پزشکیان: ایران و آذربایجان مانند یک خانواده هستند پزشکیان به آرامگاه حیدر علی‌اف ادای احترام کرد احتمال حمله نظامی هند به پاکستان قوت گرفت شهادت ۶۰ نفر در حمله آمریکا به صعده یمن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) ترامپ بازهم بر پیوستن کانادا به آمریکا در پیام انتخاباتی تاکید کرد وزیر کشور: قصور در انفجار بندر شهید رجایی محرز شد | برخی مقصران احضار شدند پزشکیان در دیدار با الهام علی اف: اجازه نخواهیم داد عده‌ای ارتباطات ما را بر هم بزنند خط‌ونشان‌های تازه پاکستان: موشک‌های هسته‌ای ما هند را نشانه گرفته‌اند کشف ردپای فرعون در اردن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) دستور ویژه اژه‌ای به دادستان کل کشور برای شناسایی و برخورد قانونی با مقصران احتمالی حادثه بندر شهید رجایی آمار جدید شهدا و مجروحان جنگ غزه اعلام شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) جوزف عون: تصمیم انحصار سلاح در دست دولت لبنان گرفته شده است جزئیات سفر یک‌روزه پزشکیان به جمهوری آذربایجان تخریب مقبره حافظ اسد، پدر بشار اسد، توسط افراد ناشناس + ویدئو سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب پزشکیان در باکو: قره‌باغ قسمت جدانشدنی از خاک آذربایجان است تدوین قانون ویژه معادن زغال سنگ در دستورکار مجلس | هوش مصنوعی به کمک تنقیح قوانین می‌آید نتانیاهو: صلح و ثبات جهان عرب در گرو به‌رسمیت‌شناختن ماست! احراز قصور در حادثه انفجار بندر شهید رجایی ۶ کشته بر اثر انفجار در پاکستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) پرچم ایران در سفارتخانه‌های کشورمان در اروپا به حالت نیمه‌برافراشته درآمد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) استقبال رسمی رئیس جمهوری آذربایجان از پزشکیان + ویدئو (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) تنش در روابط دهلی و اسلام‌آباد، قیمت خشکبار افغانستان را در هند ۲۰ درصد گران کرد پکن، هند و پاکستان را دعوت به خویشتن‌داری کرد خرید چیزبرگر و هات‌داگ با وام در آمریکا! خضریان: تاکنون سندی مبنی بر دخالت عوامل خارجی در «حادثه انفجار» ارائه نشده است | برخی اطلاعیه‌ها نمک پاشیدن بر زخم مردم مظلوم است شهادت ۱۸ هزار کودک در جنگ غزه پاسخ صریح رئیس مرکز اطلاعات مالی به مخالفان عادی‌سازی پرونده ایران با FATF | با پذیرش کنوانسیون‌های پالرمو و CFT، از لیست سیاه FATF خارج نمی‌شویم
سرخط خبرها

مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تشکیل ستاد ملی ترانزیت

  • کد خبر: ۱۸۸۹۱۱
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تشکیل ستاد ملی ترانزیت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل ستاد ملی ترانزیت به عنوان هماهنگ کننده و مسئول حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) به ریاست رئیس جمهور موافقت کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یک‌شنبه ۲۳ مهر) مجلس شورای اسلامی، بند‌های (الف) تا (پ) ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل ستاد ملی ترانزیت به عنوان هماهنگ کننده و مسئول حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) به ریاست رئیس جمهور موافقت کردند. همچنین وزارت راه و شهرسازی را به‌عنوان متولی پنجره واحد خدمات یکپارچه گذر (ترانزیت) در مبادی ورودی و خروجی کشور تعیین کردند. در ضمن وزارت راه و شهرسازی به عنوان دستگاه سیاست‌گذار لجستیک غیرنظامی در کشور تعیین می‌شود.

