ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد آیا گلکسی واچ ۷ با قابلیت نظارت بر قند خون عرضه می‌شود؟ با هوش مصنوعی گوگل مکالمه زبان انگلیسی تمرین کنید | ویژگی جدید موتور جست‌وجوی گوگل ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد
سرخط خبرها

درباره فلز تیتانیوم که اپل در آیفون ۱۵ پرو استفاده کرده است

  • کد خبر: ۱۸۴۰۵۲
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
درباره فلز تیتانیوم که اپل در آیفون ۱۵ پرو استفاده کرده است
حالا دیگر همه در دنیای تکنولوژی از تیتانیوم حرف می‌زنند، زیرا اپل قاب‌های تیتانیومی را در مدل‌های جدید آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس استفاده کرده است.

شهرآرانیوز - روز گذشته اپل از سری ۱۵ آیفون رونمایی کرد. این شرکت برای آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس، از یک قاب تیتانیومی جدید به جای قاب فولادی ضدزنگ استفاده کرده که وزن کلی گوشی را کاهش داده است. آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس تقریباً ۹ درصد سبک‌تر از آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس هستند. طراحان توانسته‌اند در آیفون ۱۵ پرو ابعاد فیزیکی را بدون تأثیر بر اندازه نمایشگر کوچک‌تر کنند. شایعات می‌گویند تیتانیوم به شیائومی ۱۴ پرو (در دسامبر ۲۰۲۳) و گلکسی اس ۲۴ اولترا سامسونگ (در فوریه ۲۰۲۴) نیز خواهد آمد، اما به احتمال زیاد تیتانیوم در گوشی‌های هوشمند به یک مد تبدیل خواهد شد.

درحال حاضر این گوشی‌ها سبک‌ترین آیفون‌ها هستند: 

آیفون ۱۵ پرو مکس: ۲۲۱ گرم
آیفون ۱۴ پرو مکس: ۲۴۰ گرم
آیفون ۱۵ پرو: ۱۸۷ گرم
آیفون ۱۴ پرو: ۲۰۶ گرم

در ماه‌ها (و احتمالا، سال‌های آینده) بیشتر از تیتانیوم خواهیم شنید و بیشتر در محصولات حوزه فناوری آن‌ها را لمس خواهیم کرد. بنابراین، بهتر است خود را برای تجربه تیتانیوم آماده کنیم.

این اولین‌باری نیست که یک تولیدکننده از تیتانیوم در گوشی همراه استفاده می‌کند، اما اپل (و به ترتیب شیائومی و سامسونگ) ممکن است اولین شرکت‌هایی باشند که این کار را روی یک دستگاه با تولید انبوه انجام می‌دهند. پیش از این در «اسنشال فون» (۲۰۱۷) و گوشی مفهومی ۳۰۰۰ دلاری شیائومی، «می‌میکس آلفا»، از تیتانیوم استفاده شده بود.

چرا تیتانیوم در آیفون ۱۵ این‌قدر خاص است؟

درباره فلز تیتانیوم که اپل در آیفون ۱۵ پرو استفاده کرده است

تیتانیوم یک فلز خاص است؛ سبک‌وزن و بسیار قوی. یعنی به اندازه فولاد مستحکم ولی تقریباً دو برابر سبک‌تر از آن. تیتانیوم چگالی کمتری نسبت به فولاد دارد. درواقع، تیتانیوم بالاترین نسبتِ استحکام به چگالی را در بین فلزات شناخته‌شده دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های این فلز مقاومت بسیار بالای آن در برابر خوردگی است. همین ویژگی آن را به یک ماده بسیار مفید برای ساخت هواپیما، قطعات فضاپیما، موشک یا کشتی تبدیل کرده است. سومین ویژگی متمایز آن این است که با محیط زیست و بدن انسان سازگار است؛ به این معنی که به‌طور کلی بافت گوشت و استخوان به آن حساسیت و واکنش نشان نمی‌دهند،. پس می‌توان از آن برای تولید اندام مصنوعی استفاده کرد.

اگر کسی از شما بپرسد که دقیقاً چه نوع تیتانیومی در آیفون ۱۵ پرو به کار رفته؟ می‌توانید با خیال راحت بگویید: Ti-۶Al-۴V. این نام فنی تیتانیوم درجه ۵ است؛ پرکاربردترین آلیاژ تیتانیوم. تیتانیوم درجه ۵، در مقایسه با «تیتانیوم خالص»، دارای استحکام کششی و نقطه تسلیم بسیار بالاتری است. بنابراین تیتانیوم درجه ۵ زمانی برتری دارد که استحکام مهم‌تر از مقاومت در برابر خوردگی باشد.

