اعزام کاروان‌های هیئات مذهبی مشهد به قم در سالروز وفات حضرت معصومه(س) یادی از رشادت‌های آتش‌نشان مشهدی هم‌زمان با روز آتش‌نشانی | درخشان مثل رضا فخریان ابلاغ پیام تبریک تولیت آستان قدس رضوی به تولیت جدید آستان مقدس امامین کاظمین (ع) ظرفیت پروازهای حج عمره ۲برابر شد اهدای سمعک به بچه‌های کم‌شنوای مشهدی، از سوی آستان قدس رضوی حافظان قرآن کریم از سراسر کشور میهمان خانواده شهیدپرور مشتاقیان شدند چگونه اقامه نماز جماعت در مدارس تقویت شود؟ شهید سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد؛ خطیبی آتشین، مبارزی نستوه و شهیدی ماندگار در مشهد آتش نشانان، نگهبانان بی‌ادعا در دل حرم مطهر رضوی رونمایی از ۴۶ اثر دفاع مقدس میدان شهدا مشهد، میزبان مراسم نخستین سالگرد شهادت سیدحسن نصرالله (۸ مهر ۱۴۰۴) کهن‌ترین نسخه خطی «دیوان کبیر مولانا» در حرم مطهر امام رضا(ع) رونمایی می‌شود بهروز آذر: بیش از ۱۷ هزار زن در جنگ تحمیلی هشت‌ساله، شهید، جانباز و اسیر شدند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سکاندار جدید سازمان حج و زیارت را معرفی کرد حمله فرانسه به مساجد از سر گرفته شد بودجه دولتی برای ساخت مسجد نداریم | خیرین، پیشگام در ساخت مساجد پیشنهاد داور برنامه «محفل» برای دعوت از قاریان جهان درخصوص برگزاری فینال فینالیست‌ها در ایران همسر سرلشکر شهید حسن آبشناسان به دیار باقی شتافت استراتژی نوین فرهنگی-رسانه‌ای دارالقرآن محمدی مشهد اجرا شد
سرخط خبرها

در مذمت دورویی و دوزبانی

  • کد خبر: ۱۹۳۸۲۱
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
در مذمت دورویی و دوزبانی
افراد دورو سبب می‌شوند شهروندان نتوانند به دیگران اعتماد کنند و همواره گرفتار رنج بی‌اعتمادی باشند.

از کارکرد‌های مهم آیین و مناسک آن است که جامعه را به امر قدسی نزدیک می‌کند؛ به همین دلیل، مشارکت در آیین‌هایی که به‌مناسبت ولادت یا شهادت معصومان (ع) برگزار می‌شود، به مشارکت‌کنندگان کمک می‌کند که به حوزه امر مقدس نزدیک شوند.

از امام حسن عسکری (ع) روایت شده است که: «بِئْسَ الْعَبْدُ عَبْدٌ یَکُونُ ذا وَجْهَیْنِ وَ ذالِسانَیْنِ، یطْرى اخاهُ شاهِداً وَ یَاکُلُهُ غائِباً، إنْ أُعْطِىَ حَسَدَهُ، وَ إنْ ابْتُلِىَ خَذَلَهُ؛ یعنی بد آدمی است آن که داراى دو چهره و دو زبان باشد؛ دوست و برادرش را در حضور، تعریف و تمجید مى‌کند ولى در غیاب و پشت‌سر، بدگویى و مذمت مى‌کند که همانند خوردن گوشت‌هاى بدن او محسوب می‌شود. چنین شخص دوچهره اگر دوستش در آسایش و رفاه باشد، حسادت می‌ورزد و اگر در ناراحتى و سختى باشد، زخم زبان می‌زند».

این حدیث در مذمت انسانی‌هایی است که دو رو و دو زبان دارند. این افراد از دو نظر به دیگران و جامعه آسیب می‌رسانند. از یک‌سو سبب می‌شوند که دیگران، گرفتار آزار بی‌اعتمادی شوند، درحالی‌که هر شهروند جامعه، نیازمند اعتماد کردن به دیگران است و نیز نیازمند آن است که دیگران به او اعتماد کنند.

افراد دورو سبب می‌شوند شهروندان نتوانند به دیگران اعتماد کنند و همواره گرفتار رنج بی‌اعتمادی باشند. از جنبه اجتماعی نیز، دورویی افراد سبب می‌شود اصل بقای جامعه و نیز اصل بنای اخلاقی جامعه با تهدید روبه‌رو شود. افراد دورو و دوزبان، جامعه را از حالت طبیعی خارج می‌کنند و آن را در معرض فروپاشی قرار می‌دهند. جامعه‌ای که افرادش نتوانند به یکدیگر یا سازمان‌های مدنی اعتماد کنند، در معرض فروپاشی است.

افراد دوزبانه، آنان را از حالت «پیش‌بینی‌پذیری» خارج می‌کنند. وقتی کسی یا گروهی به وضعیت پیش‌بینی‌ناپذیر رسید، افراد و گروه‌های اجتماعی، دیگر نمی‌توانند روند‌های اخلاقی را در مواجهه با او رعایت کنند. در شرایطی که اخلاق اجتماعی عمیقا به پیش‌بینی‌پذیری نیاز دارد، دورو‌ها و دوزبان‌ها این نیاز جامعه را زیر پا می‌گذارند. در رینگ مشت‌زنی هم افراد پیش‌بینی‌پذیر هستند، ولی در جامعه دورویان و دوزبانان، هیچ‌کس پیش‌بینی‌پذیر نیست.

در این جامعه، لبخند دیگران ممکن است معنای دیگری داشته باشد و هر فردی بیم آن دارد دستی که به‌سمت او دراز شده است، مِیل گلویش را داشته باشد نه دستش را. در پایان روایت، امام‌حسن عسکری (ع) دو معیار برای شناخت این افراد بیان می‌کنند: «نخست آنکه دورویان و دوزبانان به موفقیت‌های دوستان خود حسادت می‌کنند و دوم آنکه ناکامی‌های دوستانشان را با سرزنش‌های خود، بزرگ‌نمایی می‌کنند».

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->