سامانه یکپارچه وصول حق بیمه و مالیات ایجاد می‌شود پیش بینی قیمت دلار (دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) عدالت به سبک وزارت نیرو پیش بینی بورس (دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴)| بورس در کُما می‌ماند؟ کاهش تعرفه گمرکی واردات کالاهای اساسی، دارو و شیرخشک به یک درصد پیش‌بینی نرخ دلار تا دور پنجم مذاکرات ایران و آمریکا بیت‌کوین امسال از طلا سبقت می‌گیرد؟ سقف قیمت فروش مرغ اعلام شد طلای جهانی آماده آغاز روند صعودی است؟ (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت گازوئیل سه‌نرخی می‌شود تحرکات کم‌حجم در بورس ادامه یافت | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: «پدیده» تنها یک طرح عمرانی نیست؛ بلکه سرمایه جمع بزرگی از مردم و خانواده‌ها در آن نهفته است روزانه بیش از ۶۵۰ تن گوشت مرغ در خراسان رضوی تولید می‌شود افت شدید قیمت طلا و سکه در مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز گوشت گوسفندی، گوساله و مرغ (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) | گوشت خورشتی در مشهد چقدر قیمت دارد؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت کوین (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) | سقوط دلار و طلا به کانال پایین‌تر قیمت جدید تخم‌مرغ برای سال ۱۴۰۴ اعلام شد واریز ۱۰ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز به صندوق توسعه ملی بررسی فایل‌های اجاره ملک با رهن ۳۰۰ میلیون تومان در مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) واکسیناسیون هاری امسال نیز بدون محدودیت در خراسان رضوی انجام می‌شود ۸۷ تن برنج و روغن خوراکی احتکارشده در مشهد کشف شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) ۵۰درصد ظرفیت شهرک‌های صنعتی به علت قطع برق تعطیل شده است بررسی وضعیت تسهیلات دهی بانک‌های خراسان رضوی | نسبت مصارف به منابع بانکی افزایش می‌یابد؟ قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) | هلو و زردآلو به بازار آمد مقایسه قیمت گوشت در ایران و سایر کشورهای دنیا | آیا گوشت در ایران واقعا از همه کشور‌های دنیا گران‌تر است؟ گران‌فروشی نان، در صدر شکایات مردم طرح تعویض کولر‌های گازی برای عبور از بحران کمبود برق از سوی دولت | عملی خواهد بود؟ پیش بینی قیمت دلار (یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

پیش‌بینی افزایش حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد شاغلان

  • کد خبر: ۲۰۱۰۵۶
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
پیش‌بینی افزایش حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد شاغلان
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه گفت: افزایش حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد شاغلان طی سه سال در بودجه پیش‌بینی شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، در جلسه علنی روز چهارشنبه (۲۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار قرار گرفت و محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گزارش این کمیسیون را درباره لایحه بودجه قرائت کرد.

وی در تشریح جزئیات این گزارش اظهار داشت: دولت در لایحه درخصوص پیش بینی درآمد براساس اصول پایه درآمدی سنوات قبل و منطبق با فروضات متداول بودجه نویسی و با رعایت سیاست‌های برنامه هفتم توسعه ارقام قابل وصولی را پیش بینی کرده است که از پایداری بیشتری برخوردار است.

مفتح در ادامه اضافه کرد: احکام پیش بینی شده اکثرا دارای رویکرد بودجه‌ای است و از اصلاح قوانین دائمی پرهیز شده است.

وی بیان داشت: در گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ رشد حقوق و مزایای کارکنان دولت و حقوق بازنشستگان به میزان ۱۸ درصد از فروضات بودجه پیشنهاد شده است که به صورت متوسط (نزولی پلکانی) جهت رعایت عدالت پیش بینی شده است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآورشد: باتوجه به افزایش حقوق بازنشستگان تا سقف ۹۰ درصد شاغلان طی سه سال و در سال اول ۴۰ درصد منابع الزام برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان در اصلاحیه پیش بینی شده است.

وی در جریان رسیدگی به گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور گزارش این کمیسیون درباره لایحه بودجه را به شرح زیر قرائت کرد:

بخش اول- کلیات

بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور به مبلغ ۶/۴۷۹ هزار میلیارد تومان شامل منابع عمومی به مبلغ ۲/۷۳۷ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی به مبلغ ۳/۷۴۲ هزار میلیارد تومان می‌باشد که در اصلاحیه، سقف ماده واحده تغییر ننموده است.

