نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟
سرخط خبرها

کشف رود، باعث افزایش سرطان‌های روده، معده و مجاری گوارشی در خراسان رضوی شده است

  • کد خبر: ۲۰۸۴۲۵
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
  • ۱
کشف رود، باعث افزایش سرطان‌های روده، معده و مجاری گوارشی در خراسان رضوی شده است
در هشتمین جلسه کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، بحران ناشی از فاضلاب کشف‌رود و آثار آن بر سلامت مردم مشهد و اقدامات مورد نیاز به منظور اصلاح این وضعیت بررسی گردید

به گزارش شهرآرانیوز، «مرتضی کرباسی»، رئیس کمیسیون سلامت در ابتدای این نشست اظهار کرد: جهت ورود کارشناسانه به موضوع کشف‌رود و بررسی میزان اثرگذاری آن بر سلامت مردم، باید تمامی ابعاد ماجرا به ویژه آثار سوء فاضلاب بر محصولات کشاورزی مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: به منظور راه‌اندازی تصفیه‌خانه چرمشهر در منطقه کشف‌رود اقدامات زیادی انجام شده و به گفته متولیان امر، به‌زودی مشکل فاز دیگری از این تصفیه‌خانه نیز برطرف خواهد شد؛ تذکراتی جدی در خصوص تسریع در راه‌اندازی این تصفیه‌خانه داده شده و امیدواریم به زودی کار خود را آغاز کند؛ البته شاید تصفیه‌خانه چرمشهر نتواند تنها کمکی اساسی به حل موضوع کشف‌رود باشد و موضوع جلوگیری از تخلیه فاضلاب توسط تانکر‌ها نیز باید جدی‌تر مطرح و پیگیری شود.

رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص لزوم گرد هم آوردن مسئولان در این حوزه جهت رفع مشکلات کشف‌رود، تصریح کرد: باید از پتانسیل سازمان نظام پزشکی و متخصصان حوزه پزشکی در راستای چاره‌اندیشی برای این موضوع استفاده کرد.

کرباسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری بیست‌و‌نهمین جشنواره تحقیقات و علوم پزشکی رازی خاطرنشان کرد: امیدواریم این اقدام به نوع دیگری و با بررسی کمیته‌های مختلف، در قالبی همچون جشنواره در استان اجرا گردد.

وی تصریح کرد: موضوعات صنعت‌محور در حوزه درمان و سلامت تاکنون در کمیسیون سلامت اتاق خراسان رضوی محوریت بیشتری داشته و از این پس، تمرکز را بر موضوعات سلامت‌محور خواهیم گذاشت تا توازن لازم در این حوزه برقرار شود.

کشف رود، باعث افزایش سرطان‌های روده، معده و مجاری گوارشی در خراسان رضوی شده است

لزوم ارجاع موضوع کشف‌رود به شورای گفت‌وگوی استان

در بخش دیگری از نشست، «محمدحسین روشنک»، عضو رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: در بحث کشف‌رود، اولین اقدام باید معرفی مسئول این موضوع به مردم باشد. پیشنهاد می‌کنم موضوع کشف‌رود به شورای گفتگو ارسال شود تا به شکلی جامع مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد. نکته‌ای که نباید نادیده گرفته شود، اهمیت موضوع معیشت مردم منطقه کشف‌رود است؛ از طرفی، نباید سلامت مردم را به دلیل معیشت برخی از بین ببریم؛ لذا سازمان‌های مربوطه باید به منظور حل مشکل معیشت این افراد چاره اندیشی کنند.

ورود به موضوع کشف‌رود با هدف مطالبه‌گری کمیسیون سلامت اتاق در راستای سلامت عمومی جامعه

«آذرکیانی نژاد»، نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در بخشی از این جلسه اظهار کرد: کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی استان نه تنها چالش‌های فعالان اقتصادی را چه در بحث تولید تجهیزات پزشکی و چه در بحث دارو مدنظر قرار می‌دهد، بلکه سلامت عمومی جامعه را نیز دغدغه خود دانسته و بر همین اساس، در گام اول به موضوع کشف‌رود وارد شده‌ایم تا با واکاوی آن، در مسیر مطالبه‌گری در راستای سلامت عمومی گام برداریم.

نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی استان با اشاره به آمار نگران‌کننده ابتلا به سرطان در خراسان رضوی و مشهد گفت: یکی از راهکار‌های کاهش این آمارها، تکمیل و راه اندازی تصفیه‌خانه چرمشهر به منظور جلوگیری از ورود فاضلاب از این شهرک به کشف‌رود است.

وی در ادامه بیان کرد: موضوع کشف رود بسیار قدیمی است و در سالیان مختلف افراد بنا به موقعیت‌های اجتماعی خود در این بحث وارد شده اند و سعی بر ارائه راهکار برای حل آن داشته‌اند؛ اما اینکه چرا تا به امروز هنوز این موضوع به درستی حل نشده است، قطعا نیاز به کار کارشناسی و تیمی دارد. قطعا در این شرایط پیشگیری هزینه کمتری نسبت به درمان دارد. در حال حاضر هزینه‌های درمان در بیماری‌هایی مانند سرطان سیستم‌های گوارشی بسیار زیاد می‌باشد که قطعا باید ریشه بروز آن‌ها در جامعه شناسایی شود.

کیانی نژاد اضافه کرد: در این جلسه فقط اقدام به طرح موضوع می‌کنیم تا با ابعاد این معضل در سطح شهر مشهد بیشتر آشنا شویم و حتما در کارگروه تخصصی که با همین هدف تشکیل می‌شود از کلیه متخصصان، صاحب نظران و افراد دارای طرح دعوت به عمل می‌آوریم تا بتوانیم طرح جامع تری برای ارائه راهکار در موضوع کشف رود ارائه کنیم.

آمار چشمگیر سرطان‌های روده، معده و مجاری گوارشی در خراسان رضوی

در ادامه، «سید احسان تهامی»، مدیر انجمن متخصصان تجهیزات پزشکی مشهد در خصوص بحران کشف رود اظهار کرد: طول کشف‌رود حدود ۲۹۰ کیلومتر بوده و از بخشی از مشهد عبور کرده و در نزدیکی سرخس به اتمام می‌رسد. این رودخانه مدت‌ها است که به دلیل خشکسالی‌ها خشک شده؛ اما در حال حاضر آبی در این رودخانه وجود دارد که باید درباره آن به اظهارنظر پرداخت. طبق آمار در هر ساعت ۵۰ هزار متر مکعب فاضلاب در این رودخانه تخلیه می‌شود. منابع آلاینده متعددی برای این رودخانه وجود دارد که واحد‌های صنعتی و خدماتی حاشیه کشف رود، فاضلاب رها شده در بستر این رودخانه، شهرک صنعتی چرمشهر و… از جمله آن‌هاست.

مدیر انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی مشهد با اشاره به موضوع «فاضلاب‌دزدی» تصریح کرد: این موضوع پدیده جدیدی است و برخی از افراد کانال‌هایی که فاضلاب از آن عبور می‌کند را سوراخ و لوله‌کشی کرده و زمین‌های کشاورزی را با این فاضلاب آبیاری می‌کنند. هم‌اکنون انواع سبزیجات و صیفی‌جات با این روش کشت می‌شود.

تهامی ادامه داد: وجود رسوبات سبز و آبی‌رنگ در فاضلاب رها شده در بستر این رودخانه مشاهده شده که نشان از ورود انواع مواد سمی و آلوده به این منطقه را دارد. همچنین فاضلاب‌های خام بیمارستانی در این رودخانه تخلیه می‌شود که به صورت غیرمستقیم به مصرف مردم مشهد می‌رسد.

وی اضافه کرد: تخلیه روزانه ۴۰۰ تانکر فاضلاب در کشف‌رود موضوعی جدی است؛ اما علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده این تانکر‌ها دوباره در این رودخانه تخلیه شده و به مصرف کشاورزی می‌رسد.

مدیر انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی مشهد در خصوص اثرات محیط‌زیستی و جانبی وضعیت کشف‌رود عنوان کرد: علاوه بر کشت سبزیجات و صیفی‌جات، در نزدیکی این رودخانه برخی از دام‌ها چرا کرده و این فاضلاب از طریق گوشت و فرآورده‌های دیگر نیز وارد سفره مردم می‌شود.

وی در خصوص اقدامات مورد نیاز در مورد کشف‌رود خاطرنشان کرد: تکمیل تصفیه‌خانه سپتاژ خصوصاً تصفیه‌خانه‌های محلی مانند تصفیه‌خانه‌های طبرسی و اولنگ یکی از این اقدامات است که هزینه آن کمتر از هزینه تحمیلی به حوزه سلامت خواهد بود.

