واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی
سرخط خبرها

حکم ۸۰۰ صفحه‌ای برای «پدیده»

  • کد خبر: ۱۹۸۴
  • ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۵
حکم ۸۰۰ صفحه‌ای برای «پدیده»
سخن‌گوی قوه قضائیه از انتشار حکم پرونده ۲۲ متهم پرونده موسوم به شرکت پدیده در آینده نزدیک خبر داد

مسعود سلطانی - 22 اردیبهشت شروع شد و طبق قانون، ظرف یک ماه 23خرداد ماه تمام شد. دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران نظام اقتصادی در مشهد، بررسی پرونده صد‌ و بیست‌ جلدی پدیده را در 15 جلسه به اتمام رساند. اکنون 34 روز از آخرین جلسه دادگاه پدیده گذشته و هنوز حکم این دادگاه اعلام نشده است.
این موضوع روز گذشته در نشست خبری سخن‌گوی قوه قضائیه مطرح شد. غلامحسین اسماعیلی درباره صدور حکم پرونده پدیده شاندیز و صدور رأی حبس ابد برای محسن پهلوان‌مقدم، متهم ردیف اول این پرونده، گفت: در پرونده پدیده شاندیز حکم سنگین و مطولی صادر شده که حکم دست‌نویس حدود 700 تا 800 صفحه است. اجازه بدهید حکم فرایند قضایی را طی کند و ثبت دادنامه بشود و به امضای قاضی صادرکننده حکم برسد، جزئیات آن حتما اطلاع‌رسانی می‌شود.


حکم متهمان پدیده چیست؟
حکم پهلوان و سایر متهمان پرونده پدیده چیست؟ این سؤال ذهن خیلی‌ها را درگیر کرده است. شاید نتوان پاسخ روشنی به این سوال ارائه کرد اما می‌توان با نگاهی به احکامی که تاکنون دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران نظام اقتصادی صادر کرده است درباره حکم دادگاه پرونده پدیده شاندیز نیز حدس‌هایی زد.
پیش از اینکه درباره حکم دادگاه پیش‌بینی کنیم بد نیست بدانیم چطور دادگاه ویژه اخلالگران نظام اقتصادی تشکیل شد. ٢٠ مرداد‌ماه سال ٩٧ بود که مقام معظم رهبری با درخواست رئیس قوه قضائیه مبنی بر اجازه ویژه برای برخورد با اخلا‌لگران در نظام اقتصادی کشور موافقت کردند. ٢٣ آبان ٩٧ آیین‌نامه اجرایی نحوه رسیدگی به جرائم اخلالگران اقتصادی آماده شد و رئیس قوه قضائیه این آیین‌نامه را به دادگستری‌های سراسر کشور ابلاغ کرد. در این آیین‌نامه تأکید ویژه به‌ سرعت در رسیدگی پرونده‌ها شده است چنان‌که طبق تبصره یکِ ماده ٢٣ این آیین‌نامه «جلسات رسیدگی دادگاه بدون وقفه و پی‌در‌پی خواهد بود و چنانچه دادگاه وقت رسیدگی را تجدید کند، فاصله تجدید جلسه رسیدگی نباید بیش از ٣ روز باشد.» همچنین طبق این آیین‌نامه، رسیدگی به این پرونده‌ها نباید بیش از یک ماه به طول بینجامد.


حکم دادگاه تجدیدنظرناپذیر است!
درباره احکام دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران نظام اقتصادی توجه به 2 نکته در آیین‌نامه این دادگاه ضرور است. طبق آیین‌نامه احکام دادگاه ویژه قطعی است و امکان تجدیدنظر در آن وجود ندارد.
البته حکم اعدام از این قاعده مستثنا شده چنان‌که در ماده ٢٨ این آیین‌نامه آمده است: آرای دادگاه قطعی است مگر آنکه مجازات حکم اعدام باشد که در این صورت، ظرف ١٠ روز از تاریخ ابلاغ، قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.
برای پاسخ به این سؤال که چه مجازاتی در انتظار متهمان پرونده پدیده است شاید بررسی احکام دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی کمکمان کند. متهمان پرونده تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان که رسیدگی آن در مشهد انجام شد، در مجموع به ۹۱ سال حبس، شلاق و رد مال محکوم شدند. متهم ردیف اول این پرونده که ارتباط تنگاتنگی با متهم ردیف اول پرونده شرکت پدیده داشت، به تحمل ۲۰ سال حبس (از مجازات تعزیری درجه ۲) و تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری در انظار عمومی محکوم شد. او همچنین به رد اموال به‌دست‌آمده ناشی از جرم محکوم شد. کمترین حکم مجازات دادگاه در پرونده اعتماد ایرانیان تحمل ۱۱ سال حبس (از مجازات تعزیری درجه ۳) و تحمل ۴۵ ضربه شلاق تعزیری در انظار عمومی بود. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->