الف: منابع بودجه عمومی شامل:

۱- منابع عمومی به مبلغ ۲۴۶۲ هزار میلیارد تومان

۲- درآمد اختصاصی به مبلغ ۲۷۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

منابع عمومی دولت:

*درآمدها، مبلغ ۱۴۹۸ هزار میلیارد تومان

*واگذاری دارائی‌های سرمایه ای، مبلغ ۶۴۵ هزار میلیارد تومان

*واگذاری دارائی مالی، مبلغ ۳۱۹ هزار میلیارد تومان

درآمد‌های عمومی شامل مالیات، گمرک، سود سهام، بهره مالکانه و حقوق دولتی، درآمد حاصل از فروش خدمات و سایر درآمد‌ها به شرح جدول شماره ۱ پیشنهاد شده است.

پیش‌بینی افزایش حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد شاغلان

براساس گزارش عملکرد هشت ماهه و برآورد سال ۱۴۰۲، درآمد‌های عمومی دولت از جمله مالیات در سال ۱۴۰۳ با رشد ۴۹/۸% پیش بینی شده است.

با عنایت به بند ۴ سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم توسعه، این رشد با رویکرد ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی و تنظیم گری مالیات پیش بینی شده است. در سایر اجزاء بیشترین رشد در بخش مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی و افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

واگذاری دارائی‌های سرمایه شامل منابع حاصل از نفت، گاز و میعانات گازی به همراه منابع حاصل از فروش و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول و سایر براساس جدول شماره ۲ می‌باشد.

پیش‌بینی افزایش حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد شاغلان

لازم به ذکر است دولت برای سال ۱۴۰۳ در بخش فروش نفت خام و میعانات گازی با فروش روزانه ۱/۳۵۰/۰۰۰ بشکه با قیمت ۶۵ یورو) ۷۱ دلار و نرخ هر دلار ۲۸۵/۰۰۰ ریال برای تامین کالا‌های اساسی و سایر کالا‌ها به نرخ هر دلار ۳۹۵/۰۰۰ ریال پیش بینی نموده است و بابت خالص صادرات گاز نیز به میزان ۱۱ میلیارد متر مکعب در سال به قیمت ۳۲ سنت، مبلغ حدود ۱/۶ میلیارد دلار پیش بینی کرده است.

برای فروش و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول در سال ۱۴۰۲، مبلغ ۱۲۸ هزارمیلیارد تومان پیش بینی شده بود که تا پایان سال، تنها ۲۰ هزارمیلیارد تومان تحقق را نشان می‌دهد که با ۸۴% عدم تحقق روبرو خواهد شد. برای سال ۱۴۰۳ مبلغ ۶۲ هزارمیلیارد تومان پیش بینی شده است که چنانچه دولت در شیوه اجرای مولدسازی دارائی‌ها اقدام خاصی ننماید، احتمال عدم وصول این مبلغ برای سال ۱۴۰۳ نیز پیش بینی می‌شود.

واگذاری دارائی‌های مالی شامل فروش اوراق مالی اسلامی و سهام و سهم الشرکه شرکت‌های دولتی و واگذاری طرح‌های نیمه تمام براساس جدول شماره ۳ می‌باشد.

پیش‌بینی افزایش حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد شاغلان

در این بخش بابت فروش اوراق مالی اسلامی که در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۸۷ هزارمیلیارد تومان مصوب شده بود با رشد ۳۶% برای سال ۱۴۰۳ مبلغ ۲۵۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است لیکن با توجه به میزان اوراق منتشر شده در سنوات قبل و سررسید آن‌ها در سال ۱۴۰۳ حدود ۹۰% آن بایستی صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق سال‌های قبل گردد و رشد ۳۶% اوراق برای سال مذکور نیازمند مدیریت می‌باشد.

در خصوص واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و دریافت اقساط سال‌های قبل، در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۰۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که عملکرد آن تنها ۲۸ هزار میلیارد تومان (حدود ۷۴% عدم وصول) است. برای سال ۱۴۰۳ مبلغ ۶۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که حدود ۴۳% کاهش نشان می‌دهد علت عدم وصول منابع سال ۱۴۰۲ عدم واگذاری سهام در سال جاری است.

