هر ماه یک میلیون تومان علی‌الحساب به بازنشستگان پرداخت می‌شود برای داشتن رابطه خوب با فرزندان بزرگ‌سال خود، با این ۶ رفتار خداحافظی کنید حمایت بیمه از انسولین‌های نسل جدید؛ دوسر برد برای بیمار و بیمه‌گر امّاواگر‌های مصرف آهن در زنان اشتغال و تأمین معیشت؛ دو چالش دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳) | کاهش دمای روزانه در سطح استان از جمعه هزینه داروی بیماران خاص کمتر از ۱۰ درصد قیمت واقعی است سخنگوی قوه‌قضائیه: تضمین سلامت انتخابات از سوی مجریان باید به‌خوبی صورت گیرد | آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال شناسایی ۱۲۲ مورد مثبت تب دنگی از ابتدای سال در کشور | تب دنگی در چهار استان شیوع دارد معجزه آناناس برای کاهش وزن و لاغری این خوراکی محبوب کبد کودکان را تهدید می‌کند قول وزیر کار به بازنشستگان تأمین‌اجتماعی: علی‌الحساب حقوق بازنشستگان را به‌محض تأمین منابع، پرداخت می‌کنیم + ویدئو بهترین زمان شام خوردن | برای جلوگیری از افزایش وزن در این زمان شام بخورید دلایلی که شما را به خوردن برخی مواد غذایی معتاد می‌کند + راه حل‌های ترک اعتیاد مصرف غذا‌های مضر پرداخت بدهی ۱۷۹ زندانی جرایم غیر عمد در سه ماه گذشته آمار ازدواج در خراسان‌رضوی، بیش از دوبرابر آمار طلاق است | حدنگاری ۹۲ درصد از اراضی کشاورزی استان و صدور سند مالکیت برای آن‌ها + فیلم محور فیروزکوه مسدود است نتایج نهایی آزمون استعدادهای درخشان هفته اول مرداد اعلام می‌شود | انتشار کلید سوالات تا ۹ تیر
سرخط خبرها

کدام سرطان ها در خراسان رضوی شایع تر است؟

  • کد خبر: ۱۸۷۷۳۳
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
کدام سرطان ها در خراسان رضوی شایع تر است؟
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه شایع‌ترین سرطان‌ها در خراسان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ترتیب سرطان‌های پستان، معده، کولورکتال، پوست، رحم، پروستات، مغز، ریه و لوسمی است، گفت: تعداد مبتلایان به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۱ هزار نفر در خراسان رضوی و در کشور ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار نفر هستند. آمارها در این خصوص نسبت به سال گذشته افزایش ملایمی داشته و چشمگیر نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر ناصر امینی با بیان اینکه سرطان بیماری‌ای است که از تکثیر غیرطبیعی سلول‌های بدن شروع می‌شود، عنوان کرد: بدن انسان از میلیون‌ها سلولی ساخته شده که با یکدیگر گروه‌بندی شده تا بافت‌ها و اندام‌های مختلف را بسازند. ژن‌های داخل هر سلول برای انجام فعالیت طبیعی سلول دستورهای لازم را صادر می‌کنند. گاهی اوقات این دستورات در یک سلول مبهم و مغشوش بوده و سلول رفتار غیرطبیعی دارد و پس از مدتی گروهی از سلول‌های غیرطبیعی می‌توانند در خون یا سیستم ایمنی گردش کرده یا تبدیل به توده یا تومور بدخیم یا سرطان شوند.

وی ادامه داد: در واقع سلول‌های بدن طی یک روند تنظیم یافته از بین می‌روند و سلول‌های جدید جای آن‌ها را می‌گیرند. گاهی اوقات این روند طبیعی از تنظیم خارج شده و سلول‌های فرسوده از بین نمی‌روند و تشکیل توده‌ای را می‌دهند که می‌توانند تبدیل به تومور بدخیم یا سرطان شوند و سرطان‌های مختلف بر اساس اندامی که سرطان از آنجا شروع شده است، نام‌گذاری می‌شوند.

شایع‌ترین سرطان‌ها در خراسان رضوی و کشور

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با شایع‌ترین سرطان‌ها در سطح استان و کشور، تصریح کرد: شایع‌ترین سرطان‌ها در خراسان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ترتیب سرطان‌های پستان، معده، کولورکتال، پوست، رحم، پروستات، مغز، ریه و لوسمی است. همچنین شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور نیز به ترتیب سرطان‌های پستان، پروستات، کولورکتال، پوست، معده، ریه، مثانه، تیروئید و لوسمی است.

