سرخط خبرها

لطفاً هوای پاکبان‌ها را داشته باشید

  • کد خبر: ۲۱۵۱۰
  • ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۹
لطفاً هوای پاکبان‌ها را داشته باشید
حسین تبریزی‌نیا عضو شورای اجتماعی محله امامیه
اسفندماه هر سال، موعد آغاز خانه‌تکانی‌هاست و هرچه به روز‌های آخر سال نزدیک می‌شویم، رفتار مردم لحظه به لحظه تغییر می‌کند که نمودش را در شهر به خوبی می‌شود دید. از به هم ریختگی ترافیک در شهر و عادی شدن رانندگی بی‌نظم گرفته تا جهش ناگهانی قیمت برخی از اجناس و افزایش بی‌رویه مصرف انرژی، به ویژه آب که در این نوشتار کوتاه قصد شمردن تک تکِ این رفتار‌ها و نقد کردن آن‌ها را نداریم. اما سال‌هاست که در همین روز‌ها رفتار ناخوشایند و ناپسندی از بعضی‌ها سَر می‌زند که نتیجه‌اش به هم زدن نظم و زشت کردن چهره زیبای شهرِ در آستانه بهار و کوچه‌های خلوت و تمیز در محله‌ها و دوچندان کردن زحمت شهرداری است.
صدای پای نوروز که می‌آید، همه دوست دارند خانه و مغازه و محل کارشان را تمیز کنند و با سر و شکل نو و جدید به استقبال بهار بروند. اما متأسفانه خانه‌تکانی بعضی‌ها به قیمت کثیفی و زشتی کوچه و خیابان‌های شهر تمام می‌شود. بهتر بگویم، عده‌ای از شهروندان و همسایه‌های من و شما، پلشتی و کهنگی و کثیفی را از خانه‌هایشان بیرون می‌کنند و به کوچه و محله‌ها می‌فرستند. کم پیش می‌آید که در این روزها، از کوچه و خیابانی بگذرید و با انبوهی از زباله‌ها و وسایل کهنه و فرسوده که به حال خودشان رها شده‌اند مواجه نشوید. اینکه مردم حق دارند خانه و مغازه‌شان را از اشیای کهنه و شکسته و پوسیده خالی کنند و آن‌ها را دور بریزند حرفی نیست. اما حرف ما این است که چرا بی‌توجه به حق و حقوق شهروندیِ همسایه‌ها، بدون ذره‌ای تفکر درباره تمیزی و زیبایی محله و بدون رعایت حال پاک‌بانان نجیب و زحمتکش شهرداری این کار را می‌کنند؟ مسئله اینجاست که بعضی‌هایمان نخاله و شیشه شکسته و شاخ و برگ درخت را که در خانه می‌بینیم، بدون رعایت حداقل‌ها و در بیشتر اوقات به صورت فله و بدون قراردادن در پلاستیک یا سطل زباله، در کوچه و خیابان رها می‌کنیم، بدون اینکه ذره‌ای فکر کنیم که پاکبان‌ها چطور باید این آشغال‌ها را جمع‌آوری کنند. این افراد به قول خودشان زرنگی به خرج می‌دهند و این کار را در سکوتِ آخر شب انجام می‌دهند که کسی متوجه رفتار زشت و غیر متمدنانه‌شان نشود. وقتی هم که کسی از راه می‌رسد و برحسب تکلیف و وظیفه شهروندی به آن‌ها تذکر می‌دهد، با پرخاش و لحن طلبکارانه جواب می‌دهند که: مگر تو مأمور شهرداری و وکیل و وصی آن‌ها هستی؟
خانه‌تکانی دمِ عید و نونوار کردن خانه و مغازه خیلی هم خوب است، اما در این اوضاع و احوال به فکر پاکبانان و کارگران شهرداری هم باشید بد نیست. آن‌ها چه گناهی کرده‌اند که باید آشغال‌های من و شما را که فله‌ای در کوچه و خیابان رها کرده‌ایم با هزار زحمت جمع کنند؟
در این شب و روز‌های عید رعایت حالِ پاکبانان نجیب شهرداری را بکنید و زحمتشان را دو چندان نکنید. این نارنجی‌پوشان زحمتکش انتظار زیادی از شما ندارند و فقط می‌خواهند که حواستان به آن‌ها باشد و هرچه می‌خواهید از خانه‌تان بیرون بریزید، وظیفه شهرداری است که آن‌ها را جمع کند، اما خرده‌ریز‌ها و ضایعاتی‌های خانه‌تان را سرِ کوچه و خیابان‌ها رها نکنید که یک محله را به گند بکشد و چهره‌اش را در آستانه بهار زشت و زحمتی مضاعف برای پاکبان‌ها درست کند. آیا این انتظار و توقع بی‌جایی است؟ اگر مردم یک کشور، شهر یا حتی محله همین یک رفتار ساده را به خصلت دائمی خودشان تبدیل کنند، باور کنید ارزش این رفتار و کار خداپسندانه کمتر از تسلط بر یک نیم‌کره زمین نیست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->