳۹۵ شیوع دیابت در کشور ما ۱۱ درصد بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۱۴ درصد افزایش یافته؛ یعنی در این فاصله ۵ ساله افزایش ۳۰ درصدی را داشتیم که می‌تواند یک فاجعه باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دیابت یک بیماری مزمن ناتوان‌کننده است که عوارض بسیاری  از جمله عوارض قلبی-عروقی، چشمی، کلیوی، زخم‌های دیابتی، نابینایی و... به همراه دارد. از طرف دیگر هزینه‌های زیادی بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر سیاستی در  پیش بگیریم که بتوان در مرحله پیش‌دیابت افراد را نسبت به بیماری آگاه کرده و با روش‌های پیشگیرانه از تبدیل شدن به دیابت جلوگیری شود، می‌توان از بروز این عوارض ناتوان‌کننده و هزینه‌های ناشی از آن جلوگیری کرد.

اکبری راد با اشاره به اینکه پره‌دیابت با یک آزمایش خون ساده قابل تشخیص است، تصریح کرد: طرح تحقیقاتی که در این زمینه انجام دادیم مبنی بر این بود که آیا عوامل التهابی که در بیماران دیابتی در جریان خون ایجاد می‌شود در افراد پره‌دیابت نیز ایجاد می‌شود و آیا داروی پروبیوتیک می‌تواند بر دو عامل التهابی اثرگذار باشد؟

دانشیار گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: نتایج تحقیق نشان داد که پروبیوتیک‌ها دارو‌های ارزان‌قیمتی هستند که عوارض جانبی ندارند، در دسترس هستند و در کشور تولید می‌شوند. این پروبیوتیک‌ها نه تنها عامل‌های التهابی در بیماران را کاهش داده، بلکه باعث کاهش قند خون و چربی خون در بیماران پره‌دیابتیک نیز می‌شوند.

وی ادامه داد: شاید در آینده با تحقیقات بیشتر این را وارد پروسه درمان کنیم و در کنار سایر توصیه‌ها به بیماران پره‌دیابتی، از جمله رژیم غذایی سرشار از فیبر و سبزیجات، ورزش، عدم مصرف سیگار و الکل، کاهش استرس و... پروبیوتیک را نیز به صورت دارویی که بی‌ضرر است؛ تجویز کنیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->