تقدیر آیت الله علم الهدی از موضع‌گیری هوشمندانه آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی اعترافات هولناک سرباز صهیونیست درباره جنگ غزه دستور اژه‌ای به مسئولان قضایی جهت بازسازی هر چه سریع‌تر بخش‌های آسیب‌دیده زندان اوین بریکس چیست و از چه کشورهایی تشکیل شده است؟ + تاریخچه و جزئیات واکنش رهبر اپوزیسیون ژاپن به ضرب‌الاجل ترامپ: باید اتکا به تجارت با آمریکا را کاهش دهیم حضور سرزده پزشکیان در استانداری اردبیل (۱۶ تیر ۱۴۰۴) خروج اوکراین از پیمان اتاوا گردان‌های قسام ارتش رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد نتانیاهو برای دیدار با ترامپ وارد واشنگتن شد حمله یمن با ۱۱ فروند موشک و پهپاد به مناطق حساس رژیم صهیونیستی (۱۶ تیر ۱۴۰۴) عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: حضور مقام معظم رهبری در حسینیه امام(ره) سیلی محکمی به رسانه‌ها و معاندین خارج‌نشین بود ارتش اسرائیل مدعی شد: بازداشت گروه مرتبط با ایران در جنوب سوریه (۱۶ تیر ۱۴۰۴) وزارت امور خارجه حملات رژیم صهیونیستی به یمن را به شدت محکوم کرد سخنگوی دولت: دغدغه رئیس جمهور، افزایش اختیارات استانداران است تیراندازی دسته جمعی در فیلادلفیا آمریکا ۳ کشته و ۱۰ زخمی بر جای گذاشت بحران در کابینه رژیم صهیونیستی همزمان با سفر نتانیاهو به واشنگتن چرا شهرک‌نشینان صهیونیست به خانه‌های خود بازنمی‌گردند؟ کشه شدن ۱۲ نظامی ترکیه در غار پ. ک. ک (۱۶ تیر ۱۴۰۴) به نام ایران، به نام پیروزی اسرائیل مدیر دفتر شبکه «المیادین» را بازداشت کرد عارف: ویژگی خاص محرم امسال، طنین انداز شدن صدای میهن دوستی ایرانیان بود برنی سندرز: ما می‌دانیم که جنگ وحشیانه اسرائیل علیه فلسطینی‌ها غیراخلاقی است معاون امنیتی و انتظامی استاندار خراسان رضوی: اکثر مهاجرین نجیب، قانون‌مند و شریف هستند ویدئو| تحلیلگر سابق سازمان سیا: اسرائیل بدون آمریکا دوام نمی‌آورد! عراقچی: حملات غیرقانونی رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نقض فاحش منشور ملل متحد بود رویترز نوشت: پایان دور اول مذاکرات آتش‌بس غزه در قطر، بدون نتیجه ویدئو | روایت محمود کریمی از ماجرای خواندن نوحه «ای ایران» در حضور رهبر معظم انقلاب
سرخط خبرها

مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تشکیل ستاد ملی ترانزیت

  • کد خبر: ۱۸۸۹۱۱
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تشکیل ستاد ملی ترانزیت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل ستاد ملی ترانزیت به عنوان هماهنگ کننده و مسئول حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) به ریاست رئیس جمهور موافقت کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یک‌شنبه ۲۳ مهر) مجلس شورای اسلامی، بند‌های (الف) تا (پ) ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل ستاد ملی ترانزیت به عنوان هماهنگ کننده و مسئول حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) به ریاست رئیس جمهور موافقت کردند. همچنین وزارت راه و شهرسازی را به‌عنوان متولی پنجره واحد خدمات یکپارچه گذر (ترانزیت) در مبادی ورودی و خروجی کشور تعیین کردند. در ضمن وزارت راه و شهرسازی به عنوان دستگاه سیاست‌گذار لجستیک غیرنظامی در کشور تعیین می‌شود.

