پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت
سرخط خبرها

خواب زمستانی بازار خودرو + قیمت انواع خودرو در بازار امروز مشهد (۲۴ بهمن ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۲۱۱۵۲۱
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
خواب زمستانی بازار خودرو + قیمت انواع خودرو در بازار امروز مشهد (۲۴ بهمن ۱۴۰۲)
نه فقط در روز‌های اخیر بلکه تقریبا از ابتدای بهمن ماه اگر یک روز گذرتان از خیابان خرمشهر مشهد گذشته باشد، نمایشگاه‌های سوت وکور اتومبیل توجهتان را جلب می‌کند. نمایشگاه‌هایی که خبر از کاروکاسبی کساد خودروفروش‌ها می‌دهند. همچنین مروری بر پلتفرم‌های خریدوفروش خودرو نشان می‌دهد که قیمت‌ها در آن‌ها بیشتر از عرف بازار است.

به گزارش شهرآرانیوز، در هفته‌های گذشته افزایش قیمت دلار سبب شد تا بازار‌های مختلف مانند خودرو هم دچار نوسان شود، به طوری که در مدت کوتاهی برخی خودرو‌های داخلی افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی و برخی خودرو‌های خارجی افزایش بیش از ۶۰۰ میلیون تومانی را تجربه کردند. هر چند با فروکش کردن نرخ ارز، در چند روز اخیر قیمت خودرو به طور نسبی کاهش یافت بااین حال سیگنال‌های اخیر وزارت صمت نشان می‌دهد که نباید امیدوار به کاهش قیمت خودرو در بازار بود.

در واقع درحالی که عباس علی آبادی، وزیر صمت، دائما تأکید دارد که وضعیت بازار خودرو روبه بهبود است، منوچهر منطقی، معاون او،  شفاف و صریح اعلام کرد که روند قیمت خودرو کاهشی نیست. علاوه بر این اظهارات ضدونقیض درباره تغییر فرمول قیمت گذاری خودرو در کارخانه‌ها و احتمال افزایش قیمت‌ها و سپس تکذیب چنین اخباری در کنار روند کند واردات، سبب شده تا بازار خودرو دچار ابهام شود و همین مسئله سبب رکود معاملات خودرو شده است.

بر همین اساس، گشتی در بازار خودرو خیابان خرمشهر مشهد زدیم و با چند تن از مسئولان گفتگو کردیم تا به پیدا و پنهان تولید خودروسازان، فعالیت دلالان و البته تأثیر قوانین جدید مالیاتی در رکود فعلی بازار خودرو بپردازیم.

رکود در بازار

نه فقط در روز‌های اخیر بلکه تقریبا از ابتدای بهمن ماه اگر یک روز گذرتان از خیابان خرمشهر مشهد گذشته باشد، نمایشگاه‌های سوت وکور اتومبیل توجهتان را جلب می‌کند. نمایشگاه‌هایی که خبر از کاروکاسبی کساد خودروفروش‌ها می‌دهند. همچنین مروری بر پلتفرم‌های خریدوفروش خودرو نشان می‌دهد که قیمت‌ها در آن‌ها بیشتر از عرف بازار است.

تماس شهرآرا با چند آگهی دهنده خودرو نشان می‌دهد که یا قیمت‌ها خیلی زیاد اعلام شده یا طرف آگهی دهنده اگر خودرو را به قیمت مناسب تری عرضه کرده فقط به دلیل نیاز مالی بوده است، اما درمجموع حجم آگهی‌ها نسبت به یک ماه گذشته افت محسوسی داشته است. فروشنده‌های خودرو می‌گویند که اوضاع بازار خیلی خراب است و فروشنده و خریدار هر دو سردرگم هستند.

همه منتظر شب عید هستند و بعضی افراد هم منتظر ثبات نرخ ارز هستند ما هم که فروشنده هستیم در این بازار نمی‌دانیم چه کاری باید انجام دهیم. برایند گفت وگوی شهرآرا با نمایشگاه داران خودرو نشان می‌دهد درحالی که در بهمن هر سال بازار خودرو رونق می‌گیرد، اکنون میزان خریدوفروش آن‌ها نسبت به بهمن سال گذشته دست کم ۶۰ درصد کمتر شده است.

سوداگران، متهم ردیف اول گرانی

قرائت مشترک همه نمایشگاه‎داران خیابان خرمشهر مشهد، حکایت از نفوذ دست‎های پشت پرده و سوداگرانی دارد که تا پیش از افزایش قیمت دلار، سرمایه‌های میلیاردی خود را در قالب خرید خودرو به تعداد زیاد ذخیره کرده اند و پس از افزایش قیمت‌های ناگهانی، خودروهایشان را به قیمتی بسیار بیشتر از عرف عرضه می‌کنند.

موضوع را از سیدحسین حسینی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‎داران اتومبیل مشهد، جویا شدیم. او‌ می‌گوید: همین دلال‌ها هستند که اجازه نمی‌دهند قیمت خودرو پس از تعدیل بازار ارز به نرخ‌های قبلی بازگردد. حقیقت بازار همین است و سایه سنگین و اثر مخرب شبکه سوداگری خیلی وقت است که در بازار خودرو وجود دارد و بیشتر این‌ها هم نه همکاران نمایشگاه‎دار ما بلکه صاحبان سرمایه‌های عظیمی هستند که یک زمان رو به معامله ملک می‌آورند، یک زمان به سراغ بانک‌ها می‌روند و اکنون متوجه بازار خودرو شده اند.

