سرخط خبرها

از کرونا چه می‌دانید؟

  • کد خبر: ۱۸۸۳۴
  • ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
از کرونا چه می‌دانید؟
حمیدرضا اکبری عضو شورای اجتماعی محله امام‌خمینی
این روز‌ها ترس از ابتلا به ویروس کرونا یا همان کروناویروس را در مردم به‌خوبی می‌توان دید. هم‌محله‌ای‌هایی که از ترس فقط به‌دنبال خرید ماسک و ژل ضدعفونی هستند تا شاید با این‌ها بتوانند جان سالم از ابتلابه این ویروس به در ببرند. اما ای‌کاش به‌جای این همه ترس و نگرانی ابتدا با این ویروس آشنا می‌شدید تا متوجه شوید ترس شما بیشتر از خطر‌های این بیماری به شما آسیب خواهد رساند.
 
۱۸ سال قبل اولین نوع آن با نام سارس در چین مشاهده شد. آن زمان این بیماری از طریق خفاش و گربه چینی به انسان منتقل شد و میزان مرگ‌ومیرش ۱۰ درصد بود. تابستان سال بعد هم که هوا گرم شد، ویروس به کلی ناپدید شد. ۱۰ سال بعد یعنی سال ۲۰۱۲ کرونای جدیدی در عربستان و امارات مشاهده شد.
 
این ویروس از خفاش به شتر و از شتر به انسان منتقل شد. میزان مرگ‌ومیر آن هم ۳۰ درصد بود. البته این ویروس در کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس هنوز هم وجود دارد که قدرت و سرعت کمتری نسبت به گذشته دارد.
 
موضوع بحث ما ویروس جدید کروناست که در بهمن‌ماه امسال در ووهان چین مشاهده شد و با نام «کووید ۱۹» از طریق سازمان بهداشت جهانی نام‌گذاری شد. این ویروس مشابه سرماخوردگی و آنفلونزاست که میزان کشندگی آن ۵/۲ درصد است و کمتر از آنفلونزا مرگ‌ومیر دارد.

راه‌های انتقال این ویروس
اگر از این بیماری می‌ترسید، چند دقیقه‌ای با ما همراه باشید. بهترین راه درمان آن پیشگیری با رعایت بهداشت فردی است. این ویروس از طریق راه‌های تنفسی مانند عطسه و سرفه، ترشحات بدن مانند ادرار و مدفوع، تماس با بزاق و ترشحات دهان و بینی، تماس با اجسام آلوده با توجه به ماندگاری ویروس روی آن ها، از انسان به انسان انتقال پیدا می‌کند. باز هم تأکید می‌کنم برای پیشگیری از آن باید نکات بهداشتی را رعایت کنید.
 
این نکات عبارت‌اند از شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون یا محلول‌های ضدعفونی‌کننده، پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه، خودداری از ارتباط نزدیک با افرادی که علائم شبیه آنفلونزا و سرماخوردگی دارند. از دست‌دادن و روبوسی با دیگران و تماس دست آلوده با چشم پرهیز کنید. از سفر‌های غیرضروری و تردد در شهر خودداری کنید. به محض مراجعه به منزل حتما دست‌ها و صورتتان را بشویید.

افراد در معرض خطر
بیماران آسمی و مزمن تنفسی، بیماران با نارسایی کلیوی، بیماران قلبی و تنفسی، افرادی که دیابت کنترل نشده دارند و افرادی که دیالیز می‌شوند، افرادی با سن بالا و سیستم ایمنی ضعیف و افرادی که شیمی‌درمانی می‌شوند، باید نکات پیشگیرانه را در نظر بگیرند.

بخور نخور‌های این روز‌ها
کمبود مواد مغذی و ویتامین‌هایی مانند ویتامین C و A و D و ضعف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد. مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C مثل مصرف سبزیجات و سالاد همراه با غذا، میوه‌هایی مانند پرتقال، نارنگی، لیموترش، کیوی و سبزی‌های دارای ویتامین C مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه‌ای، جعفری، پیازچه، شاهی، گوجه‌فرنگی، هویج، کدو حلوایی و سبزی‌های سبز تیره مناسب است. سوپ و مایعات فراوان استفاده کنید. مصرف سیر و پیاز را در غذا‌ها بیشتر کنید.
 
همچنین بخوردادن با گلاب، دود مشک، عود و اسپند به‌عنوان ضدعفونی‌کننده است. این بیماری هیچ جای نگرانی ندارد، فقط با رعایت نکات بهداشتی و در صورت داشتن علائم خود یا دیگران، استراحت در منزل بهترین گزینه است. چه خوب است به شایعاتی که اطرافیان می‌گویند توجه نکنید و اخبار موثق را از طریق رسانه‌های معتبر پیگیری کنید.
گزارش خطا
برچسب ها: یادداشت
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->