معرفی نامزدهای جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان + اسامی علی رهبری: با تلفن احمد پژمان دوباره آهنگساز شدم تجلیل از خالق «قصه‌های مجید» در زادگاهش «دو نقطه» میزبان مجریان برنامه‌های کودک می‌شود جشنواره کودک اصفهان زیر ذره‌بین رئیس سازمان سینمایی تماشای چهره ناشناخته ایران در مستند جدید شبکه تهران + زمان پخش ساعت پخش و تکرار سریال «الگوریتم» + خلاصه داستان و بازیگران از اسپایدرمن تا وکیل فراری | تام هالند با فیلم «شریک» به سینما می‌آید اعضای جدید هیأت منصفه دادگاه مطبوعات و سیاسی تهران انتخاب شدند اکران رایگان آثار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت هفته ملی کودک رونمایی از پوستر سریال «پسران هور» + عکس تمام شبکه‌های استانی تلویزیون HD شد نامزدی ۱۰ شاعر برای جایزه «تی. اس. الیوت» مناسبت‌ها و تقویم فرهنگی هنری امروز (چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۴) پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «رهایی» در مشهد «مراسم تدفین» در جشنواره شانلی اورفه ترکیه تمدید مهلت ارسال اثر به بخش عکس نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» مستند «شیرین» در راه جشنواره خیرونا اسپانیا هیئت انتخاب بخش آیین‌ها و بازی‌های نمایشی جشنواره آیینی و سنتی را بشناسید بزرگداشتی برای «آرش رصافی» سینماگر، در جشنواره فیلم کوتاه تهران
سرخط خبرها

نشست تخصصی ادبیات نوجوان در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۲۰۰۸۰۴
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
نشست تخصصی ادبیات نوجوان در مشهد برگزار شد
نشست تخصصی ادبیات نوجوان با عنوان «مرز‌های ادبیات نوجوان بر اساس دیدگاه پتی کمپبل» در مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، نشست تخصصی ادبیات نوجوان با عنوان «مرز‌های ادبیات نوجوان بر اساس دیدگاه پتی کمپبل» عصر امروز با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در این نشست دکتر «محمدجواد مهدوی» استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، در ابتدا به معرفی «پتی کمپبل» و دلایل پرداختن به دیدگاه‌های وی درباره ادبیات نوجوان پرداخت و گفت: خانم کمپبل بیش از ۳۰ سال به کار نقد در حوزه ادبیات نوجوان اشتغال دارد و علاوه بر آن، خود او معلم، نویسنده و کتابدار است. او همچنین ستون نویس برخی از نشریات تخصصی ادبیات نوجوان است.

وی افزود: خانم کمپبل مولف چندین اثر در حوزه نظری ادبیات نوجوان است که یکی از این کتابها، مجموعه مقالاتی با عنوان (Campbell's Scoop) است که آن را به عنوان منبع بحث خود انتخاب کرده ام و او در ۲ مقاله این کتاب با عنوان (middle muddle) و (our side of the fence)، سعی می‌کند مرز‌های ادبیات نوجوان را با ادبیات پیش نوجوانی و ادبیات جوان، ترسیم کند.
مهدوی خاطرنشان کرد: خانم کمپبل که نظرات خود او مبتنی بر مطالعه قریب به ۳ هزار رمان در حوزه نوجوان است، در ابتدا به ضرورت ایجاد مرزبندی در مورد ادبیات نوجوان می‌پردازد و تاکید می‌کند که این موضوع اهمیت کاربردی دارد و از سوی دیگ با مباحث زیبایی شناختی در آثار ادبی نیز ارتباط پیدا می‌کند.

وی افزود: کمپبل از لحن خشن‌تر رمان نوجوان نسبت به دوره پیش نوجوانی، تمرکز بر مشکلات دوران بلوغ، مساله طرد و رانده شدن شخصیت و مواجه شدن با واقعیات زندگی به صورتی خشن تر، به عنوان برخی از ویژگی‌های مختص به رمان نوجوان یاد می‌کند و خاطرنشان می‌کند که کنش در رمان نوجوان درونی است و در درون نوجوان اتفاق می‌افتد.

مهدوی در ادامه گفت: به اعتقاد کمپبل، نحوه تعریف دوستی‌ها در رمان‌های نوجوان نیز متفاوت است. ضمن این که روابط میان دختر و پسر نیز در رمان نوجوان شکلی متفاوت پیدا می‌کند.

وی افزود: همچنین به اعتقاد کمپبل، در این رمان خشونت و دشمن جود دارد و لحن آن نیز نسبت به دوره پیش از نوجوانی، غم انگیزتر و تیره‌تر است. ضمن این که ساختار آن نیز تغییر می‌کند و نسبت به دوره قبل از نوجوانی، پیچیده‌تر می‌شود.

مهدوی خاطرنشان کرد: کمپبل بین رمان دوره نوجوان و دوره بزرگسال نیز تفاوت‌هایی قائل می‌شود و می‌گوید: تفاوت بالغ شدن در رمان نوجوان که بر اثر اثر نوعی مکاشفه درونی اتفاق می‌افتد، تفاوت کنش درونی در رمان نوجوان و بزرگسال و صدای منعکس شده در رمان نوجوان، از جمله تفاوت‌های میان رمان نوجوان و برزگسال است.

ادامه این نشست تخصصی نیز به پرسش و پاسخ درباره مرزبندی‌های دوره نوجوانی و خصوصیات منحصر به دوره نوجوانی اختصاص یافت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->