عربستان: چارچوبی یکپارچه و عملی برای اجرای راهکار دو دولتی در فلسطین داریم تشکیل کارگروه نظارت بر توزیع کالا‌های اساسی در کمیسیون اصل ۹۰ فرانسه تهدید کرد: تا پایان تابستان به ایران برای دستیابی به توافق هسته‌ای مهلت می‌دهیم ویدئو| وزیر اقتصاد: بسته حمایتی اقتصادی دولت را به زودی تشریح می‌کنم بیانیه نیروهای مسلح یمن: تل‌آویو را با موشک هدف قرار دادیم (۷ مرداد ۱۴۰۴) حمله موشکی یمن به سرزمین‌های اشغالی پرواز‌های فرودگاه بن گوریون را متوقف کرد قالیباف: غزه امروز یک کشتارگاه و یک صحنهٔ جرم است قالیباف: رژیم صهیونیستی با حمله به ایران منشور ملل متحد را نقض کرد واکنش ترامپ به تصمیم انگلیس برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین ماجرای خودکشی نظامی صهیونیست که روزی ۶ بار حمام می‌کرد ویدئو| نبرد خاموش با ناتوی اطلاعاتی در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه گمانه زنی‌هایی درباره گزینه احتمالی برای جانشینی زلنسکی پژمانفر: فراجا زیرساخت‌های ابلاغ کروکی الکترونیک به طرفین تصادف را فراهم کند تاکید پزشکیان بر توزیع نظام سلامت بر اساس خرید راهبردی و پرداخت عملکردی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه: مساجدی که تنها به اقامه نماز می‌پردازند «سکولار» محسوب می‌شوند جزئیاتی از ضربات ایران به رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۲ روزه عراقچی به تاجیکستان سفر می‌کند (۷ مرداد ۱۴۰۴) عبدالرضا داوری به ۶ ماه حبس و شلاق محکوم شد؟ توضیحات سخنگوی دولت درباره تعطیلی یک هفته‌ای (۷ مرداد ۱۴۰۴) برقراری نخستین پرواز مستقیم مسافربری کره شمالی به روسیه (۷ مرداد ۱۴۰۴) رژیم صهیونیستی برای توافق با حماس ضرب‌الاجل تعیین می‌کند نیرو‌های قسد با ارتش سوریه ادغام می‌شود اعتراف ترامپ به قحطی گسترده در غزه وزیر امور خارجه: برای مذاکرات هنوز چیز خاصی تنظیم نشده است تأکید رادان بر آمادگی نیروی انتظامی برای برقراری نظم و امنیت آخرین وضعیت شکایت قوه قضائیه از نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی
سرخط خبرها

مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تشکیل ستاد ملی ترانزیت

  • کد خبر: ۱۸۸۹۱۱
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تشکیل ستاد ملی ترانزیت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل ستاد ملی ترانزیت به عنوان هماهنگ کننده و مسئول حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) به ریاست رئیس جمهور موافقت کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یک‌شنبه ۲۳ مهر) مجلس شورای اسلامی، بند‌های (الف) تا (پ) ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل ستاد ملی ترانزیت به عنوان هماهنگ کننده و مسئول حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) به ریاست رئیس جمهور موافقت کردند. همچنین وزارت راه و شهرسازی را به‌عنوان متولی پنجره واحد خدمات یکپارچه گذر (ترانزیت) در مبادی ورودی و خروجی کشور تعیین کردند. در ضمن وزارت راه و شهرسازی به عنوان دستگاه سیاست‌گذار لجستیک غیرنظامی در کشور تعیین می‌شود.

ماده ۵۷ -به منظور نظم بخشی و ایجاد انسجام در مدیریت گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل و با هدف ایجاد پیونددهی متقابل و مستحکم اقتصادی بین کشور‌ها از طریق ایران و حضور فعال و افزایش سهم بری از زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای براساس مزیت‌های نسبی مناطق مختلف کشور و مزیت‌های اقتصادی جدید ایران موضوع ماده (۴۸) این قانون، اقدامات زیر در طی سال‌های اجرای برنامه انجام می‌گیرد:

بند (الف) - ستاد ملی ترانزیت به عنوان هماهنگ کننده و مسئول حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) به ریاست رئیس جمهور (و در غیاب وی معاون اول رئیس جمهور) و عضویت وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، کشور، نفت، امور خارجه، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان و یک نفر عضو ناظر از مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود. دبیرخانه این ستاد در وزارت راه و شهرسازی تشکیل و رئیس دبیرخانه توسط رئیس جمهور انتخاب می‌شود. آن دسته از وظایف شورایعالی هماهنگی ترابری کشور که به امر گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل پرداخته است از این شورایعالی منتزع و به ستاد ملی ترانزیت منتقل می‌گردد. وظایف این ستاد به شرح زیر است:

۱- سیاستگذاری و برنامه ریزی در تمامی امور مرتبط با حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل از جمله حمل و نقل، گمرکی، بانکی، بیمه‌ای و سوخت و تعیین مجوز‌های الزامی مرتبط و ارائه مشوق‌ها و حمایت‌های جدید.

۲- تهیه و تصویب «سند برنامه ملی گذر (ترانزیت)» در راستای تحقق اهداف ذکرشده در صدر این ماده حداکثر ظرف یکسال از لازم الاجرا شدن این قانون این سند مشتمل بر طراحی ابتکار عمل‌های چندجانبه منطقه‌ای و بین المللی و تعیین اولویت‌های توسعه دالان‌های گذری (کریدور‌های ترانزیتی) با هدف گذاری کمّی حداقل پنجاه میلیون تن گذر (ترانزیت) سالانه کالا از ایران برای افق پنج ساله می‌باشد.

۳- اصلاح فرایند‌های گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل (اقدامات نرم افزاری) شامل بازنگری در مقررات و رویه‌های موجود، حذف مجوز‌های غیرضروری و محدود نمودن زمان پاسخگویی دستگاه‌های مرتبط، تعیین ضوابط سامانه اطلاع رسانی خدمات گذر (ترانزیت) در مورد ایجاد امکان رهگیری و تضمین موعد تقریبی تحویل کالا با هدف افزایش مطلوبیت دالان‌های گذری از ایران و تسریع در فرایند‌های گذری (ترانزیتی)

۴- تعیین شیوه مدیریت امور زیربنایی و فرایندی و همچنین هماهنگی میان سازمان‌ها و نهاد‌های مستقر در پایانه‌های مرزی هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای، هماهنگی بین پایانه‌های مرزی دو طرف مرز و هماهنگی با کشور‌های مبدأ و مقصد کالای گذری (ترانزیتی)

بند (ب) - وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی پنجره واحد خدمات یکپارچه گذر (ترانزیت) در مبادی ورودی و خروجی کشور تعیین می‌شود. دستگاه‌های اجرائی مستقر در مبادی ورودی و خروجی اعم از نهاد‌های نظامی، انتظامی، امنیتی و اقتصادی موظفند وظایف قانونی خود را به‌طور مؤثر و به موقع در قالب پنجره واحد به متقاضیان خدمات مزبور ارائه نمایند.

بند (پ) - وزارت راه و شهرسازی به عنوان دستگاه سیاستگذار پشتیبانی (لجستیک) غیرنظامی در کشور تعیین می‌گردد.

نحوه صدور مجوز فعالیت شرکت‌های ارائه دهنده اینگونه خدمات و مراکز مربوط، ضوابط و نحوه تقسیم کار دستگاه‌های اجرائی بر اساس آیین‌نامه اجرائی که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، تعیین می‌گردد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->