به گفته وی، دلال‌های حاشیه بازار همیشه دنبال بهانه هستند تا به محض اینکه یک موضوع سیاسی باعث افزایش قیمت دلار شود، سرمایه‌ها را بیرون بکشند، خودرو‌ها را بفروشند و خودرو‌های خود را در نرم افزار‌های عرضه مجازی با قیمت بالا آگهی کنند.

شبکه غیررسمی عرضه خودرو

امیررضا رجبی، مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، می‌گوید: تا پیش ازاین، بخش مهمی از تنش‌های بازار خودرو به دلیل فعالیت سوداگرانی بود که با سرمایه‌های عظیم خود به تعداد زیاد خودرو از مدل‌های مختلف می‌خریدند تا کمبود یک نوع زمینه ساز گرانی شود و پس از آن با عرضه گران‎تر خودرو‌های احتکارشده، سود‌های هنگفت به جیب بزنند، اما اجرای قانون مالیات بر نقل وانتقال خودرو راهبرد ویژه‌ای بود که تأثیر چشمگیری بر کاهش سوداگری در این بازار داشته و اعمال مالیات ۳ تا ۱۲۰ میلیون تومانی بر انواع مختلف خودرو‌ها شامل داخلی تا وارداتی، صرفه اقتصادی را برای دلال‌های بازار محدود کرده است.

سخنان سیدحسین حسینی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‎داران اتومبیل مشهد، هم مؤید همین مسئله است و وی در سخنان خود تأکید می‌کند که با وجود اعمال نظام مالیاتی بر معاملات خودرو، خریداران بزرگ‎مقیاس مکلف به افتتاح حساب تجاری هستند و از این حیث، این امیدواری وجود دارد که از سال آینده، شوک‌های تحمیل‏ شده به بازار تأثیر کمتری بر افزایش قیمت و ایجاد رکود‌های مشابه داشته باشند.

در حالی پیشنهاد دریافت مالیات از واسطه گری برای کنترل بازار خودرو مطرح می‌شود که بررسی ساختار خودروسازی و بازار خودرو نشان می‌دهد که کار از اساس دچار ایراد است. چرا که انحصاری و غیرشفاف بودن عملکرد خودروسازی در کشور سبب شده تا اجرای راهکار‌های مؤثر برای افزایش تولید خودرو‌های رقابت پذیر با قیمت مناسب بسته شود.

تسهیلات برای خودروسازان

به عنوان مثال در ۱۷ بهمن اعلام شد که شورای پول و اعتبار با درخواست وزیر صمت مبنی بر افزایش سقف اعتبارات دو شرکت ایران خودرو و سایپا موافقت کرده است. براین اساس سقف اعتبارات ایران خودرو ۱۰همت (۱۰هزار میلیارد تومان) و سقف اعتبارات سایپا ۵همت افزایش خواهد یافت. افزایش اعتبار خودروسازان بزرگ درحالی اتفاق می‌افتد که این دو شرکت حدود ۱۸۰هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی کشور بدهکار هستند.

شرکت‌های خودروساز برای ادامه فعالیت خود نیاز به سرمایه در گردش دارند، اما سیستم تولید در این شرکت‌ها به صورتی است که وقتی پولی وارد سیستم می‌شود با خروجی همراه است که میزان آن کمتر از مبلغ ورودی است، چراکه خودروسازان مدعی هستند تولید آن‌ها با زیان همراه بوده و قیمت تمام شده آن‌ها بیشتر از قیمت تعیین شده است.

در این شرایط دو راه پیش روی سیاست گذار است: یا باید قیمت خودرو را اصلاح کند که به دلیل انحصاری بودن بازار خودرو، امکان این کار را ندارد یا اینکه سقف اعتبارات بانکی خودروسازان را افزایش داده و تزریق نقدینگی کند. این مسئله هر چند به طور کوتاه مدت به خودروسازان کمک می‌کند، اما، چون ساختار تولید اصلاح نشده این راهکار فقط مسکن است. همچنین بار تورمی تزریق نقدینگی به خودروسازان هم دیر یا زود از جیب مردمی که خودرو دارند یا ندارند، پرداخت خواهد شد.

شکل گیری بازار غیررسمی خودرو سبب ایجاد یک شبکه از ذی نفعان تورم شده است. وقتی قیمت‌ها افزایش می‌یابد، قیمت دارایی این ذی نفعان هم بالا می‌رود. درواقع آن کسی که امکان خرید خودرو ندارد، قدرت خریدش روزبه روز کاهش می‌یابد، ولی آن فردی که ذی نفع تورم است، با افزایش قیمت‌ها به دلیل قدرتی که برای کنترل بازار دارد، با توسعه عرضه شبکه غیررسمی خودرو، ارزش دارایی هایش را بالا می‌برد و به ثروتش می‌افزاید.

خواب زمستانی بازار خودرو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->