هماهنگی برای اعزام چهار هزار نفر از دانشگاهیان به عمره تولیت آستان قدس رضوی: بسیجیان باید امید را تقویت کنند | آگاهی و تحلیل عمیق، ابزار مقابله با جنگ نرم دشمن است مراسم بزرگداشت شهدای پاراچنار پاکستان در حرم امام‌رضا (ع) برگزار شد (۴ آذر ۱۴۰۳) راهیابی ۲۵ حافظ مشهدی به مرحله نهایی مسابقات کشوری قرآن کریم مشورت، صفت مؤمنان بررسی کارکردهای اجتماعی نماز | فریضه‌ای عدالت‌طلب و احیاگر حق چرا باید صبر کنیم؟ ایمان داشته باش تا هدایت شوی | درباره لزوم هدایت قرآنی در زندگی بشر آیت‌الله علم‌الهدی: فرهنگ بسیجی محور عمل کارگزاران نظام باشد | هیچ منطقی در گرانی‌های بازار نیست آیت‌الله علم‌الهدی: بسیجیان دانشجو و طلبه، نگهبان اعتقادی جریان بسیج هستند+ویدئو پیکر مطهر ۱۴ شهید گمنام دفاع مقدس در استان خراسان رضوی تشییع می‌شود رئیس کمیته امداد: خیرین بازوان انقلاب در خدمت‌رسانی به نیازمندان هستند جمع‌آوری ۴۰ میلیارد تومان کمک برای مردم غزه و لبنان توسط خیرین و هیئت‌های مذهبی کشور قصه آقای راستگو | یادی از حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو، روحانی نام‌آشنای مشهدی مروری بر روایات ائمه اطهار (ع) درباره عقل | بهترین نعمت برای دنیا و آخرت نصرت الهی در پرتو صبر و پایداری دهک‌بندی ارائه خدمات به ایثارگران از بودجه حذف می‌شود خوش‌به‌حال گردو‌ها اعتکاف ماه مبارک رجب با حضور ۱۵۰۰ معتکف در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود + فیلم (۳۰ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

زنان و الگوی سوم

  • کد خبر: ۱۸۸۴۷۹
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
زنان و الگوی سوم
زن الگوی سوم یا همان زن تراز انقلاب اسلامی، به مدیریت خانواده و اثرگذاری در محیط انقلابی که البته با روحیه زنانه او سازگار است، توجه جدی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، با استناد به آیات قرآن، زن در آفرینش و بُعد روحی و جسمی از همان گوهری آفریده شده که مرد آفریده شده است و تمایز و فرقی در حقیقت و ماهیت زن و مرد نیست و سوره‌های نسا، آیه ۱ و سوره اعراف آیه۱۸۹، مبین این مسئله هستند. به عبارتی زن در تفکر قرآنی هم پای مرد تکامل پذیر و اوج گرا ست.

در اسلام نه تنها زن پایگاه اجتماعی مناسبی دارد، بلکه از حضور اجتماعی نیز منع نشده است؛ بنابراین بحث بیعت زنان در مسائل سیاسی و حضور در حاکمیت سیاسی در صدر اسلام مطرح است.
همین طور بحث هجرت زنان در نهضت اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. با نگاه توحیدی و قرآنی چنان که بررسی‌ها انجام شده است، زنان نباید برده مردان شوند که برای اثبات حضور خود در جامعه از جذابیت جنسی بهره بگیرند.

جذابیت جنسی عاملی است برای بی توجهی به فهم و کمال زنان و بدترین حقارت‌ها و ستم‌ها را نصیب آن‌ها می‌کند. طبیعت وجودی زن و توانمندی او درراستای ساختن کل جامعه بشری است از طریق تربیت افراد صالح در دامن پرمهر خود در کنار همسرانشان. زن مسلمان شکل سومی از زنان دنیاست؛ نه غربی می‌اندیشد که همه هویت خود را در جنسیت خود خلاصه کند و نه شرقی و منزوی و دور از هیاهوی جهان که فقط تماشاچی باشد.

زن مسلمان، انسانی است آزاد از قید نمایش ها. انسانی ست زنده؛ چون می‌اندیشد، چون تلاش دارد برای آبادانی و آخرتش و حتی دیگران را هم در این سیر یاری می‌رساند.

