سعید روستایی و پیمان معادی در فهرست رای دهندگان اسکار هشدار وزیر فرهنگ درباره صداهای تفرقه‌افکنِ پس از جنگ چرا آهنگ «بوم، بوم، تل‌آویو»؛ در پاسخ حملات موشکی ایران به اسرائیل جهانی شد؟ + ویدئو نقدی بر وضعیت کنونی شعر آئینی | احساسات و گریه در شعر سوگ‌محور باید همراه محبت ولایت و شعور باشد برگزاری نشست انتقال تجربه با حضور عادل تبریزی در سینما هویزه مشهد شعر افشین علا خطاب به رژیم صهیونی | عاقبت بیت‌المقدس را رها خواهیم کرد فریبرز عرب‌نیا: ترجیح می‌دهم در کنار مردم کشور عزیزم باشم + فیلم سریال محرمی «جایی برای همه» روی آنتن شبکه دو + زمان پخش آمار فروش سینماها در روزهای جنگ بین اسرائیل و ایران اکران سیار فیلم‌های کودکانه در مشهد کارگردان فیلم بعدی «جیمز باند» مشخص شد «کاتیا فولمر» ایران‌شناس آلمانی درگذشت فصل پایانی سریال «اسکویید گیم» در راه است تکرار سریال «مختارنامه» از شبکه آی‌فیلم (محرم ۱۴۰۴) + زمان پخش قدردانی سخنگوی پلیس از اصحاب قلم در دوران جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران | عزیزان رسانه، گل کاشتید، دستانتان را می‌بوسم برنامه‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد برای جبران خسارات گروه‌های موسیقی و نمایشی اجرای باشکوه ارکستر سمفونیک تهران در میدان آزادی حسام خلیل‌نژاد، بازیگر سینما و تلویزیون: اگر امروز هنری هست، میراث شهیدان است فیلم‌های آخر هفته تلویزیون (۵ و ۶ تیر ۱۴۰۴) + شبکه و زمان پخش
سرخط خبرها

مزین به نام الله

  • کد خبر: ۲۰۹۷۸۲
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
مزین به نام الله
دیوید بارنت عکاس مجله تایم و یکی از چهره‌های شاخص فتوژورنالیسم در روز‌های اوج‌گیری انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ به مدت ۴۴ روز در ایران حضور داشت و عکس‌های شاخصی را از اتفاقات آن روز‌ها ثبت کرد.

دیوید بارنت عکاس مجله تایم و یکی از چهره‌های شاخص فتوژورنالیسم در روز‌های اوج‌گیری انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ به مدت ۴۴ روز در ایران حضور داشت و عکس‌های شاخصی را از اتفاقات آن روز‌ها ثبت کرد. عکس‌هایی که چندسال پیش در کتابی تحت عنوان «۴۴ روز» از سوی بنیاد نشنال جئوگرافی چاپ و منتشر شد.

عکس‌های بارنت چیزی بیشتر از گزارش و خبر را با خود حمل می‌کنند، آن‌ها روایت‌کننده و بیشتر نمادگرا هستند. شاید به همین دلیل است که او در یک مصاحبه خود را «تاریخ‌نگار» می‌داند. زیرا درج تاریخ نیاز به جزئیاتی بیشتر از ثبت تصویر یک لحظه دارد. عکس پیش رو تجمع گروهی از مردم را برای آماده‌سازی یک نشست انقلابی و سخنرانی در محوطه دانشگاه تهران نشان می‌دهد. در کنار ترکیب‌بندی قدرتمند در انتخاب لحظه و پراکندگی بجای عناصر، نکته مهم دیگری که به چشم می‌آید نصب پرده‌نوشته‌ها و پلاکارد‌ها در محل تجمع است.

یکی از رایج‌ترین روش‌های انتقال اعتراض یا مبارزه آرام، استفاده از پلاکارد، پوستر و شعارنویسی است. تاریخچه این مدل هنر سیاسی برمی‌گردد به اواسط قرن شانزدهم در اروپا و نصب اعتراض‌نامه مارتین‌لوتر کشیش اصلاح‌طلب پروتستان در کلیسایی در آلمان. تا به امروز همچنان این مدل اعتراض که طراحی و گرافیک را در وجوهی خلاقانه نیز به خدمت گرفته است ادامه دارد. این وجه خلاقه امروزه تا جایی پیش رفته است که به عنوان مثال در اعتراض به سیاست‌های محدودکننده کووید درچین در سال ۲۰۲۲ نماد اعتراض صرفا یک برگه کاغذ سفید و بدون نوشته بود.

در میان پلاکارد‌های نصب شده در عکس بارنت تنها یکی از پرده‌نوشته‌ها واضح و ثابت است در حالی که عکاس می‌توانست صبر کند تا دیگر پلاکارد‌ها و پارچه‌ها در موقعیت نصب شود، اما پیش‌آگاهی عکاس نسبت به انقلاب دینی در حال شکل‌گیری و نقش تعیین‌کننده اسلام در حکومت ایران باعث شده است که این قاب را به ثبت برساند تا وجه نمادین آن برای تاریخ ماندگار شود.

بر پرده ثابت شده روی دیواره توری محل سخنرانی صرفا کلمه جلاله الله نقش بسته است و به تنهایی بیش از دیگر اجزای عکس دیده می‌شود. کلمه‌ای که بعدتر بخش مهمی از وجوه نمادین پرچم کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران شد.

عکس: دیوید بارنت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->