برخورد قطار با دختر ۱۷ ساله+ جزییات تصادف کامیون و پژو در مشهد ۱۰ مصدوم بر جای گذاشت (۲ تیرماه ۱۴۰۳) محدوده جغرافیایی ثبت‌نام مدارس تغییر کرد عمل جراحی خارج‌کردن ساچمه از مغز مامور نیروی انتظامی با موفقیت انجام شد دستگیری شرور عربده کش در خیابان پاسداران (۲ تیرماه ۱۴۰۳) بازداشت ۷ متهم در خصوص گروگان‌گیری ۱۴ میلیاردتومانی | آدم‌ربایان جسد مقتول را مثله کردند! کدام غذاها عامل اضطراب هستند؟ رفع توقیف هشت هزار خودرو متخلف در زمینه کشف حجاب سلاخی زن و مرد جوان مقابل چشمان فرزند سه ساله به دست مرد همسایه (۲ تیر ۱۴۰۳) سیلاب راه ارتباطی ۱۴ روستا در خراسان رضوی را مسدود کرد (۲ تیر ۱۴۰۳) قتل خونین برادر در رختخواب| قاتل روانی با پلیس تماس گرفت تنور داغ خرید در صفحات اینستاگرامی استاد دانشگاهی که تبدیل به سارق معتاد شد! قبل از عمل‌های زیبایی از نظام پزشکی استعلام بگیرید یک شرکت هرمی در مشهد شناسایی شد| دستگیری ۱۱ متهم (۲ تیر ۱۴۰۳) با این کار‌ها صد سال عمر کنید اگر تنها زندگی می‌کنید مراقب این چند مورد باشید کاشت رایگان حلزون شنوایی برای دو هزار کودک در دولت سیزدهم نرخ باروری در کشور‌های ثروتمند چه میزان است؟ فرمانده مرزبانی انتظامی از پایش اپتیکی و الکترواپتیکی مرز‌های کشور به صورت شبانه‌روزی خبرداد
سرخط خبرها

تاکید نماینده مجلس بر محدود کردن رشته‌هایی که بازار کار ندارند

  • کد خبر: ۲۰۴۱۳۳
  • ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
تاکید نماینده مجلس بر محدود کردن رشته‌هایی که بازار کار ندارند
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس درخصوص حذف برخی رشته‌ها از آزمون‌های استخدامی در سال‌های اخیر و بازار کار بد آن‌ها، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، چند سالی است که برخی رشته‌ها همچون علوم سیاسی، با وجود تدریس در دانشگاه‌ها از آزمون‌‎های استخدامی حذف شده و با بازار کار بسیار بدی مواجه شده‌اند.

در همین زمینه مهدی اسماعیلی نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی درخصوص حذف برخی رشته‌ها از آزمون‌های استخدامی در سال‌های اخیر و بازار کار بد آن‌ها، ضمن بیان این نکته که «انباشت رشته‌هایی که فارغ التحصیلان آن بعد از فارغ التحصیلی دنبال کار باشند، یکی از خساراتی است که نظام آموزشی به کشور وارد می‌کند»، گفت: امروز وزارت علوم بدنبال آن است تا رشته‌هایی را گسترش دهد که منجر به مهارت آموزی می‌شوند؛ و رشته‌هایی را که بازار کار ندارند و در فرآیند کارآفرینی و اشتغال آفرینی قرار نمی‌گیرند، محدود می‌کند.

وی در تأیید سخنان خود، اضافه کرد: بطور کلی سوگیری و برنامه‌ریزی مسئولین آموزشی به سمت و سویی است که رشته‌هایی را در دانشگاه‌ها ایجاد کنند که بازار کار را در دست می‌گیرند؛ بویژه، با توجه به دانش بنیان بودن بسیاری از این فعالیت‌ها، اگر این رشته‌ها دانش بنیان هم باشند، مورد حمایت همه جانبه قرار می‌گیرند.

نایب رئیس اول کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، در ادامۀ توضیحات خود افزود: یکی از تأکیدات ما این است که اساساً تحصیلات و رشته‌های دانشگاهی و همچنین رشته‌های آموزش و پرورش، بر مبنای مهارت آموزی باشند.

اسماعیلی گفت: یعنی یک فرد تحصیل کرده، پس از فارغ التحصیلی، چه از دانشگاه و چه از آموزش و پرورش، خودش کارآفرین باشد. به همین دلیل، همانطور که ما در برنامۀ هفتم توسعه نیز آوردیم، یک سهم بزرگی مانند ۵۰ درصد را برای آموزش و پرورش و سهم ۳۰ درصدی را نیز برای دانشگاه‌ها قرار دادیم که رشته‌های خود را بر مبنای مهارت آموزی قرار دهند.

با این وجود، تدریس رشته‌هایی همچون علوم سیاسی در دانشگاه‌ها، جامعۀ علمی بزرگی را برای هر کدام از این رشته‌ها ایجاد کرده، که عدم جذب آن‌ها در نهاد‌های دولتی و آموزش و پرورش از طریق آزمون استخدامی، سبب بیکاری حجم بالایی از فارغ التحصیلان آن‌ها شده است. بطوریکه این مسئله، اگر نگوییم به دغدغۀ اصلی، می‌توان گفت که به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته‌ها بدل گشته است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->