کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم پلیس آمریکا حدود ۱۰۰ نفر را روز شنبه در دانشگاه نورث ایسترن بازداشت کرد افشای جزئیات توافق شکست‌خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است| ضرورت تسهیل مسیر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین+ فیلم مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد ادامه حملات رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد شهدا رئیس‌جمهور آلمان کنفرانس درباره جنگ غزه را لغو کرد تاکید شی جین‌پینگ و بلینکن بر تثبیت روابط آمریکا و چین با رویکردی مثبت و سازنده ویدئو | شناسایی و دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در ارومیه امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد
سرخط خبرها

نخست وزیر عراق خواستار خروج سریع نیروهای آمریکایی شد

  • کد خبر: ۲۰۵۵۱۸
  • ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
نخست وزیر عراق خواستار خروج سریع نیروهای آمریکایی شد
نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با یک رسانه انگلیسی بر ضرورت خروج سریع نیروهای آمریکایی از خاک عراق تأکید کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز که امروز چهارشنبه منتشر شده گفت بغداد خواستار خروج سریع و منظم نیروهای تحت رهبری آمریکا از خاک آن کشور است.

به نوشته رویترز، نخست‌وزیر عراق حضور نیروهای بین‌المللی ائتلاف آمریکا را در بحبوحه جنگ غزه، «ثبات‌زدا» توصیف کرده است.

درخواست‌ها برای خروج نیروهای آمریکایی از منطقه به ویژه بعد از اقدام ارتش این کشور در ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شماری از همراهان ایشان در نزدیکی فرودگاه بغداد در دی‌ماه سال ۱۳۹۸ شدت گرفته است. 

چندین حمله ائتلاف آمریکا به نیروهای گروه‌های مقاومت عراق در روزهای گذشته باعث شده بحث خروج نیروهای آمریکایی بار دیگر به سوژه‌ای رسمی در محافل سیاسی و نظامی عراق تبدیل شود. حملات آمریکا در حالی انجام شده‌اند که گروه‌های مقاومت بخشی از ساختار رسمی امنیتی عراق به شمار می‌روند. 

حملات آمریکا بعد از آن انجام شد که گروه‌های مقاومت در پاسخ به حمایت‌های واشنگتن از اسرائیل در جنگ غزه چندین بار پایگاه‌های غیرقانونی آمریکا را با پهپاد و راکت هدف حمله قرار دادند. در چنین شرایطی مقام‌های عراق نگرانند که عراق به میدانی برای درگیری‌های منطقه‌ای تبدیل شود. 

السودانی در مصاحبه با رویترز که روز سه‌شنبه در دفتر کارش در بغداد انجام شده گفت: «لازم است این مسئله به رسمیت شناخته شود که توجیه یا هدفی برای هیچ طرفی، اعم از خارجی یا داخلی، وجود ندارد که ثبات در عراق و منطقه را به هم بزند.»

رویترز اظهارات نخست‌وزیر عراق را به منزله نخستین توضیح او درباره دیدگاهش در خصوص آینده نیروهای ائتلاف بعد از اعلانیه‌اش در روز ۵ ژانویه دانسته است.   

السودانی در آن بیانیه که جمعه هفته گذشته (۵ ژانویه/۱۵ دی‌ماه) در پی به شهادت رسیدن یکی از رهبران گروه «نجباء» صادر شد گفته بود که دولتش آماده پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین‌المللی آمریکا است. 

نخست‌وزیر عراق در آن بیانیه همچنین تصریح کرده بود که دولت او در حال تشکیل کمیته‌ای برای پایان دادنبه حضور نظامی ائتلاف آمریکایی در عراق است. 

بیانیه السودانی یک روز بعد از آن صادر شد که ائتلاف آمریکایی در یک حمله هوایی به یکی از ساختمان‌های مورد استفاده جنبش النجباء، «مشتاق جواد کاظم الجواری» یکی از رهبران این جنبش را به شهادت رساند. 

این حمله که ارتش عراق یک روز بعدتر آن را «نقض حاکمیت ملی عراق» توصیف کرد فشارها بر السودانی را برای خارج کردن نظامیان آمریکا از آن کشور افزایش داد. 

السودانی در مصاحبه با رویترز با بیان اینکه تنها اتمام جنگ اسرائیل علیه غزه خطر تشدید تنش‌ها در منطقه را کاهش خواهد داد گفت: «بایستی بر سر یک چارچوب زمانی [برای خروج نیروهای ائتلاف] به توافق برسیم که سریع و صادقانه باشد تا آنها مدت طولانی اینجا نمانند و حملات ادامه پیدا نکند.»

وی ادامه داد: «این مسئله (پایان جنگ غزه) تنها راهکار است. در غیر این صورت شاهد گسترش حیطه درگیری‌ها در منطقه‌ای حساس برای جهان که دارنده بخش اعظم ذخایر انرژی است، خواهیم بود.»

خبرگزاری رویترز نوشته خروج احتمالی نیروهای آمریکا موجب افزایش نگرانی واشنگتن از نفوذ ایرن بر نخبگان حاکم عراق خواهد شد. 

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه گفت که آمریکا هیچ برنامه‌ای برای خروج نظامی از عراق ندارد. او مدعی شده بود ۲۵۰۰ نظامی آمریکا به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارند. 

عراق که دومین تولیدکننده نفت در میان کشورهای عضو اوپک است در سه ماه گذشته جزو منتقدان سر سخت عملیات نظامی اسرائیل در غزه بوده و کشتار جمعی فلسطینی‌ها و کوچاندن آنها را مصداق بازر نسل‌کشی توصیف کرده است. 

نیروهای تحت رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳ دولت وقت عراق به ریاست صدام، دیکتاتور معدوم عراق را سرنگون کرده و سال ۲۰۱۱ نظامیان خود را از این کشور خارج کردند. علی‌رغم این، ائتلاف آمریکا سال ۲۰۱۴ به بهانه مبارزه با داعش بار دیگربه این کشور بازگشت. 

با توجه به آنکه داعش در سال ۲۰۱۷ شکست خورده و سرزمین‌های تحت کنترل خود را از دست داد السودانی گفته که مأموریت نیروهای ائتلاف مدت‌هاست که به پایان رسیده است. 

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->