درباره فلز تیتانیوم که اپل در آیفون ۱۵ پرو استفاده کرده است

از نظر تجاری «تیتانیوم خالص»، از ۱ تا ۴ درجه‌بندی می‌شود. اما کسی نمی‌تواند بگوید چون تیتانیوم درجه ۵ در آیفون ۱۵ پرو به کار رفته، فلز این گوشی «خالص» نیست. تیتانیوم خالص تجاری از درجه ۱ -که بالاترین مقاومت در برابر خوردگی، شکل‌پذیری و کمترین استحکام را دارد- تا درجه ۴ -که بالاترین استحکام و شکل‌پذیری متوسط را ارائه می‌دهد- متغیر است.

انواع معمولی آیفون ۱۵ از فریم‌های آلومینیومی استفاده می‌کنند.

تیتانیوم، آلیاژی که در مریخ‌نورد استفاده شد

درباره فلز تیتانیوم که اپل در آیفون ۱۵ پرو استفاده کرده است

آلیاژ تیتانیوم درجه ۵ اپل یک ماده بسیار ویژه است؛ زیرا از همین آلیاژ در مریخ‌نورد نیز استفاده شده است! اپل می‌گوید که این آلیاژ تیتانیوم از طریق یک فرآیند جدید اتصال حالت جامد به وجود آمده است، که یک نوآوری در صنعت ساخت گوشی به حساب می‌آید. از این طریق، دو فلز به هم متصل می‌شوند. این آلیاژ داخل یک محفظه آلومینیوم قرار دارد و استفاده از آن باعث ایجاد خواص هم‌افزایی میان محفظه آلومینیوم و تیتانیوم می‌شود. این ترکیب به افزایش کارایی حرارتی و کاهش وزن کمک می‌کند.

قاب تیتانیومی، آیفون ۱۵ پرو را چقدر متفاوت خواهد کرد؟

درباره فلز تیتانیوم که اپل در آیفون ۱۵ پرو استفاده کرده است

با قاب‌های تیتانیومی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس چه چیزی به دست می‌آورید؟ قاعدتا اولین پاسخ این است که گوشی گران‌تری خواهید داشت. تیتانیوم چندین برابر گران‌تر از سایر مواد (مانند فولاد و آلومینیوم) است.

آیفون ۱۵ پرو همان قیمت ۹۹۹ دلاری آیفون ۱۴ پرو را حفظ کرده است، اما نسخه جدید پرو مکس از قیمت ۱۰۹۹ دلاری در سال ۲۰۲۲ به ۱۱۹۹ دلار رسیده است. قطعات خاص زیادی در دستگاه‌های جدید وجود دارند، که هزینه را بالا می‌برند. همچنین در مدل پایه آیفون ۱۵ پرو مکس (۲۵۶ گیگابایت) فضای ذخیره‌سازی بیشتری درمقایسه با آیفون ۱۴ پرو مکس (۱۲۸ گیگابایت) وجود دارد، اما افزایش قیمت ۱۰۰ دلاری به دلیل ظرفیت ذخیره‌سازی دو برابری نیست.

قاب‌های تیتانیومی، اگر زیر کاور‌ها پنهان نشوند، نشانه‌ها و آثار استفاده -مانند خراش‌ها و ضربه‌ها- را کم‌تر نشان می‌دهند. زیرا پوشش قاب دیگر براق و شبیه آینه نیست. به این ترتیب اثر انگشت هم کمتر روی تیتانیوم باقی می‌ماند؛ چیزی که با قاب فولادی ضدزنگ تقریباً اجتناب‌ناپذیر بود.

این بافت زیبا در یک فرآیند چندمرحله‌ای آماده شده است و یک روکش هم برای محفاظت بیشتر به آن اضافه شده است. چهار پوشش تیتانیوم وجود دارد: تیتانیوم سیاه، تیتانیوم سفید، تیتانیوم آبی و تیتانیوم طبیعی. همان‌طور که اپل گفته پوشش آخر ماهیت خام فلز را حفظ کرده است.

درباره فلز تیتانیوم که اپل در آیفون ۱۵ پرو استفاده کرده است

معماری داخلی نیز تعمیر آیفون ۱۵ پرو را راحت‌تر می‌کند؛ زیرا ساختار جدید اجازه می‌دهد شیشه پشتی به راحتی قابل‌تعویض باشد؛ و البته، وزن کلی دستگاه به لطف قاب‌های تیتانیومی، سبک‌تر شده است. روی کاغذ، با کاهش ۱۹ گرمی (۲۴۰ گرم آیفون ۱۴ پرو مکس در مقابل ۲۲۱ گرم آیفون ۱۵ پرو مکس) تغییر چندانی حس نمی‌کنید، اما باز هم به تجربه بهتر کمک می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->