دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
سرخط خبرها

شلغم چه تاثیری در سرماخوردگی دارد؟

  • کد خبر: ۱۹۴۴۰۴
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
شلغم چه تاثیری در سرماخوردگی دارد؟
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص خواص شلغم و تاثیر آن بر سرماخوردگی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، غزاله اسلامیان درباره کپک روی نان و یا سایر مواد غذایی مواردی را مطرح و اظهار کرد: کپک‌ها قارچ‌های میکروسکوپی هستند که بعد از تشکیل کلونی روی مواد غذایی و تولید اسپور‌های رنگی قابل دیدن می‌شوند، هیچ پژوهشی تا به امروز دقیقا مشخص نکرده که چند گونه کپک وجود دارد، ولی تعداد آن‌ها بیش از ۳۰۰ هزار گونه تخمین زده می‌شود.

او با اشاره به اینکه برخی از کپک‌ها ممکن است سمی تولید کنند که به آن مایکوتوکسین گفته می‌شود، ادامه داد: معروفترین مایکوتوکسین‌ها آفلاتوکسین‌ها هستند که عمدتا توسط aspergillus flavus تولید می‌شوند و البته سرطانزا هم هستند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اضافه کرد: سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد تخمین زده که یک چهارم کل محصولات کشاورزی در دنیا آلوده به مایکوتوکسین‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه اسپور کپک‌ها مثل قاصدک در هوار شناورند و منتقل می‌شوند، توضیح داد: اگر غذای کپک زده را بو کنید در خوشبینانه‌ترین حالت دچار واکنش آلرژیک خواهید شد، ولی در برخی موارد ممکن است اسپور‌ها یا قارچ سیاه وارد بدنمان شود که منجر به عفونت نادری به نام mucormycete‌ها شود که اسپور‌ها وارد سوراخ‌های بینی، سینوس‌ها، چشم و حتی مغز می‌شود.

اسلامیان هشدار داد: مبتلایان به دیابت، بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی و بیماران دریافت کننده کورتون در برابر این عفونت آسیب‌پذیرترند؛ بنابراین هیچ وقت نباید غذای کپک زده را بو کنند.

شلغم پنی‌سیلین دارد؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا واقعا شلغم پینی‌سیلین دارد یا خیر؟، گفت: پنی‌سیلین به گروهی از آنتی‌بیوتیک‌ها گفته می‌شود که از کپک‌های پینی‌سیلیوم به دست می‌آیند و در کنترل عفونت‌های باکتریایی موثرند، بنابراین این ماده در درمان سرماخوردگی نقشی ندارد، چون سرماخوردگی عفونتی ویروسی است نه باکتریایی.

وی افزود: گاهی اوقات عفونت‌های باکتریایی هم اصطلاحا سوار یا همراه این عفونت ویروسی می‌شوند که به صورت گلودرد چرکی و یا عفونت سینوس‌ها خود را نشان می‌دهند که در این صورت پنی‌سیلین ممکن است موثر باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در توضیح اینکه شلغم نوعی سبزی ریشه‌ای است که به طور سنتی برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود، ادامه داد: علت تاثیر شلغم در سرماخوردگی‌ها این است که هر یک گرم شلغم، ۸۵ میکروگرم لوتئین و ۲۰ میکرومول گلوکوزینولات دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، خاطرنشان کرد: تحقیقات گواه این موضوع است که لوتئین خاصیت ضد ویروسی، ضدباکتریایی و ضدالتهابی دارد و گلوکوزینولات‌ها هم خواص ضد التهابی قوی دارند که باعث کاهش التهاب گلو، حفره دهان و سینوس‌ها می‌شوند.

اسلامیان در پایان، تاکید کرد: شلغم پنی‌سیلین ندارد، ولی در برطرف کردم علامت‌های سرماخوردگی و بهبود وضعیت بیمار می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->