بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند!
سرخط خبرها

تن ماهی گران می‌شود؟ (۲۵ شهریور ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۱۸۴۴۱۳
  • ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
تن ماهی گران می‌شود؟ (۲۵ شهریور ۱۴۰۲)
نایب رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران درباره تغیبر قیمت کنسرو ماهی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز مسعود بختیاری درباره وضعیت تولید و تقاضای کنسرو ماهی اظهار داشت: یکی از بزرگترین چالش‌های ما تامین ماهی تن است، چون اکنون پایان فصل صید داخل است یعنی از اواخر خرداد ماه تا اوایل آبان ماه ماهی صید داخل نداریم و این باعث می‌شود با کمبود شدید عرضه ماهی مواجه باشیم و در صورت تداوم این شرایط با افزایش قیمت روبه رو خواهیم بود.

وی تاکید کرد: کاهش فوق العاده عرضه ماهی به صورت غیرمنجمد در کارخانجات نزدیک بنادر جنوبی باعث شده قیمت ماهی تن به صورت غیرمتعارف افزایش پیدا کند. تنها راه اینکه در این شرایط از ماهی وارداتی استفاده شود، خیلی از شرکت‌ها باتوجه به تجربیاتی که دارند؛ تلاش می‌کنند ماهی را تامین و پیش‌خرید کنند تا ماهی در بزنگاهی که صید داخل نیست در اختیارشان قرار گیرد و بتوانند پاسخگوی نیاز بازار و مشتریان باشند.

نایب رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران تصریح کرد: خیلی از تولیدکنندگان اقدام به واردات کرده‌اند که برای این منظور باید پیش پرداخت یعنی کل مبلغ را واریز کنند و چند ماه طول می‌کشد تا ماهی بدست‌شان برسد. چالش بزرگ اینکه برخی دستگاه‌های اجرایی به جای درک شرایط که باتوجه به تحریم کار بسیار پرزحمتی است و همچنین باتوجه به اینکه صید ماهی تن در دنیا هم افت داشته شرایط فوق العاده سخت است، کار تولیدکننده ایرانی را سخت‌تر می‌کنند.

وی ادامه داد: واردکنندگان سال‌ها در این عرصه بودند منابع دست اول را خرید کرده‌اند، اما ماهی به گمرک بندرعباس رسیده و باتوجه به تغییراتی که در اداره کل دامپزشکی صورت گرفته، افرادی مسئولیت را عهده دار شده اند که تجربه کافی ندارند و این معضل ایجاد کرده، یعنی اکنون ماهی به بندر رسیده و دموراژ و هزینه جانبی تحمیل و این باعث می‌شود قیمت ماهی به طور غیرمتعارف افزایش پیدا کند و نهایتا هم در قیمت تمام شده محصول خود را نشان می‌دهد.

بختیاری یادآور شد: اکنون به واسطه عدم صید داخل و همچنین مشکل واردات نظام عرضه و تقاضا شدیدا تحت تاثیر قرار گرفته؛ در آخرین جلسه کارگروه تنظیم بازار در ۱۶ مرداد مقرر شد کارگروهی ار وزارت صمت، سازمان حمایت، جهاد کشاورزی، شیلات، سندیکا، دامپزشکی، سازمان بنادر و بانک مرکزی تشکیل شود و مشکلات مربوط به واردات تن ماهی بررسی شود از آن زمان تاکنون علیرغم پیگیری‌های متعدد هنوز معلق باقی مانده است، برخی واحد‌ها هم که اقدام به واردات ماهی تن کرده‌اند، اما در پیچ و خم اداری و سختگیری غیرمنطقی اداره کل دامپزشکی هرمزگان گیر کرده‌اند.

وی بیان داشت: اکنون رایزنی‌هایی با مسئولین دامپزشکی داشتیم که روز دوشنبه هفته پیش‌رو جلسه‌ای داشته باشیم و چالش‌ها را مطرح کنیم، امیدواریم که کمک کنند برطرف شود.

نایب رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران درباره تغیبر قیمت کنسرو ماهی گفت: علیرغم همه مشکلات بواسطه تاکیدات مسئولین سندیکا درخواست کردیم قیمت کنسرو ۱۸۰ گرمی معمولی افزایش داده نشود و بنابراین تاکنون افزایش قیمت اعمال نشده یعنی مدتهاست که همان نرخ ۷۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعمال می‌شود و امیدواریم تا ابتدای فصل صید قیمت روی همین رقم ثابت بماند و بعد زمانی که صید جدید ماهی باتوجه به میزان صید، تغییرات قیمت اعمال خواهد شد.

وی درباره توقف فعالیت کارخانجات تصریح کرد: در حال حاضر معدودی از کارخانجات فعالیت می‌کنند، زیرا ماهی موجود نیست اکثر کارخانجات یا کاملا تعطیل و یا با ظرفیت پایین کار می‌کنند، اما تعدادی که از پیشتر اقدام به واردات کرده و بخشی از ماهی‌ها را ترخیص کرده‌اند، فعالند و بقیه فعلا غیرفعال هستند که البته بخشی به این برمی‌گردد که ماهی داخل در این فصل صید نمی‌شود و تقریبا ما هر ساله این چالش را داریم. اما سعی می‌شود با واردات تا حد زیادی از چالش پوشش داده شود. امسال هم بانک مرکزی برای تامین و تخصیص ارز مشکل ایحاد کرد و هم سختگیری‌های دامپزشکی و بویژه اداره کل دامپزشکی هرمزگان که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست، چالش ایجاد کرد، حتی اگر نیت خیر هم داشته باشند ناآگاهانه در شرایط تحریم که صید صنعتی از یک کشور آفریقایی وارد می‌شود، معضل و مانع ایجاد می‌کنند.

بختیاری درباره مبادی واردات ماهی تن خاطرنشان کرد: قبل ار تحریم از بسیاری از کشور‌های اروپایی از جمله اسپانیا و همچنین کره جنوبی و چین واردات داشتیم اکنون شرایط به خاطر تحریم محدود شده و بیشتر واردات با دور زدن انجام می‌شود. بیشتر هم از دو کشور غنا و هندوستان و مقداری نیز آنهم بسختی از جزایر سیشل واردات انجام می‌شود.

منبع: اقتصادنیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->