به گزارش شهرآرانیوز، برخی خانوادهها برای مسافتهای کوتاه هم باید ۲ تا ۳ میلیون برای ایاب و ذهاب دانش آموزان هزینه کنند که این رقم به علاوه میزان هزینه در تهیه لوازم تحریر و روپوش دانش آموزان برای خانوادهها گران تمام میشود.
این در حالی است که براساس اعلام استانداری، ساعت آغاز مدارس از ساعت ۷:۳۰ تا ۸ صبح بنا به مقطع تحصیلی و همچنین ساعت آغاز به کار کارمندان از ساعت ۷ صبح است. این زمان مابین آغاز به کار مدارس و ادارات باعث میشود بسیاری از خانوادهها پیش از دانش آموزان در محل کار حضور یابند بنابراین امکان تردد دانش آموز با خانواده ممکن نیست.
از سویی یک رقم مشخص برای هزینه ایاب و ذهاب سرویس مدارس وجود ندارد. افزایش قیمت سرویس مدارس در شورای اسلامی شهر تعیین میشود، اما درصد در مدارس مختلف متفاوت و بر اساس شعاع مسافت منزل تا مدرسه است.
در همین زمینه، شهروندان در پیامکهایی برای کمبود و هزینه سرویس مدارس مشکلاتی را مطرح کردند. غلامرضایی درباره هزینه سرویس مدرسه فرزند خود در پیامکی نوشت: «امسال نرخ سرویس نجومی شده است و برای فاصله کوتاه خیابان فرامرز عباسی تا سجادشهر رقم سرویس ۳ میلیون تومان محاسبه شده است. نحوه محاسبه نرخ سرویسها به چه صورت است که از پارسال تا امسال یک میلیون تومان به هزینه سرویس افزوده شده است؟»
ناظمی، یکی دیگر از شهروندان، در پیامکی نوشت: «هنوز تعدادی از مدارس سرویس ندارند. بیشتر سرویس مدارس به مقطع ابتدایی و متوسطه اول اختصاص پیدا کرده است و مدارس مقطع متوسطه دوم سرویس ندارند. همچنین برخی از سرویس مدارس در هر خودرو پنج تا شش بچه سوار میکنند. بیمه شخص ثالث مطابق با تعداد سرنشین محاسبه میشود و خدای ناکرده اگر حادثهای رخ دهد، برای دانش آموزان چه اتفاقی میافتد؟»
ناقدی، یکی از والدین دانش آموزان، در تماس با تحریریه صدای مردم گفت: «سرویس مدرسه دخترانه را به دو نفر آقا داده اند، مگر قرار نبود رانندگان سرویس مدارس دخترانه، خانم باشند؟ آیا روی رفتار رانندگان نظارتی هست؟ خودروها با چه استانداردی به خدمت رسانی مشغول هستند؟»
به دنبال پیگیری موضوع مشکلات سرویسهای مدارس در سطح شهر به سراغ سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری مشهد میرویم. اکبر فلاح با بیان اینکه سرویس مدارس در مشهد رتبه اول در سطح کشور را دارد، توضیح میدهد: مشهد جزو اولین شهرهایی است که کارگروه ماده ۱۸ را تشکیل داده و سازمان تاکسی رانی دبیر این کارگروه است.
انجمن اولیا و مربیان و اداره کل آموزش و پرورش در این کارگروه حضور دارند و هرگونه تصمیم گیری در موضوعات نرخ و هزینه و سامان دهی در این کارگروه صورت میگیرد. در صورت تأیید این کارگروه، مواردی مانند نرخ سرویس به شورای اسلامی شهر مشهد ارجاع داده میشود و شورای اسلامی شهر نیز به سازمان تاکسی رانی ابلاغ میکند.
او درباره نرخ سرویس مدارس میگوید: نرخ نامه براساس شعاع مسافت، داخل محدوده و تیپ خودرو محاسبه میشود. ظرفیت مجاز سرویس بر اساس کارت خودرو ست و اگر در حال حاضر تعداد افراد داخل سرویس خارج از ظرفیت است، غیرقانونی تلقی میشود، اما، چون اول سال تحصیلی هستیم و هنوز سامان دهی واحدی صورت نگرفته است و هنوز تیمهای بازرسی را مستقر نکرده ایم، طی یک ماه آینده که رانندههای فعال و غیرفعال مشخص شدند، سرویسها سامان دهی میشوند.
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی با اشاره به وظیفه این سازمان بیان میکند: وظیفه سازمان تاکسی رانی تعیین شرکتهای مجری سرویس مدارس است بدین معنی که شرکتها براساس ضوابطی در فراخوان سازمان تاکسی رانی شرکت میکنند و سپس به انجمن اولیا و مربیان و اداره آموزش و پرورش معرفی میشوند. همچنین تعداد سرویسهای مدارس در دوسال دوران کرونا کاهش چشمگیری داشته و به سمت تاکسیهای اینترنتی سوق پیدا کرده اند.
فلاح ادامه میدهد: برای رانندگان سرویس، جلسات مختلفی برگزار کرده اند که باید استانداردهای سازمان تاکسی ر انی را داشته باشند. خودروها از لحاظ کیفی مورد نظارت و رانندگان تحت آزمون روان شناسی و بهداشت حرفهای قرار میگیرند. وقتی رانندگان سرویس در آزمونهای لازم پذیرفته شدند باید در سامانه سپند (سامانه پایش نظارت دانش آموزی) ثبت نام کنند که یک کد برای رانندگان فعال میشود.
او درباره هزینه کرد سرویس میگوید: پولی که از والدین اخذ میشود به حساب مدرسه و سپس برای شرکتها و بعد برای راننده واریز میشود. در این بین هزینههای کمی بر اساس تناسب برای سازمان اتوبوس رانی، آموزش و پرورش، مالیات و بیمه کسر میشود. در مجموع ۸۵ درصد مبلغ واریزی والدین، برای راننده و مابقی صرف هزینههای فوق میشود.
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی درباره استانداردهای لازم توضیح میدهد: استاندارد خودروها باید در نظر گرفته شود و خودروهای مدل پایین به کارگیری نشوند. باید از خانم برای سرویس مدارس دخترانه استفاده شود. خودروها از پراید به مدلهای بالاتر ارتقا یابند و معاینه فنی شوند. سرویسهای لازم برای مشهد ۷ هزار خودروست، اما در حال حاضر ۴ هزار و اندی خودرو در قالب سرویس فعالیت دارند. چند روز دیگر تعداد دقیق سرویسها مشخص میشوند.