زن مسلمان خانواده گراست. پاک زیست است، هر نوع روابط فرا زناشویی را طرد و منع می‌کند و از همه مهم‌تر ضمن حفظ و مراقبت از سنگر خانواده، در عرصه اجتماع حضور مؤثری دارد و موانع را از سر راهش برمی دارد. زن مسلمان ضمن رعایت معیار‌های شرعی و هنجار‌های اجتماعی، در جامعه حضوری سازنده دارد. درواقع زن مسلمان شخص گران بهایی است که دارای نقش است.

الگوی سوم زن نسبت به دو الگوی دیگر، جامعیت دارد؛ چراکه در سه بُعد رشد می‌کند، به صورت متوازن بُعد فردی، بُعد خانوادگی و بُعد اجتماعی. هم همسری نمونه است و هم مادری نمونه و هم از طریق حضور در مجامع علمی، دانشمندی بزرگ، مدیری موفق و معلمی ممتاز است و برای معرفی چنین زنی لازم است او را بشناسانیم و او را معرفی کنیم تا این هویت به مردم جهان معرفی شود.

هویت زن از منظر اسلام درواقع این است که زن را مظهر و الگوی ظرافت، زیبایی، حساسیت و لطافت می‌داند و در اسلام به زن برای کل جامعه شخصیت می‌دهد و او را به عنوان الگوی یک جامعه صالح معرفی می‌کند.

از نظر اسلام، در مقابله با نگاه انحرافی که زن را ابزار و وسیله تلذذ‌های جنسی خود قرار می‌دهد، زنان باید به مقامات معنوی و درجات انسانی و حد اعلای رشد فکری، سیاسی و معنوی برسند. در دستورالعمل اسلام، حمایت از استقلال اقتصادی زنان مشهود است.

از نظر استقلال اقتصادی نیز بین زنان و مردان فرقی نیست؛ یعنی آن‌ها می‌توانند مالک ثمره و نتیجه کار خود شوند، همان گونه که مردان می‌توانند. به ویژه زنان از استقلال اقتصادی برخوردارند. قرآن کریم دراین رابطه می‌فرماید: برتری‌هایی که خدای سبحان برای بعضی از شما بر بعضی دیگر قرار داده، آرزو نکنید. مردان نصیبی از آنچه به دست می‌آورند دارند و زنان نیز نصیبی از آنچه به دست می‌آورند دارند و از فضل خدا طلب کنید و خدا بر همه چیز داناست.

زن مسلمان ایرانی شأن خود را عزیز می‌داند و از هرگونه برهنگی و اختلاط و معاشرت با مردان پرهیز می‌کند. زن مسلمان ایرانی قرار است تأثیرگذار باشد؛ هم در جامعه ملی و هم در جامعه جهانی. زنان دنیا بدانند که هیچ منافاتی بین رعایت کامل موازین اسلام با تحصیل علم و فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی وجود ندارد.

زن الگوی سوم یا همان زن تراز انقلاب اسلامی، به مدیریت خانواده و اثرگذاری در محیط انقلابی که البته با روحیه زنانه او سازگار است، توجه جدی دارد.

الگوی سوم زن به جای الگو‌های غرب و شرق، جلوه هویت یک زن مسلمان است. زن در تعریف غالبا شرقی همچون عنصری است در حاشیه و بی نقش در تاریخ سازی و در تعریف غالبا غربی به مثابه موجودی است که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد.

همچنین ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه داری جدید است. زنان انقلاب و زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم جهانیان گشودند و ثابت کردند که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین حال در متن و مرکز بود، می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگه داشت و در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازی‌های جدید کرد.

جهان امروز مسئله‌ای بسیار مهم را آبستن است و آن بحران هویت انسان هاست که نه هدف خود را از خلقت می‌دانند و نه می‌خواهند دیگران را از این هدف آگاه کنند و بدترین ستم و ظلم را در حق زنان امروز انجام می‌دهند که عبارت است از حراج جاذبه‌های جنسی و عملا زنان امروز از صحنه زندگی واقعی در حال حذف شدن هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->