سرخط خبرها

نیکی به جایِ یاران فرصت شمار یارا

  • کد خبر: ۱۹۵۰۴
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
نیکی به جایِ یاران فرصت شمار یارا
وحید نخعی شریف کارشناسی ارشد مدیریت دولتی
همه ساله در نیمه اسفندماه ۲ رویداد مهم برای همه ما رقم می‌خورد که هدف هر ۲ قرار دادن یک یادگاری خوب از خودمان است. این ۲ رویداد مصادف است با ۱۴ اسفند ماه روز نیکوکاری و ۱۵ اسفند ماه روز درخت‌کاری.

در دین ما همواره به هر ۲ مسئله تأکید شده است، به‌گونه‌ای که قرآن کریم می‌فرماید: «خداوند به عدل و احسان فرمان می‌دهد» (سوره مبارکه نحل آیه ۹۰) یا پیامبر مکرّم اسلام درباره درخت‌کاری می‌فرمایند: هیچ کشاورزی نهالی نمی‌نشاند مگر آنکه خداوند متعال به مقداری که از آن نهال ثمر به دست آید به او اجر و پاداش می‌دهد.

همگان باید بسیج شوند تا با کاشت درخت در راستای حفظ منابع طبیعی گام بردارند تا افزون بر جلوگیری از بعضی حوادث طبیعی مانند سیل در جهت افزایش آرامش روانی جامعه مؤثر باشند. پس در روز ۱۵ اسفند من و تو با دست‌هایمان نهال کوچک را به خاک سرد اسفند می‏‌سپاریم و آفتاب، گرمای خویش را هدیه راه طولانی‏‌اش می‏‌کند و آب، با پاکی‏‌اش بدرقه شکفتنش می‏‌شود. زمین سبز، دوست داشتنی و خیال‏‌انگیز است.
 
چشم را نوازش می‏‌دهد و زبان را به تسبیح وامی‏‌دارد. ما با هم در روز درخت‌کاری قراری سبز می‏‌گذاریم و همدیگر را به کاشت و حفظ این موجود زیبای خداوندی سفارش می‏‌کنیم. این قامت بلند و باشکوه، طلای سبزی است که زیستن، شکوفایی، حرکت و پویایی را به ما می‏‌فهماند. خداوند این موجود سبز و بابرکت را مایه عبرت، حکمت و قدرت خویش قرار داده است و ما نیز در جهت باروری این حکمت بی نظیر و ارزشمند تلاش خواهیم کرد.

همه با هم در روز ۱۵ اسفندماه و در آخرین روز‌های سال در حالی‌که خود را برای استقبال از روز‌های پرطراوت بهاری آماده می‌کنند. نهال‌های جوان به دست خاک مهربان و صبور شهرمان سپرده می‌شود تا به درختانی نیرومند و سرسبز بدل شوند و به این ترتیب گامی در آبادانی کشور عزیزمان برداشته شود.

در این روز‌های سخت که همه ما درگیر اخبار گوناگون از ویروس کرونا هستیم، یادآوری این مناسبت‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا فراموش نکنیم برای داشتن آسایش در زندگی باید همه ما باهم برای رسیدن به آن تلاش کنیم. این روز‌ها باید به خودمان نهیب بزنیم که چگونه می‌توان از یک بیماری واگیردار در امان بود، اما توجه‌ای به دیگران نداشت. از کودکی به ما آموزش داده شده که جامعه همانند یک کشتی است و همه باهم به مقصد می‌رسند. همان‌گونه که حافظ می‌گوید: ۱۰ روز دورِ گردون افسانه است و افسون، نیکی به جایِ یاران فرصت شمار یارا.

نیکوکاری باعث افزایش صمیمت و دوستی بین افراد جامعه می‌شود که ماحصل آن نیز عبور از مشکلات است، مشکلاتی که بعضا خودساخته است. انجام کار خیر با نیت رضایت خداوند متعال و بدون منت از اعمال پسندیده و سفارش شده است؛ بنابراین همه با هم در روز نیکوکاری در حد توان خود کمک‌ها را به کمیته امداد امام خمینی (ره) و نیازمندان تحویل دهیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->