ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

انار چه خواصی دارد؟

  • کد خبر: ۱۹۱۵۸۹
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
انار چه خواصی دارد؟
«انار» یکی از پرخاصیت‌ترین میوه‌های زمستان است که می‌تواند در درمان برخی از بیماری‌ها مؤثر باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، «انار»؛ میوه‌ای زمستانی که قدیمی‌ها از آن به عنوان داروی درمان هزار و یک نوع بیماری یاد می‌کنند. «انار» میوه‌ای محبوب در میان ایرانی‌هاست، اما امروزه برخی‌ها فقط به علت زیبایی و خوش طعمی آن را مصرف می‌کنند و از خواص بی‌نظیر آن غافلند. در این گزارش می‌خواهیم با برخی از خواص درمانی این میوه بهشتی آشنا شویم.

هر دانه «انار»؛ سرشار از ویتامین 

میوه «انار» دارای ویتامین‌های بسیاری است که مصرف به اندازه آن، می‌تواند از بدن انسان در برابر انواع بیماری محافظت کند. پروتئین، کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، ویتامین C، فولات (ویتامین B۹) از جمله ویتامین‌های موجود در میوه «انار» است.

البته این میوه دارای چربی، کربوهیدرات، شکر و فیبر است؛ بنابراین بهتر است به اندازه از این میوه پرخاصیت استفاده شود.

۱۰۰ دانه یاقوت؛ هزار و یک درمان 

از آنجایی که «انار» یکی از پرخاصیت‌ترین میوه‌های زمستان است، می‌تواند در درمان بیماری‌های مختلف مؤثر باشد. برخی از بیماری‌هایی که با مصرف مداوم این داروی طبیعی قابل کنترل و درمان است؛ عبارتنداز:

سرماخوردگی: «انار» یکی از میوه‌های بسیار مؤثر در درمان سرماخوردگی است؛ زیرا مقدار ویتامین C موجود در آن بسیار زیاد است. با پختن این میوه زمستانی یک آنتی بیوتیک خیلی قوی به وجود می‌آید که هر نوع عفونت ناشی از سرما‌خوردگی مانند گلو درد، گوش درد و عفونت‌های ریوی را ترمیم و درمان می‌کند. بهتر است این دارو را در شب قبل ازخواب میل کنید و بعد از آن چیزی نخورید.

سرفه‌های مداوم: «انار»، یک ضد‌سرفه طبیعی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. ضدالتهاب بودن، خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی از دیگر خواص درمانی این میوه زمستانی است. از این رو برای قطع و درمان سرفه‌هایی که همچنان ادامه دارند، عالی است. هر روز دو مرتبه با آب «انار»، گلو را غرغره کنید.

بهبود عملکرد مغز: این میوه حاوی ترکیباتی به نام الاژیتانین است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و التهاب را در بدن کاهش می‌دهد. به همین علت در برابر شرایطی که بدن تحت تأثیر التهاب و استرس اکسیداتیو است، از مغز محافظت می‌کند.

پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون: به گفته برخی از دانشمندان الاژیتانین‌های موجود در میوه «انار» با کاهش آسیب اکسیداتیو و افزایش بقای سلول‌های مغز می‌تواند به محافظت از مغز در برابر ابتلا به بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون کمک می‌کنند.

جلوگیری از افزایش قند خون: بسیاری از غذاهای خام یا فرآوری شده حاوی قند‌های آزاد هستند که می‌توانند باعث افزایش سطح خون شوند. براساس تحقیقات برخی از دانشمندان، نوشیدن آب «انار» به حفظ قند خون در سطح سالم حتی پس از خوردن غذا‌های غنی از کربوهیدرات مانند نان کمک می‌کند. کاهش گلوکز و بهبود سطح انسولین موجود در افراد سالم، پس از نوشیدن یک لیوان آب «انار» نشان می‌دهد که کارایی آن در حفظ سطح قند خون ممکن است به جلوگیری از هوس غذایی نیز کمک کند.

حفظ سلامت ادرار: مطالعات آزمایشگاهی و انسانی نشان می‌دهند که عصاره «انار» به کاهش تشکیل سنگ کلیه کمک می‌کند، مزیتی که عمدتاً به فعالیت آنتی اکسیدانی آن نسبت داده می‌شود.

مقابله با مشکلات گوارشی: از زمان قدیم «انار» را برای مقابله با مشکلات گوارشی استفاده می‌کردند. فیبر‌های موجود در این میوه به خصوص خواص ضدباکتریایی، ضد ویروسی و ضدالتهابی آن برای سیستم گوارش بدن بسیار مفید است. اگر از مشکلاتی مانند نفخ، اسهال، سنگینی معده رنج می‌برید و به راحتی نمی‌توانید غذا‌ها را هضم کنید، این میوه بهشتی را مصرف کنید.

البته تحقیقات نشان می‌دهد که سلامت دستگاه گوارش به شدت با سلامت کلی بدن مرتبط است. به این ترتیب، حمایت از سلامت دستگاه گوارش شما مهم است. «انار» می‌تواند سطوح باکتری‌های مفید روده، از جمله بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس را افزایش دهد.

مصرف بیش از اندازه «انار» عوارض دارد!

افراط و زیاده‌روی در مصرف هرچیزی می‌تواند عوارض داشته باشد. برخی از افراد تصور می‌کنند، چون «انار» و سایر میوه‌ها و دارو‌های گیاهی، طبیعی هستند، عوارضی ندارند؛ درحالیکه اینطور نیست. اگر مشکلاتی مانند یبوست و گوارش دارید در خوردن این میوه احتیاط کنید.

همچنین اگر هم اکنون در حال مصرف دارو‌های «استاتین» هستید، قبل از مصرف منظم «انار»، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. زیرا «استاتین» دارویی است که برای کنترل چربی خون بالا مصرف می‌شود. در واقع این میوه خواص دارو‌های استاتین را بالاتر می‌برد و برای همین باعث ایجاد مسمومیت می‌شود.

آقایان از مصرف ««انار» ترش» خودداری کنند

حواستان به مصرف آب این میوه باشد. معمولاً آب‌میوه‌ها شیرین‌تر از میوه هستند. برای همین بهتر است از آب انار‌های بدون قند و بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید. مبتلایان به زخم معده باید از مصرف «انار» ترش اجتناب کنند، زیرا استفاده از این میوه سبب مشکلات گوارشی و تشدید زخم معده می‌شود.

هچنین زیاده روی در مصرف «انا ترش» سبب کاهش هورمون‌های مردانه می‌شود؛ بنابراین بهتر است آقایان از خوردن «انار» ترش خودداری کنند.

البته گفتنی است که «انار» شیرین هم ممکن است برای برخی از افراد، بسیار نفاخ باشد. «انار»‌های ترش قابض هستند و باعث بروز یبوست می‌شوند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->