واکنش حماس به حمله اسرائیل به ناوگان «صمود» کلمبیا توافق تجارت آزاد را با اسرائیل فسخ کرد سفیر ایران در سازمان ملل: شورای امنیت در برابر بحران غزه فلج مانده است واکنش جهاد اسلامی فلسطین به حمله اسرائیل به ناوگان «صمود» عضو پارلمان اروپا: توقیف شناور‌های «صمود» توسط اسرائیل مجرمانه است گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر و ترامپ درباره طرح صلح غزه گروه هفت خواستار ادامه دیپلماسی درباره پرونده هسته‌ای ایران شد قالیباف: با استفاده از کالابرگ باید قیمت چند کالای اصلی را ثابت نگه داریم بازداشت فعالان و خبرنگاران حاضر در کشتی‌های «ناوگان الصمود» رئیس شورای امنیت سازمان ملل: اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسیم مین‌گذاری رژیم اسرائیل در مسیر ناوگان «صمود» وزیر خارجه آمریکا دوباره علیه ایران گزافه گویی کرد ایهود باراک: جنایات اسرائیل در غزه سال‌ها در جهان بازتاب خواهد داشت وزرای دفاع ایران و ترکیه دیدار کردند (۹ مهر ۱۴۰۴) روسیه: دیدار میان پوتین و زلنسکی امکان‌پذیر نیست نیروی دریایی فرانسه، نفتکش روسیه را توقیف کرد + فیلم (۹ مهر ۱۴۰۴) ابراز تأسف قطر از تصویب نشدن قطعنامه آتش‌بس غزه در شورای امنیت بازداشت ۳ آلمانی به اتهام همکاری با حماس کانادا تحریم‌های ایران را دوباره فعال کرد + جزئیات (۹ مهر ۱۴۰۴) عربستان: وتو، چراغ سبز به «اسرائیل» برای گسترش تجاوز است ماکرون: روسیه در حال تولید سلاح‌های بسیار بیشتر و با سرعت بالاتری است قالیباف: باید از هرگونه ساده‌انگاری و تقلیل‌گرایی نسبت به پدیده‌های نو پرهیز کنیم | «جهاد تولید فکر نو» جهادی مقدس است فرودگاه‌های رژیم اسرائیل تعطیل و حرکت قطارها متوقف شدند تشکیلات خودگردان: جهان برای تشکیل کشور مستقل فلسطین متحد شده است شهادت ۱۰۳ نفر از زمان آتش‌بس در لبنان (۹ مهر ۱۴۰۴) حمله پهپادی به خودرویی در جنوب لبنان | یک نفر به شهادت رسید + عکس (۹ مهر ۱۴۰۴) حمله پهپادی یمن به اراضی اشغالی (۹ مهر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تشکیل ستاد ملی ترانزیت

  • کد خبر: ۱۸۸۹۱۱
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تشکیل ستاد ملی ترانزیت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل ستاد ملی ترانزیت به عنوان هماهنگ کننده و مسئول حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) به ریاست رئیس جمهور موافقت کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یک‌شنبه ۲۳ مهر) مجلس شورای اسلامی، بند‌های (الف) تا (پ) ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل ستاد ملی ترانزیت به عنوان هماهنگ کننده و مسئول حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) به ریاست رئیس جمهور موافقت کردند. همچنین وزارت راه و شهرسازی را به‌عنوان متولی پنجره واحد خدمات یکپارچه گذر (ترانزیت) در مبادی ورودی و خروجی کشور تعیین کردند. در ضمن وزارت راه و شهرسازی به عنوان دستگاه سیاست‌گذار لجستیک غیرنظامی در کشور تعیین می‌شود.

ماده ۵۷ -به منظور نظم بخشی و ایجاد انسجام در مدیریت گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل و با هدف ایجاد پیونددهی متقابل و مستحکم اقتصادی بین کشور‌ها از طریق ایران و حضور فعال و افزایش سهم بری از زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای براساس مزیت‌های نسبی مناطق مختلف کشور و مزیت‌های اقتصادی جدید ایران موضوع ماده (۴۸) این قانون، اقدامات زیر در طی سال‌های اجرای برنامه انجام می‌گیرد:

بند (الف) - ستاد ملی ترانزیت به عنوان هماهنگ کننده و مسئول حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) به ریاست رئیس جمهور (و در غیاب وی معاون اول رئیس جمهور) و عضویت وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، کشور، نفت، امور خارجه، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان و یک نفر عضو ناظر از مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود. دبیرخانه این ستاد در وزارت راه و شهرسازی تشکیل و رئیس دبیرخانه توسط رئیس جمهور انتخاب می‌شود. آن دسته از وظایف شورایعالی هماهنگی ترابری کشور که به امر گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل پرداخته است از این شورایعالی منتزع و به ستاد ملی ترانزیت منتقل می‌گردد. وظایف این ستاد به شرح زیر است:

۱- سیاستگذاری و برنامه ریزی در تمامی امور مرتبط با حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل از جمله حمل و نقل، گمرکی، بانکی، بیمه‌ای و سوخت و تعیین مجوز‌های الزامی مرتبط و ارائه مشوق‌ها و حمایت‌های جدید.

۲- تهیه و تصویب «سند برنامه ملی گذر (ترانزیت)» در راستای تحقق اهداف ذکرشده در صدر این ماده حداکثر ظرف یکسال از لازم الاجرا شدن این قانون این سند مشتمل بر طراحی ابتکار عمل‌های چندجانبه منطقه‌ای و بین المللی و تعیین اولویت‌های توسعه دالان‌های گذری (کریدور‌های ترانزیتی) با هدف گذاری کمّی حداقل پنجاه میلیون تن گذر (ترانزیت) سالانه کالا از ایران برای افق پنج ساله می‌باشد.

۳- اصلاح فرایند‌های گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل (اقدامات نرم افزاری) شامل بازنگری در مقررات و رویه‌های موجود، حذف مجوز‌های غیرضروری و محدود نمودن زمان پاسخگویی دستگاه‌های مرتبط، تعیین ضوابط سامانه اطلاع رسانی خدمات گذر (ترانزیت) در مورد ایجاد امکان رهگیری و تضمین موعد تقریبی تحویل کالا با هدف افزایش مطلوبیت دالان‌های گذری از ایران و تسریع در فرایند‌های گذری (ترانزیتی)

۴- تعیین شیوه مدیریت امور زیربنایی و فرایندی و همچنین هماهنگی میان سازمان‌ها و نهاد‌های مستقر در پایانه‌های مرزی هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای، هماهنگی بین پایانه‌های مرزی دو طرف مرز و هماهنگی با کشور‌های مبدأ و مقصد کالای گذری (ترانزیتی)

بند (ب) - وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی پنجره واحد خدمات یکپارچه گذر (ترانزیت) در مبادی ورودی و خروجی کشور تعیین می‌شود. دستگاه‌های اجرائی مستقر در مبادی ورودی و خروجی اعم از نهاد‌های نظامی، انتظامی، امنیتی و اقتصادی موظفند وظایف قانونی خود را به‌طور مؤثر و به موقع در قالب پنجره واحد به متقاضیان خدمات مزبور ارائه نمایند.

بند (پ) - وزارت راه و شهرسازی به عنوان دستگاه سیاستگذار پشتیبانی (لجستیک) غیرنظامی در کشور تعیین می‌گردد.

نحوه صدور مجوز فعالیت شرکت‌های ارائه دهنده اینگونه خدمات و مراکز مربوط، ضوابط و نحوه تقسیم کار دستگاه‌های اجرائی بر اساس آیین‌نامه اجرائی که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، تعیین می‌گردد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->