گام تازه مدیریت آرامستان‌های مشهد برای ارتقای خدمات تشریفات با همکاری بخش خصوصی کاشت بیش از ۲ میلیون بوته گل و گیاه پاییزی | پاییزِ بهاری مشهد برگزاری ۶۹۰ جلسه شورای اجتماعی محلات مشهد در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ بازسازی و بهسازی سالن ورزشی اسکواش «امید و زندگی» در بوستان برکت مشهد شهردار مشهد مقدس: از ابتدای سال ۱۴۰۴، بیش از ۱۶۶ هزار تن آسفالت توسط شهرداری تولید شده است مدیرکل حوزه شهردار و امور شورای اسلامی شهر مشهد مقدس منصوب شد (۱۳ مهر ۱۴۰۴) لزوم برنامه‌ریزی منسجم برای پروژه‌های بلندمرتبه‌سازی و کمربند جنوبی مشهد | موافقت مشروط با بلندمرتبه‌سازی آیین‌نامه سد معبر شهرداری مشهد به‌زودی ابلاغ می‌شود برنامه‌های شهرداری مشهد در هفته انتظامی برای تقدیر از نیروهای امنیت (۱۱ تا ۱۷ مهر ۱۴۰۴) مرز دوغارون به‌عنوان نخستین بار در بین مرز‌های کشور، به سامانه بیومتریک احراز هویت اتباع خارجی مجهز شد مشهدی‌ها امروز نفس راحت بکشند (۱۳ مهر ۱۴۰۴) | کیفیت هوای مشهد بعد از مدت‌ها مطلوب شد آیا ادارات مشهد و خراسان رضوی پنجشنبه‌ها تعطیل می‌شود؟ | استاندار خراسان رضوی: موافق تعطیلی پنجشنبه‌ها هستم شهردار مشهد: روند عملیات اجرایی پروژه احداث سطح سوم تقاطع خیام با سرعتی مناسب در حال اجراست ۱۵۶ میلیون سفر از طریق ناوگان اتوبوسرانی مشهد طی ۶ ماهه ابتدایی امسال لایروبی ۴۰۰ هزار مترطول کانال در مشهد طی ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۴ صادرات ۶ میلیون دلاری صنایع‌دستی خراسان رضوی در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۴  انتقال و توسعه نیروگاه بیوگاز مشهد در محور میامی | احداث نیروگاه جدید ۳ مگاواتی آمادگی مددسرای شهرداری مشهد برای پذیرش افراد بی‌سرپناه در شب‌های سرد آیا معوقات فروردین‌ماه ۱۴۰۴ بازنشستگان متوسط‌بگیر تأمین‌اجتماعی امروز (شنبه، ۱۲ مهرماه ۱۴۰۴) واریز می‌شود؟
سرخط خبرها

توسعه قطارشهری، تسهیل در دسترسی زائران و مجاوران

  • کد خبر: ۳۳۰۱۴۹
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۷
توسعه قطارشهری، تسهیل در دسترسی زائران و مجاوران
سیاست‌گذاری احداث خطوط ریلی در مشهد با هدف اتصال مبادی ورودی شهر به حرم مطهر رضوی و با رویکرد تسهیل دسترسی برای زائران و مجاوران مضجع شریف رضوی به نواحی مختلف شهر صورت پذیرفت.

مشهدالرضا (ع) براساس مطالعات حمل‌و‌نقلی چهار خط ریلی در قالب ۷۶ ایستگاه دارد. انجام این مطالعات که به دهه ۷۰ شمسی بر‌می‌گردد، سبب شد تا در سال ۱۳۷۴ شرکت احداث قطارشهری در مشهد ایجاد شده تا موضوع ایجاد خطوط ریلی درون‌شهری با سرعت بیشتری دنبال شود.

سیاست‌گذاری احداث خطوط ریلی در مشهد با هدف اتصال مبادی ورودی شهر به حرم مطهر رضوی و با رویکرد تسهیل دسترسی برای زائران و مجاوران مضجع شریف رضوی به نواحی مختلف شهر صورت پذیرفت. علاوه بر مزیت گسترش متوازن خطوط در سراسر مشهد، بهره‌برداری کامل از شبکه ریلی مشهد طی سالیان آتی تأثیر شگرف و بسزایی در کاهش آلودگی هوا و به تبع آن حفظ محیط زیست، کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی شهر، توسعه اقتصادی و... خواهد داشت.

اتصال محدوده شرقی به غربی شهر مشهد از مبدأ فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد تا انتهای بولوار وکیل‌آباد در خط‌یک قطار‌شهری مشهد صورت پذیرفت؛ در خط ۲ قطار‌شهری مشهد که با رویکرد توزیع متوازن خدمات و دسترسی شهروندان به محدوده شمالی و جنوبی شهر به طول ۱۴.۵‌کیلومتر سیاست‌گذاری شده بود، با عبور این خط از محدوده ایستگاه راه‌آهن مشهد دومین مبدأ ورودی شهر را به خطوط ریلی درون‌شهری متصل کرد. کلنگ این پروژه شریانی در سال ۱۳۸۷ به زمین خورد و در سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسیده، اما ایستگاه‌های میدان الندشت و ایستگاه پایانی آن در محدوده بولوار شهید فکوری تا ابتدای این دوره مدیریت‌شهری تکمیل نشده بود.

ششمین دوره مدیریت شهری مشهد با ریل‌گذاری صحیح و هدف‌گذاری تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام برنامه‌ریزی جهت تکمیل دسترسی‌های ایستگاه الندشت و ایستگاه پایانی این خط را به‌عنوان یکی از اولویت‌های کاری خود در حوزه عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک قرار داد و با پیگیری مستمر اعضای محترم شورای شهر و تلاش‌های مدیریت شهری به لطف علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) در سال گذشته ایستگاه الندشت واقع در خیابان کوهسنگی به‌طور‌کامل تکمیل و ایستگاه شهید فکوری نیز در اردیبهشت‌ماه امسال هم‌زمان با دهه کرامت وارد چرخه خدمت‌رسانی به شهروندان عزیز خواهد شد. از مزیت‌های دیگر خط ۲ قطار‌شهری مشهد می‌توان به تلاقی با سایر خطوط اشاره کرد. 

این خط در میدان شهدا با خطوط ۳ و ۴ شهری و در ایستگاه میدان شریعتی با خط‌یک تلاقی داشته و با بهره‌برداری از فاز‌یک خط ۳ قطار‌شهری مشهد در سال جاری تمامی مبادی ورودی شهری مشهد از‌جمله پایانه مسافربری امام‌رضا (ع)، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد و راه‌آهن به وسیله مترو به یکدیگر متصل خواهند شد.

خط ۲ قطار‌شهری در سال ۱۴۰۳ به‌طور‌میانگین ماهانه ۲.۶‌میلیون نفر مسافر را جابه‌جا کرده است که پیش‌بینی می‌شود با در‌مدار‌قرار‌گرفتن ایستگاه پایانی شهید فکوری که در مجاورت پایانه اتوبوس‌رانی شهید جوان قرار گرفته است، استفاده زائران و مجاوران همانند شلوغ‌ترین ماه سال یعنی شهریورماه به بیش از ۳‌میلیون نفر افزایش پیدا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->