مادران همیشه منتظر جامعه، آماده فعالیت بیشتر مجتمع آیه‌ها، میزبان همایش بزرگ «فاطمیون در مدار مقاومت» | دفاع از حرم، اثر تمدنی نهضت حسینی حضرت فاطمه (س)، الگویی برای هر عصر و نسل عاشقانه‌هایی از زندگی حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) سفر رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به مشهدالرضا (ع) | حوزه خراسان، پشتیبان علمی و فرهنگی فقه قانون‌گذاری حواسمان به لقمه‌هایی که برای خود می‌گیریم باشد مشهدالرضا (ع)، میزبان کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون | رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: ظرفیت ارزشمند حوزه خراسان، پشتیبانی از تصویب قوانین کارآمد است صحن و سراهای رضوی مهیای جشن مادر + ویدئو الگوی فاطمی، کاملترین الگوی خانواده اصلاح تصور ما درباره نماز حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظافت یزدی: مادری معامله با خداست یازدهمین مرحله قرعه‌کشی طرح ملی «من قرآن را دوست دارم» برگزار می‌شود اعلام ویژه‌برنامه‌های سالروز میلاد حضرت زهرا(س) در حرم امام‌رضا(ع) حضور یلدایی تولیت آستان قدس رضوی در جمع کودکان بهزیستی «نور علی بن موسی الرضا (ع)» مشهد خانواده موفق؛ نسل سرنوشت‌ساز یلدا؛ فرصت ادای مستحبات اجتماعی همایش چهلمین سال تأسیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهد برگزار شد (۲۹ آذر ۱۴۰۳) + فیلم تولیت آستان قدس رضوی: دانشگاه‌های علوم اسلامی، پیشتاز حل مشکلات کشور باشند | جامعه دانشگاهی، پای کار حل مشکلات بیاید
سرخط خبرها

در مذمت دورویی و دوزبانی

  • کد خبر: ۱۹۳۸۲۱
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
در مذمت دورویی و دوزبانی
افراد دورو سبب می‌شوند شهروندان نتوانند به دیگران اعتماد کنند و همواره گرفتار رنج بی‌اعتمادی باشند.

از کارکرد‌های مهم آیین و مناسک آن است که جامعه را به امر قدسی نزدیک می‌کند؛ به همین دلیل، مشارکت در آیین‌هایی که به‌مناسبت ولادت یا شهادت معصومان (ع) برگزار می‌شود، به مشارکت‌کنندگان کمک می‌کند که به حوزه امر مقدس نزدیک شوند.

از امام حسن عسکری (ع) روایت شده است که: «بِئْسَ الْعَبْدُ عَبْدٌ یَکُونُ ذا وَجْهَیْنِ وَ ذالِسانَیْنِ، یطْرى اخاهُ شاهِداً وَ یَاکُلُهُ غائِباً، إنْ أُعْطِىَ حَسَدَهُ، وَ إنْ ابْتُلِىَ خَذَلَهُ؛ یعنی بد آدمی است آن که داراى دو چهره و دو زبان باشد؛ دوست و برادرش را در حضور، تعریف و تمجید مى‌کند ولى در غیاب و پشت‌سر، بدگویى و مذمت مى‌کند که همانند خوردن گوشت‌هاى بدن او محسوب می‌شود. چنین شخص دوچهره اگر دوستش در آسایش و رفاه باشد، حسادت می‌ورزد و اگر در ناراحتى و سختى باشد، زخم زبان می‌زند».

این حدیث در مذمت انسانی‌هایی است که دو رو و دو زبان دارند. این افراد از دو نظر به دیگران و جامعه آسیب می‌رسانند. از یک‌سو سبب می‌شوند که دیگران، گرفتار آزار بی‌اعتمادی شوند، درحالی‌که هر شهروند جامعه، نیازمند اعتماد کردن به دیگران است و نیز نیازمند آن است که دیگران به او اعتماد کنند.

افراد دورو سبب می‌شوند شهروندان نتوانند به دیگران اعتماد کنند و همواره گرفتار رنج بی‌اعتمادی باشند. از جنبه اجتماعی نیز، دورویی افراد سبب می‌شود اصل بقای جامعه و نیز اصل بنای اخلاقی جامعه با تهدید روبه‌رو شود. افراد دورو و دوزبان، جامعه را از حالت طبیعی خارج می‌کنند و آن را در معرض فروپاشی قرار می‌دهند. جامعه‌ای که افرادش نتوانند به یکدیگر یا سازمان‌های مدنی اعتماد کنند، در معرض فروپاشی است.

افراد دوزبانه، آنان را از حالت «پیش‌بینی‌پذیری» خارج می‌کنند. وقتی کسی یا گروهی به وضعیت پیش‌بینی‌ناپذیر رسید، افراد و گروه‌های اجتماعی، دیگر نمی‌توانند روند‌های اخلاقی را در مواجهه با او رعایت کنند. در شرایطی که اخلاق اجتماعی عمیقا به پیش‌بینی‌پذیری نیاز دارد، دورو‌ها و دوزبان‌ها این نیاز جامعه را زیر پا می‌گذارند. در رینگ مشت‌زنی هم افراد پیش‌بینی‌پذیر هستند، ولی در جامعه دورویان و دوزبانان، هیچ‌کس پیش‌بینی‌پذیر نیست.

در این جامعه، لبخند دیگران ممکن است معنای دیگری داشته باشد و هر فردی بیم آن دارد دستی که به‌سمت او دراز شده است، مِیل گلویش را داشته باشد نه دستش را. در پایان روایت، امام‌حسن عسکری (ع) دو معیار برای شناخت این افراد بیان می‌کنند: «نخست آنکه دورویان و دوزبانان به موفقیت‌های دوستان خود حسادت می‌کنند و دوم آنکه ناکامی‌های دوستانشان را با سرزنش‌های خود، بزرگ‌نمایی می‌کنند».

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->