ماده ۵۷ -به منظور نظم بخشی و ایجاد انسجام در مدیریت گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل و با هدف ایجاد پیونددهی متقابل و مستحکم اقتصادی بین کشور‌ها از طریق ایران و حضور فعال و افزایش سهم بری از زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای براساس مزیت‌های نسبی مناطق مختلف کشور و مزیت‌های اقتصادی جدید ایران موضوع ماده (۴۸) این قانون، اقدامات زیر در طی سال‌های اجرای برنامه انجام می‌گیرد:

بند (الف) - ستاد ملی ترانزیت به عنوان هماهنگ کننده و مسئول حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) به ریاست رئیس جمهور (و در غیاب وی معاون اول رئیس جمهور) و عضویت وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، کشور، نفت، امور خارجه، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان و یک نفر عضو ناظر از مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود. دبیرخانه این ستاد در وزارت راه و شهرسازی تشکیل و رئیس دبیرخانه توسط رئیس جمهور انتخاب می‌شود. آن دسته از وظایف شورایعالی هماهنگی ترابری کشور که به امر گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل پرداخته است از این شورایعالی منتزع و به ستاد ملی ترانزیت منتقل می‌گردد. وظایف این ستاد به شرح زیر است:

۱- سیاستگذاری و برنامه ریزی در تمامی امور مرتبط با حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل از جمله حمل و نقل، گمرکی، بانکی، بیمه‌ای و سوخت و تعیین مجوز‌های الزامی مرتبط و ارائه مشوق‌ها و حمایت‌های جدید.

۲- تهیه و تصویب «سند برنامه ملی گذر (ترانزیت)» در راستای تحقق اهداف ذکرشده در صدر این ماده حداکثر ظرف یکسال از لازم الاجرا شدن این قانون این سند مشتمل بر طراحی ابتکار عمل‌های چندجانبه منطقه‌ای و بین المللی و تعیین اولویت‌های توسعه دالان‌های گذری (کریدور‌های ترانزیتی) با هدف گذاری کمّی حداقل پنجاه میلیون تن گذر (ترانزیت) سالانه کالا از ایران برای افق پنج ساله می‌باشد.

۳- اصلاح فرایند‌های گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل (اقدامات نرم افزاری) شامل بازنگری در مقررات و رویه‌های موجود، حذف مجوز‌های غیرضروری و محدود نمودن زمان پاسخگویی دستگاه‌های مرتبط، تعیین ضوابط سامانه اطلاع رسانی خدمات گذر (ترانزیت) در مورد ایجاد امکان رهگیری و تضمین موعد تقریبی تحویل کالا با هدف افزایش مطلوبیت دالان‌های گذری از ایران و تسریع در فرایند‌های گذری (ترانزیتی)

۴- تعیین شیوه مدیریت امور زیربنایی و فرایندی و همچنین هماهنگی میان سازمان‌ها و نهاد‌های مستقر در پایانه‌های مرزی هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای، هماهنگی بین پایانه‌های مرزی دو طرف مرز و هماهنگی با کشور‌های مبدأ و مقصد کالای گذری (ترانزیتی)

بند (ب) - وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی پنجره واحد خدمات یکپارچه گذر (ترانزیت) در مبادی ورودی و خروجی کشور تعیین می‌شود. دستگاه‌های اجرائی مستقر در مبادی ورودی و خروجی اعم از نهاد‌های نظامی، انتظامی، امنیتی و اقتصادی موظفند وظایف قانونی خود را به‌طور مؤثر و به موقع در قالب پنجره واحد به متقاضیان خدمات مزبور ارائه نمایند.

بند (پ) - وزارت راه و شهرسازی به عنوان دستگاه سیاستگذار پشتیبانی (لجستیک) غیرنظامی در کشور تعیین می‌گردد.

نحوه صدور مجوز فعالیت شرکت‌های ارائه دهنده اینگونه خدمات و مراکز مربوط، ضوابط و نحوه تقسیم کار دستگاه‌های اجرائی بر اساس آیین‌نامه اجرائی که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، تعیین می‌گردد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->