ماده ۵۷ -به منظور نظم بخشی و ایجاد انسجام در مدیریت گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل و با هدف ایجاد پیونددهی متقابل و مستحکم اقتصادی بین کشور‌ها از طریق ایران و حضور فعال و افزایش سهم بری از زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای براساس مزیت‌های نسبی مناطق مختلف کشور و مزیت‌های اقتصادی جدید ایران موضوع ماده (۴۸) این قانون، اقدامات زیر در طی سال‌های اجرای برنامه انجام می‌گیرد:

بند (الف) - ستاد ملی ترانزیت به عنوان هماهنگ کننده و مسئول حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) به ریاست رئیس جمهور (و در غیاب وی معاون اول رئیس جمهور) و عضویت وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، کشور، نفت، امور خارجه، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان و یک نفر عضو ناظر از مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود. دبیرخانه این ستاد در وزارت راه و شهرسازی تشکیل و رئیس دبیرخانه توسط رئیس جمهور انتخاب می‌شود. آن دسته از وظایف شورایعالی هماهنگی ترابری کشور که به امر گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل پرداخته است از این شورایعالی منتزع و به ستاد ملی ترانزیت منتقل می‌گردد. وظایف این ستاد به شرح زیر است:

۱- سیاستگذاری و برنامه ریزی در تمامی امور مرتبط با حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل از جمله حمل و نقل، گمرکی، بانکی، بیمه‌ای و سوخت و تعیین مجوز‌های الزامی مرتبط و ارائه مشوق‌ها و حمایت‌های جدید.

۲- تهیه و تصویب «سند برنامه ملی گذر (ترانزیت)» در راستای تحقق اهداف ذکرشده در صدر این ماده حداکثر ظرف یکسال از لازم الاجرا شدن این قانون این سند مشتمل بر طراحی ابتکار عمل‌های چندجانبه منطقه‌ای و بین المللی و تعیین اولویت‌های توسعه دالان‌های گذری (کریدور‌های ترانزیتی) با هدف گذاری کمّی حداقل پنجاه میلیون تن گذر (ترانزیت) سالانه کالا از ایران برای افق پنج ساله می‌باشد.

۳- اصلاح فرایند‌های گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل (اقدامات نرم افزاری) شامل بازنگری در مقررات و رویه‌های موجود، حذف مجوز‌های غیرضروری و محدود نمودن زمان پاسخگویی دستگاه‌های مرتبط، تعیین ضوابط سامانه اطلاع رسانی خدمات گذر (ترانزیت) در مورد ایجاد امکان رهگیری و تضمین موعد تقریبی تحویل کالا با هدف افزایش مطلوبیت دالان‌های گذری از ایران و تسریع در فرایند‌های گذری (ترانزیتی)

۴- تعیین شیوه مدیریت امور زیربنایی و فرایندی و همچنین هماهنگی میان سازمان‌ها و نهاد‌های مستقر در پایانه‌های مرزی هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای، هماهنگی بین پایانه‌های مرزی دو طرف مرز و هماهنگی با کشور‌های مبدأ و مقصد کالای گذری (ترانزیتی)

بند (ب) - وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی پنجره واحد خدمات یکپارچه گذر (ترانزیت) در مبادی ورودی و خروجی کشور تعیین می‌شود. دستگاه‌های اجرائی مستقر در مبادی ورودی و خروجی اعم از نهاد‌های نظامی، انتظامی، امنیتی و اقتصادی موظفند وظایف قانونی خود را به‌طور مؤثر و به موقع در قالب پنجره واحد به متقاضیان خدمات مزبور ارائه نمایند.

بند (پ) - وزارت راه و شهرسازی به عنوان دستگاه سیاستگذار پشتیبانی (لجستیک) غیرنظامی در کشور تعیین می‌گردد.

نحوه صدور مجوز فعالیت شرکت‌های ارائه دهنده اینگونه خدمات و مراکز مربوط، ضوابط و نحوه تقسیم کار دستگاه‌های اجرائی بر اساس آیین‌نامه اجرائی که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، تعیین می‌گردد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->