شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است | نیازمند تقویت قدرت اقناع در دولت هستیم نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند
سرخط خبرها

بی‌برنامگی و ناهماهنگی در برندینگ شهری و هویت مشهدالرضا(ع)

  • کد خبر: ۱۹۱۵۵۲
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
بی‌برنامگی و ناهماهنگی در برندینگ شهری و هویت مشهدالرضا(ع)
تاریخ گواه آن است که مشهد در میان مردمان و حاکمان همواره از احترامی ویژه برخوردار بوده و حتی در مکاتبات رسمی و بسیاری از منابع از این شهر به‌عنوان «ارض اقدس رضوی» یاد شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، تاریخ گواه آن است که مشهد در میان مردمان و حاکمان همواره از احترامی ویژه برخوردار بوده و حتی در مکاتبات رسمی و بسیاری از منابع از این شهر به‌عنوان «ارض اقدس رضوی» یاد شده است. 

این یعنی پیش از آنکه در شرق و غرب عالم اندیشمندانی درباره هویت و برند شهر بگویند و بنویسند، این شهر برند داشته و همگان بر رعایت حدودوثغور آن متفق‌القول بوده‌اند. هرچند در دوره پهلوی شاهد اتفاقاتی در راستای تخریب برند شهری مشهد بوده‌ایم که فرصت بیانش در این مقال نیست. 

متأسفانه با وجود تمام مؤلفه‌های اصیل، تاریخی و بی‌نظیر برای شکل‌دهی به برند شهر مبتنی بر وجود مبارک امام رضا(ع) و مقوله زائر و زیارت، تلاش‌های پیشینیان برای پاسداری از هویت «ارض اقدس رضوی» و همچنین استدلال‌های پذیرفته‌شده جهانی برای صیانت از برند شهر، در سال‌های اخیر شاهد ناهماهنگی‌ها و بی‌برنامگی‌های بسیار در برندینگ شهری مشهد بوده‌ایم و هربار با تغییر مدیران در سطوح مدیریت شهری کارزاری جدید با عنوان و هویتی جدید و حتی گاه نامتجانس با مؤلفه‌های هویتی مشهدالرضا(ع) در برندینگ شهری شکل گرفته است.

تأسف بیشتر آنجاست که در سایه نبود سیاست‌گذاری و مدیریت واحد و هدفمند در این عرصه، برخی فعالان تجاری نیز به‌خود اجازه داده‌اند که به‌اشکال مختلف هویت شناخته‌شده این شهر را مورد تعدی قرار دهند و با قراردادن نام «مشهد» در کنار متاع و خدمت خودشان، مزیت اصلی شهر را فعالیت این عرصه‌های خدماتی و تجاری معرفی کنند و با تبلیغات گسترده رسانه‌ای در عرصه‌های شهری، فضای مجازی و حتی رسانه ملی، به‌دنبال تحقق هدف مدنظر خود باشند. غافل از آنکه اگر فرصت فعالیت و کسب سود برای فعالان تجاری به‌ویژه در بخش خدمات گردشگری در شهر به‌وجود آمده، تنها و تنها به‌برکت حضور میلیون‌ها زائر علی‌ بن‌ موسی‌ الرضا(ع) است. 

در این شرایط سؤال جدی این است که نقش متولیان فرهنگی، اجتماعی و مدیریت شهری مشهد و مسئولان ملی کجاست؟ چرا هیچ‌کس در برابر این تعدی اقدامی نمی‌کند و با اینکه طی چندین سال به‌اشکال مختلف این رفتار تکرار شده، هیچ کس حتی در مقام بیان اعتراض هم قدمی برنداشته است؟ چطور ممکن است چنین پیام‌های تبلیغاتی نامناسبی از تمام ممیزی‌های مورد انتظار عبور کند و به آنتن تلویزیون و عرصه‌های تبلیغاتی شهر برسد؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->