ابتلای ۱۰ تا ۱۱ هزار نفر به سرطان در خراسان رضوی 

امینی در خصوص وضعیت آماری مبتلایان به سرطان خاطرنشان کرد: تعداد مبتلایان به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۱هزارنفر در خراسان رضوی و در کشور ۱۱۰ تا ۱۲۰هزارنفر هستند. بیماران سرطانی استان خراسان‌رضوی ۱۰درصد موارد سرطان کل کشور را شامل می‌شوند. آمارها در این خصوص نسبت به سال گذشته افزایش ملایمی داشته و چشمگیر نیست که دلیل عمده آن بالارفتن سن افراد جامعه است.

سرطان‌های گوارشی در کمربند شمالی کشور بروز بیشتری دارد/ کمتر بودن بروز سرطان پستان در خراسان رضوی نسبت به استان‌های دیگر

وی با بیان اینکه بعضی از سرطان‌ها مثل سرطان‌های گوارشی(معده و...) در کمربند شمالی کشور مثل خراسان رضوی بروز بیشتری دارد، اضافه کرد: بروز سرطان پستان در خراسان رضوی نسبت به استان‌های دیگر کمتر است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بیشترین آمار سرطان در زنان و مردان مربوط به چه سرطان‌هایی است، گفت: بیشترین آمار سرطان در مردان به ترتیب سرطان‌های معده، پوست، کولورکتال، پروستات، نای، مثانه و مری و در زنان سرطان‌های پستان، پوست، کولورکتال، نای، مثانه و مری است. همچنین بیشترین گروه سنی درگیر سرطان را بازه افراد بالای ۵۰ سال به خود اختصاص داده است.

امینی در خصوص مهم‌ترین علل ابتلا به سرطان تأکید کرد: استعمال دخانیات، فعالیت بدنی نامنظم، عدم کنترل و نامتعادل نگاه داشتن وزن بدن، تغذیه نامناسب، مصرف ناکافی میوه و سبزیجات، عدم محافظت در برابر عفونت‌ها، عدم محافظت از پوست در برابر پرتوهای خورشید و آسیب‌رسان، وجود عوامل استرس‌زای مختلف و نداشتن سلامت روانی و زندگی اجتماعی سالم و عدم شرکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام از جمله مهم‌ترین علل ابتلا به سرطان است.

۴۰ درصد سرطان‌ها با سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است

وی با بیان اینکه ۴۰درصد سرطان‌ها با سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است و شرکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام به کنترل و درمان سرطان کمک فراوانی می‌کند، خاطرنشان کرد: بهترین درمان، پیشگیری و اصلاح شیوه زندگی و شرکت در برنامه غربالگری است.

غربالگری رایگان سه نوع سرطان  در مراکز خدمات جامع سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام سه سرطان کولورکتال (روده بزرگ و راست روده)، پستان و سرویکس در مراکز خدمات جامع سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌ صورت رایگان انجام می‌شود، جزئیات آن‌ها را به شرح زیر اعلام کرد:

 سرطان کولورکتال: غربالگری در جمعیت ۵۰ تا ۷۰ سال – در مراکز خدمات جامع سلامت (سطح یک خدمات) انجام تست فیت به‌صورت رایگان و ارجاع موارد مشکوک برای کولونوسکوپی به پزشک سطح دو فوق تخصص گوارش انجام می‌شود.

سرطان پستان: غربالگری در جمعیت زنان ۳۰ تا ۷۰ سال – در مراکز خدمات جامع سلامت (سطح یک خدمات) به‌صورت معاینه توسط ماما و ارجاع به سطح دو خدمات ( بیمارستان - پزشک متخصص) جهت انجام ماموگرافی و سونوگرافی و ویزیت پزشک متخصص سطح دو و انجام مداخلات درمانی در صورت نیاز انجام می‌شود.

سرطان سرویکس: در جمعیت زنان ۳۰ تا ۶۰ سال - در مراکز خدمات جامع سلامت (سطح یک خدمات) به‌صورت معاینه توسط ماما و درخواست پاپ اسمیر و در صورت نیاز ارجاع به پزشک سطح دو متخصص زنان صورت می‌گیرد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->