سرخط خبرها

خود را ملزم به رعایت بهداشت در حرم‌ مطهر کنیم

  • کد خبر: ۱۹۰۹۳
  • ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
خود را ملزم به رعایت بهداشت در حرم‌ مطهر کنیم
رضا کسنوی مدیر شهرآرامحله ثامن
ورود ویروس کرونا به جامعه ایران خیلی از روابط اجتماعی را تحت‌تأثیر قرار داده است و باتوجه به اینکه آغاز شیوع این بیماری از شهر مذهبی قم بوده است، نگرانی‌ها درباره فراگیری آن در مکان‌های مقدس و زیارتگاه‌ها به‌ویژه حرم مطهر امام‌رضا (ع) به دلیل ازدحام جمعیت وجود دارد.

حرم امام‌رضا (ع) پناهگاه مردم است و نمی‌شود آن را تعطیل کرد و مانع زیارت زائران شد، اما می‌توان با رعایت موازین بهداشتی از بروز مشکلات جلوگیری کرد. تهدید در شرایط حاد نیست، اما با توجه به نگرانی و نیاز مردم به آرامش روحی و روانی باید از سوی نهاد‌ها و مسئولان مربوط راه‌حل‌هایی برای انجام مناسک جمعی پیشنهاد و تدابیر لازم اندیشیده شود که طبق آموزه‌های دینی رعایت مصلحت جامعه اسلامی در همه زمینه‌ها بر همه مسلمانان لازم است و ایجاد آمادگی در همه زمینه‌ها مطابق آیه «واعدوا لهم مااستطعتم من قوه» بر همه واجب است. البته ایجاد امنیت جانی، اجتماعی و همچنین سلامتی در جامعه از مهم‌ترین مسائل مسلمانان است و تأثیر بسزایی در رشد آرامش و رفاه عمومی دارد.

 حفظ سلامت زائران بارگاه منور اولویت نخست آستان قدس است و در همین راستا اماکن متبرکه حرم مطهر شامل رواق‌ها، صحن‌ها و تمام مکان‌هایی که زائران در آن رفت‌وآمد می‌کنند، به‌طور مداوم از سوی خدمه ضدعفونی می‌شود و کف رواق‌ها و صحن‌ها با مواد ضدعفونی‌کننده شست‌وشو و ضدعفونی‌کردن  جاکتابی و جا‌مهری‌ها در طول روز به دفعات مختلف انجام می‌شود. همچنین خادمان مهمان‌سرا و چای‌خانه‌ها از دست‌کش و ماسک استفاده می‌کنند و ملزم به رعایت نکات بهداشتی هستند.
 
با وجود این، بدون شک بهترین و مؤثرترین راه سلامت زائران رعایت موازین بهداشتی فردی است، چنان که در آداب زیارت، غسل‌کردن پیش از رفتن به زیارت و پوشیدن جامه‌های نو و پاکیزه و خوش‌بو کردن توصیه شده است.

از طرف دیگر  اسلام دین پاکیزگی و بهداشت است. قرآن و سنت بر اهمیت و تأثیر بهداشت در زندگی دنیوی و اخروی اشاره فراوان دارد و برای نمونه می‌توان به استناد یکی از مصادیق آیه شریفه «ولا تلقوا بایدیکم الی التهلکه» ضرورت رعایت بهداشت را برای پیشگیری از هلاکت استنباط کرد و، چون مقدمه واجب، واجب است، رعایت بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها برای حفظ جان مسلمانان واجب خواهد بود.
 
حال آنکه بخش زیادی از نظام آموزشی اسلام در قالب احکام شرعی بیان شده است که این‌گونه بیان می‌تواند برای فرد مسلمان به‌عنوان یک تکلیف مطرح باشد و خود را ملزم به رعایت آن بداند. در واقع یکی از ویژگی‌های دین ما تشویق به رعایت پاکی در ابعاد گوناگون زندگی است، زیرا دوری از آلودگی جسمی و روحی، خواسته فطری انسان است.
 
اسلام با قراردادن نظافت در برنامه عبادی فرد مسلمان انگیزه لازم برای رعایت بهداشت و پاکیزگی را در او ایجاد کرده است. همچنین پیامبراکرم (ص) می‌فرمایند: به هر مقدار که می‌توانید نظافت را رعایت کنید، زیرا خداوند متعال اسلام را بر پایه نظافت بنا کرده است و کسی وارد بهشت نمی‌شود، مگر اینکه پاکیزه باشد؛ بنابراین نظافت و بهداشت در اسلام نظام خاصی دارد، به‌گونه‌ای که مسلمان خود را ملزم می‌داند که بهداشت را عملی شرعی و دینی بداند و آن را در هرحال و به‌طور مستمر رعایت کند.
 
کوتاه سخن اینکه به زائران عزیز توصیه می‌شود هنگام تشرف به حرم مطهر رضوی از بوسیدن یا دست‌زدن به درها، شیشه‌ها و دستگیره‌های اماکن متبرکه خودداری کنند و زائرانی که علائم خاص مبنی‌بر احتمال ابتلا به بیماری کرونا دارند، تشرف خود را به زمانی دیگر موکول کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->