مدیر انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی مشهد با بیان اینکه کنترل خودرو‌های سپتاژ و جریمه‌های نقدی و قضایی یکی دیگر از این اقدامات است، عنوان کرد: بهترین کار جهت کنترل فاضلاب تانکری، نصب جی‌پی‌اس است تا مبدا و مقصد این تانکر‌ها قابلیت رصد داشته باشند و اجرای این طرح جزو الزامات برای کنترل حمل و تخلیه فاضلاب توسط این تانکر‌ها است.

تهامی با اشاره به اینکه سلامت محصولات کشف‌رود نیازمند شفافیت آزمایشگاهی است، ادامه داد: پیشنهاد می‌شود به صورت تصادفی از محصولات کشاورزی در حال عرضه در میادین میوه‌و‌تره‌بار مشهد نمونه آزمایشگاهی گرفته شود.

وی درباره اقدامات مورد نیاز دیگر در مورد کشف‌رود گفت: ورود استانداری و مدعی‌العموم با همکاری اداره بهداشت و علوم پزشکی، لزوم تزریق اعتبارات دولتی، ممانعت از کشت فاضلابی در حاشیه رودخانه، معرفی واحد‌های آلاینده به دستگاه قضا، شفاف‌سازی آبفا در خصوص درآمد قبوض با تعرفه اگو، بازچرخانی دوباره فاضلاب‌های صنعتی تصفیه شده در همان صنعت و معرفی کشف‌رود به عنوان یک مسئله یا بحران ملی از دیگر اقدامات مورد نیاز در مورد کشف‌رود است.

پاکسازی ۲۱ هکتار از بستر کشف رود

«محمدعلی قنادزاده»، نایب رئیس کمیسیون آب و محیط زیست اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این جلسه اظهار کرد: طول رودخانه کشف رود ۲۹۰ کیلومتر است که درطول ۷ سال تنها ۲۱ کیلومتر آن پاکسازی شده است. در این ۲۱ کیلومتر تا سال گذشته توسط شهرداری مشهد حدود ۱۹۰ هکتار درختکاری شده است. سال ۱۳۹۸ دولت قولی به مشهد داد تا با کمک ۲۰۰ میلیارد تومانی سپتاژ این رودخانه قطعه‌سازی شود و در حال حاضر از این قول ۲۰۰ میلیارد تومانی تاکنون کمتر از ۱۰ میلیارد تومان به شهرداری مشهد کمک شده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته یک هم‌افزایی اتفاق افتاده بود و از بخش‌های مختلفی در جلسات مربوط به کشف‌رود حضور داشتند. در بحث فاضلاب باید پیوسته و مکرر فرهنگ‌سازی شود. در سال‌های گذشته این موضوع درباره کشف‌رود اتفاق افتاد، اما پس از آن به دلیل کمبود بودجه این موضوع کنار گذاشته شد.

سالانه ۶۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب فاضلاب در کشف‌رود جاری می‌شود

«پروین دلیری»، نماینده نظام پزشکی استان در کمیسیون سلامت اتاق مشهد نیز در بخش دیگری از این جلسه اظهار کرد: بحث کشف‌رود از ۳۰ سال گذشته آغاز شده و تاکنون مشخص گردیده که همتی برای حل آن وجود ندارد؛ به واسطه فشار سمن‌ها، برخی اقدامات صورت گرفته، اما آنقدر موثر نبوده است. در پنج مرکز تصفیه‌خانه در شهر مشهد که دولتی هستند ۱۷۰ میلیون متر مکعب در سال فاضلاب وجود دارد. از این عدد ۶۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب در کشف‌رود جاری می‌شود.

وی افزود: هم اکنون بیماری‌های پارکینسون، آلزایمر، افسردگی و اختلالات عصبی افزایش پیدا کرده که با وجود فلزات سنگین در فاضلاب‌ها ارتباط زیادی دارد. فلزات سنگین در بدن انباشت شده و باعث ایجاد مشکلات و اختلالات بسیار زیادی می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Russian Federation
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
0
0
تا شماها بخاین ورود کارشناسانه بکنین و بررسی کنین نصف مشهد سرطان گرفتن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->