حماس: از خواسته‌های اساسی خود کوتاه نخواهیم آمد | هیات حماس به قاهره می رود لفاظی وزیر دفاع انگلیس در واکنش به تحریمش از سوی ایران نخست وزیر سابق اسرائیل: ما از جنگ غزه پیروز خارج نخواهیم شد «یحیی سنوار» با رهبران گروه‌های فلسطینی در خارج در تماس است اعتراض رژیم صهیونیستی به سفر رئیس سیا به قاهره واکنش اسرائیل به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری رئیس سیا وارد قاهره شد حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه گوترش: از شمار زیاد خبرنگاران کشته شده در غزه شوکه و وحشت زده‌ام تحریم‌های جدید انگلیس علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با اسرائیل تمجید گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم و نیروهای مسلح یمن پنتاگون پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها در تیررس حزب‌الله لبنان راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه + فیلم و تصاویر (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه نیویورک یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات علیه اسرائیل خبر داد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش وزیر امور خارجه به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی سفیر فلسطین در مقر سازمان ملل در وین: دیگر در جلسات گزارشی از غزه ارائه نمی‌دهم تشریح چگونگی انتخابات الکترونیکی مجلس| چه کسانی واجد شرایط رای دادن هستند؟
سرخط خبرها

عماد شرقی زندانی معاوضه شده با آمریکا کیست؟

  • کد خبر: ۱۸۴۸۸۶
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۳
عماد شرقی زندانی معاوضه شده با آمریکا کیست؟
هواپیمای قطری حامل پنج آمریکایی زندانی در ایران، ساعاتی قبل ایران را به مقصد قطر ترک کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، ساعاتی پیش، عماد شرقی، سیامک نمازی، مراد طاهباز و دو شهروند دیگر که دولت آمریکا و خودشان خواسته‌اند ناشناس بمانند، آزاد شدند.

مدت زمان محکومیت شرقی چقدر بود؟

عماد شرقی در ژانویه سال ۲۰۲۱ به اتهام "جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی" به ۱۰ سال زندان محکوم شد؛ شرقی نخستین بار اردیبهشت سال ۹۷ بازداشت شده و تا دی‌ماه همان سال در زندان مانده و با قید وثیقه آزاد می‌شود، ولی قبل از برگزاری دادگاه تجدیدنظر، قصد فرار از ایران را داشته است.

عماد شرقی کیست و چرا بازداشت و محکوم‌شده است؟

عماد ادوارد شرقی، در سال ۲۰۱۶ به هدف فعالیت اقتصادی و در پوشش تاجر وارد ایران شد، اما فعالیت اقتصادی عملاً پوششی برای رفتار‌های جاسوسی وی در عرصه نظامی به‌خصوص حوزه ترابری و جنگی هلیکوپتری بوده است؛ درواقع این فرد با کمک همدستانش، اطلاعاتی درباره صنایع هلیکوپتری جمع‌آوری کرده است که هیچ ارتباطی به عرصه اقتصادی نداشته است و اسنادی که از وی کشف‌شده است، حکایت از آن دارد که اقدامات وی در حوزه جاسوسی نظامی بوده است و احتمالاً هدف از این اقدامات،  ضربه زدن به زنجیره تأمین قطعات برای تعمیرات هلیکوپتر بوده است.

در کنار اثبات جاسوسی شرقی، یکی از اقدامات مشکوک عماد بعد از آزادی با قید وثیقه و انتظار برای تشکیل دادگاه تجدیدنظر، قصد وی برای فرار از کشور از طریق مرز‌های آذربایجان غربی بوده و احتمالاً مقصد وی، ترکیه بوده است.

ماجرای فرار  عماد شرقی چه بود؟

"ادوارد عماد شرقی" حدفاصل برگزاری جلسات دادگاه تا تجدیدنظر، با قرار وثیقه از زندان آزاد و در منزل شخصی خود حضور داشت.

در مدت حضور وی خارج از زندان، شبکه جاسوسی متصل به آمریکا برای فراری دادن و انتقال این جاسوس نظامی به خارج از کشور برنامه‌ریزی کرده و تا مرحله اجرا نیز پیش برده بود، ولی نکته قابل‌توجه زمانی است که عملیات فرار اجرایی شده است.

ماجرای فرار این جاسوس نظامی بدین شکل بوده است که یکی از دوستان "ادوارد عماد شرقی" با وی تماس گرفته و از او طلب مبلغی پول می‌کند. وی نیز قبول کرده و زمان و مکان مشخصی برای پرداخت این وجه مشخص می‌شود.

این جاسوس نظامی دقایقی قبل از قرار ملاقات از منزل خود خارج‌شده و به سمت محل تعیین‌شده حرکت می‌کند. پس از حضور در آن محل، فرد مقابل ابتدا هویت او را کامل چک کرده و سپس گوشی تلفن همراهش را گرفته، تلفن را خاموش و سیم‌کارت را نیز خارج می‌کند.

بلافاصله و به‌سرعت این دو سوار یک خودرو سواری شده و به سمت ترمینال غرب تهران حرکت می‌کنند و ازآنجا با هویت جعلی بلیت تهیه و با اتوبوس به سمت مرز‌های غرب کشور می‌روند.

در مسیر حرکت نیز تمام هماهنگی‌ها توسط فرد همراه وی صورت گرفته و کاملاً آمادگی این را داشتند که به‌محض رسیدن به مرز با شمایل دیگری از کشور خارج شوند.

در تمام طول این مدت و زمان هماهنگی با طرف خارجی برای اجرای عملیات، این دو تحت نظر دستگاه امنیتی قرار داشته بطوریکه منتظر ماندند تا تمام ارتباطات و برنامه‌ریزی‌ها برای فراری دادن این محکوم امنیتی انجام شود تا درنهایت کل شبکه‌ای که در این رابطه دخیل بودند به‌صورت یکجا دستگیر شوند.

بر همین اساس نیز در اولین فرصتی که شبکه فرار این جاسوس اطلاعات نظامی مشخص شد، نیرو‌های انتظامی و امنیتی وارد عمل شده و در مکانی که طرف مقابل اصلاً آمادگی مواجهه با نیرو‌های امنیتی را نداشته و عملیات را موفق قلمداد می‌کردند با سربازان گمنام امام زمان (عج) مواجه شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->