ب: درآمد اختصاصی:

منابع اختصاصی در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۸۱ هزار میلیارد تومان بوده است که در سال ۱۴۰۳ با رشد ۵۲% نسبت به سال گذشته، مبلغ ۲۷۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است علت این میزان رشد، مشخص نمی‌باشد.

پیش‌بینی افزایش حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد شاغلان

پیش بینی ۱۰% رشد منابع برای سال ۱۴۰۳ در تبصره ۸ لایحه موارد ذیل قابل تامل و بررسی است:

۱- تفکیک منابع پیش بینی شده و عناوین درآمدی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از جمله فروش فرآورده‌های داخلی، صادراتی، فروش داخلی گاز و فروش محصوالت فرعی و مصارف آن مشخص نمی‌باشد.

۲- درخصوص خرید گندم به استناد حکم بند ث تبصره ۸ صرفاً خرید گندم برای مصرف نان از طریق شرکت مباشر دولتی پیش بینی شده است.

۳- دولت براساس رویه سال‌های قبل میزان یارانه خرید نان و دارو که در سرجمع اعتبارات منابع بودجه عمومی در جدول شماره ۹ قرار داشت را به منابع هدفمندی یارانه‌ها اضافه نموده است که پیشنهاد می‌شود این مبالغ به سرجمع پرداخت‌های منابع عمومی دولت (اعتبارات هزینه‌ای) اضافه و از جدول مصارف هدفمندی حذف گردد.

۴- فروش داخلی و صادراتی محصوالت فرعی گاز یکی از منابع جدیدی است که در لایحه سال جاری پیشنهاد شده است که می‌تواند به کسری تراز منابع کمک نماید.

بخش دوم: نکات قابل توجه لایحه

۱- دولت در لایحه درخصوص پیش بینی درآمد براساس اصول پایه درآمدی سنوات قبل و منطبق با فروضات متداول بودجه نویسی و با رعایت سیاست‌های برنامه هفتم توسعه ارقام قابل وصولی را پیش بینی نموده است که از پایداری بیشتری برخوردار است.

۲- احکام پیش بینی شده اکثراً دارای رویکرد بودجه‌ای است و از اصلاح قوانین دائمی پرهیز شده است.

۳- رشد حقوق و مزایای کارکنان دولت و حقوق بازنشستگان به میزان ۱۸% از فروضات بودجه پیشنهاد شده است که به صورت متوسط (نزولی پلکانی) جهت رعایت عدالت پیش بینی شده است.

۴- با توجه به افزایش حقوق بازنشستگان تا سقف ۹۰% شاغلین در طی سه سال و در سال اول ۴۰% منابع الزام برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان در اصلاحیه پیش بینی شده است.

۵- افزایش ۴۹% درآمد‌های مالیاتی با توجه به عدم اجرای طرح جامع مالیاتی و زیر ساخت‌های الزام، تحقق درآمد پیش بینی شده را با دشواری مواجه می‌سازد، زیرا این درآمد از واحد‌های تولیدی، شاغلین و شرکت‌ها براساس عملکرد سال ۱۴۰۲ وصول خواهد شد که با لحاظ نرخ رشد اقتصادی و مشکالت تولید و خدمات موجب رکود تورمی خواهد شد.

۶- تراز عملیاتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ رقم کمتری نسبت به قوانین بودجه سنواتی است و تامین حدود ۷۵% اعتبارات هزینه‌ای از محل درآمد‌های مالیاتی و گمرکی بوده و عدم وابستگی به نفت در این لایحه بیشتر است.

۷- در اصلاحیه دولت به نظر مجلس بابت ایراد‌های مطرح شده در صحن علنی نزدیک شده و اقدامات لازم را لحاظ نموده است.

۸- دولت با توجه به ارائه جدول مصارف در اصلاحیه شفافیت بیشتری در حوزه منابع پیش بینی نموده است.

۹- دولت با ارائه جدول کلان بودجه شرکت‌های دولتی و همچنین ارسال کل جداول برای بررسی، مطابق حکم ماده ۱۸۲ آئین نامه داخلی مجلس عمل نموده است که نشان دهنده اهتمام به اجرای قوانین است.»

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->