رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد
سرخط خبرها

بارش‌ها تا سه‌شنبه (۱ اسفند) در مشهد ادامه خواهد داشت

  • کد خبر: ۲۱۲۴۰۵
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
بارش‌ها تا سه‌شنبه (۱ اسفند) در مشهد ادامه خواهد داشت
طبق پیش‌بینی بارش‌ها تا سه‌شنبه ادامه دارد.

به گزارش شهرآرانیوز مشهد تا پایان هفته گذشته مانند برخی از نقاط دیگر کشور هوایی بهاری و شاید بتوان گفت تابستانی را پشت سر گذاشت. گمان کردیم در هوایی که به دمای ۲۳‌درجه سانتی‌گراد یا بیشتر رسیده است، دیگر زمستان نه زوری دارد، نه سوزی؛ اما آب‌و‌هوای شهر، این گمانه‌ها را کنار زد و براساس پیش‌بینی هواشناسی مشخص شد که از ۲۸‌بهمن‌ماه دوباره سوز سرمای زمستان به تن مشهد لرزه خواهد انداخت.

آلودگی هوای مشهد یا خطای دستگاهی؟

در‌حالی‌که مشهدی‌ها شنبه‌ای بارانی را پشت سر گذاشتند و تصورشان این بود که باران هوای شهر را پاک و سالم کرده است، جدول شاخص کیفیت هوا در سایت مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرداری مشهد، هوا را در وضعیت ناسالم و با شاخص لحظه‌ای که در ساعتی به ۱۳۰ هم رسید، گزارش کرد. باوجوداین کارشناس مسئول بررسی آلودگی هوا و تغییر اقلیم اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی اعلام کرد: کیفیت لحظه‌ای هوای روز گذشته کلان‌شهر مشهد توسط دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، آلوده اعلام شده، در‌حالی‌که این اعلام بر‌اساس خطای دستگاهی رخ داده است.
فرخ‌لقا امینی این را هم گفت که علت این خطا، بر اثر رطوبت بالای هوا در مشهد رخ داده است.

کاهش میزان آلاینده‌ها پس از بارندگی

بروز خطای دستگاهی برای تعیین کیفیت هوا موضوعی نبود که بتوان ساده از کنار آن عبور کرد؛ زیرا این تعبیر می‌تواند از این پس نیز شهروندان را در صحت شاخص کیفیت هوا دچار تشکیک کند؛ بنابراین علت و تأیید یا تکذیب این ماجرا را از رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرداری مشهد خواستار شدیم.

رضا اسماعیلی در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه چیزی تحت‌عنوان خطای دستگاهی رخ نداده است، گفت: به‌طورمعمول پیش از وقوع بارندگی، شرایط هواشناسی به‌نحوی است که موجب افزایش آلاینده‌ها به‌صورت مقطعی می‌شود و چند ساعت پس از گذشت بارندگی به مرور شاهد کاهش چشمگیر آلاینده‌های هوا در شهر خواهیم بود.

وی ادامه داد: در‌واقع پیش از وقوع بارندگی، رطوبت هوا بالا می‌رود و سرعت وزش باد کم می‌شود؛ به‌همین‌دلیل مقداری افزایش آلاینده‌ها را در هوا شاهد هستیم؛ بنابراین این موضوع مختص روز گذشته نیست و در گذشته نیز چنین روندی را داشته‌ایم؛ ضمن اینکه حتی این اتفاق در ایستگاه‌های خارج از کشور نیز رخ می‌دهد.

روز گذشته در حوالی ساعت‌۱۰ صبح، شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای مشهد عدد ۱۳۰ را نشان می‌داد که به‌مرور و درحوالی ساعت ۱۳ این عدد به ۱۰۸ کاهش پیدا کرد. این مسئله مهر تأییدی بر افزایش آلاینده‌ها پیش از بارندگی و کاهش آن‌ها پس از بارش باران است.

تغییرات آب‌و‌هوایی در ۲۰ استان کشور

تغییرات آب‌و‌هوایی فقط شامل استان ما نبود و سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش برف، باران و وزش باد در بیست استان و کاهش دما هشدار داده بود و یکی از این استان‌ها خراسان‌رضوی بود. همچنین اداره‌کل هواشناسی خراسان‌رضوی از ۲۳ بهمن‌ماه درمورد افزایش شدت وزش باد و بارش برف و باران هشدار نارنجی صادر کرده بود.

در پی صدور این هشدار، برخی سازمان‌ها نیز برای ارائه خدمت‌رسانی به حالت آماده‌باش درآمدند که یکی از آن‌ها هلال‌احمر بود. به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، ۲۵ پایگاه امداد و نجات ثابت جاده‌ای، سه پایگاه موقت، یک تیم واکنش‌سریع با ۱۴۵ نفر در حالت آماده‌باش هستند. درهمین‌راستا سی دستگاه آمبولانس و ۲۷ دستگاه «ست نجات» نیز در اختیار امدادگران و نجاتگران قرار دارد.

محسن ذاکریان به ایرنا گفت که با‌توجه‌به اتفاقی که در بارش اخیر برف خراسان‌رضوی در پیست اسکی شیرباد رخ داد، پیست یادشده تا زمان پایان احتمال بارش برف به‌صورت موقت بسته خواهد بود.

حرکت سیستم سرد سیبری به سمت خراسان‌رضوی

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات سازمان هواشناسی خراسان‌رضوی نیز با اشاره به اینکه بارش‌ها تا سه‌شنبه ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: درواقع علت این سرما، گسترش سیستم سرد سیبری به سمت خراسان‌رضوی و سایر استان‌ها بوده است که البته این اتفاق جدید نیست و در سال‌های قبل نیز رخ داده است. یحیی قائنی‌پور در پاسخ به خبرنگار شهرآرا، با بیان اینکه بیشترین بارش در قسمت‌های شمالی و شرق استان خواهد بود، اضافه کرد: انتظار داریم در اسفندماه میزان بارندگی‌ها نیز بیشتر شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->