هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد | ملک‌آباد، پل رسالت و عبادی ترافیک پرحجم دارند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد ارتقا می‌یابند بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع)
سرخط خبرها

تدارک ویژه مناطق شهرداری مشهدمقدس برای استقبال از زائران نوروزی

  • کد خبر: ۲۱۷۷۴۷
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
تدارک ویژه مناطق شهرداری مشهدمقدس برای استقبال از زائران نوروزی
مناطق سیزده‌گانه شهرداری مشهد برای بهار ۱۴۰۳ و حضور زائران، خدمات ویژه‌ای تدارک دیده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، در یکی‌دو روزی که تا آغاز سال نو مانده، شهر کاملا حال‌وهوای بهاری گرفته است. گل‌کاری‌ها که از یک‌ماه پیش آغاز شده بود، تمام شده است، الما‌ن‌های نوروزی یکی‌یکی جانمایی و نصب می‌شوند و همه تجهیزات و امکانات شهری هم نونوار شده‌اند و رنگ تازگی به رویشان نشسته است.

چهار معاونت و سیزده منطقه شهرداری از ماه‌ها پیش دست‌به‌دست هم دادند تا مشهد در آستانه بهار ۱۴۰۳ چنین حال خوبی داشته باشد. در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به اقدامات ریزودرشت مناطق شهرداری در استقبال از بهار ۱۴۰۳.

رنگ‌آمیزی ۱۰۳ هزار مترمربع از جدول‌های منطقه یک

حسین عبدالله زاده، شهردار منطقه ۱ اظهار داشت: نوسازی تجهیزات و امکانات شهری بخش مهمی از اقدامات منطقه ۱ برای استقبال از بهار ۱۴۰۳ است و بیش از ۱۰۳ هزار مترطول از جدول‌ها، همه خودرو‌های خدمات شهری و مخازن گالوانیزه و نیز آب‌نما‌ها رنگ‌آمیزی و نوسازی شدند.

وی افزود: همچنین از آنجایی که منطقه ۱ پذیرای حجم زیادی از شهروندان و زائران است، علاوه بر رنگ‌آمیزی ۵ هزارو ۷۰۰ مبلمان پارکی، بیش از ۴۳ چشمه سرویس‌بهداشتی، ۴ هزار عمود روشنایی و نیمکت‌ها و سایر لوازم پارکی هم رنگ‌آمیزی و نوسازی شدند. در گل‌کاری‌های بهاری هم سهم منطقه ما ۶۳۰ هزار بوته گل فصلی است که در نقاط مختلف این منطقه کاشته شده و درباره المان‌های نوروزی ۲۶ المان در معابر اصلی جانمایی و نصب شده است.

جشنواره المان‌های نوروزی در میدان جانباز

سیدعلی حسین‌پور، شهردار منطقه ۲ گفت: همه تجهیزات و امکانات شهری در این منطقه و در استقبال از بهار ۱۴۰۳ بازسازی، نوسازی و رنگ‌آمیزی شدند و بیش از ۳ هزارو ۸۰۰ متر عمود روشنایی، ۷۰۹ سطل زباله و وسایل بدن‌سازی پارکی رفع نقص و رنگ‌آمیزی شدند.

وی افزود: سهم منطقه ۲ از گل‌های بهاری بیش از ۵۰۰ هزار بوته گل فصلی و دائم است که فرایند کاشت آنها انجام و در کنار آن ۷۹۵ هزار مترمربع از چمن‌ها لکه‌گیری شده است. در بهار ۱۴۰۳ میدان جانباز به‌صورت ویژه گل‌کاری و علاوه بر جشنواره المان‌های نوروزی که در حاشیه این میدان برگزار می‌شود، فرش گل و گل‌آرایی ویژه‌ای در میدان جانباز انجام می‌شود.

خوش‌آمدگویی؛ از پایانه تا کل منطقه سه

سیدعلی حسینی ملک‌آباد، شهردار منطقه ۳ اظهار داشت: راه‌آهن مشهد بعد از پایانه مسافربری، بیشترین حجم ورود زائر را به خودش اختصاص داده است و به همین دلیل، مثل هر سال ایستگاه استقبال از زائر واقع در فضای بیرونی پیشخوان راه‌آهن برپا شده است و از ۲۵ اسفندماه به زائران در ۱۰ غرفه خدمات می‌دهد.

وی ادامه داد: ما در منطقه ۳ با کاشت بیش از ۶۰۰ هزار بوته گل فصلی و ۹ هزار بوته گل دائمی به استقبال بهار ۱۴۰۳ خواهیم رفت و در کنار آنها بخش زیادی از تجهیزات شهری مثل مخازن گالوانیزه، خودرو‌های حمل پسماند، جدول‌های خیابان‌ها به‌ویژه معابر منتهی به حرم‌مطهررضوی نوسازی، رنگ‌آمیزی یا تعویض شدند. همچنین علاوه بر نصب و آذین‌بندی‌های جدید، ۳ هزارو ۹۰۰ متر از آذین‌بندی‌هایی که ایراد داشتند، رفع نقص شدند. ضمن اینکه پیاده‌رو و سواره‌رو خیابان شیرازی، میدان شهدا و ابتدای خیابان هاشمی‌نژاد از ۲۸ اسفندماه تا ۵ فروردین به‌صورت روزانه شست‌وشو می‌شود.

پیرایش مسیر زیارت زائران

محسن نعیمی‌مقدم، شهردار منطقه ۴ اظهار داشت: در شهرداری این منطقه تلاش کردیم برای زائران و مجاوران شرایط مناسبی فراهم کنیم، به‌ویژه آنکه یکی از مهم‌ترین مسیر‌های مواصلاتی تردد زائران به حرم‌مطهررضوی در دل این منطقه است. برای بهار ۱۴۰۳ چیزی نزدیک به ۸۴ هزار متر جدول و بیش از ۲۳۰ مورد از مخازن گالوانیزه رنگ‌آمیزی شد. همچنین ۴ آذین‌بندی جدید نصب کردیم و ۱۵ هزار متر از آذین‌بندی‌هایی که نقص داشتند، دوباره بازسازی شدند و ایراد آنها برطرف شد.

وی افزود: در منطقه ۴ و برای بهار، ۴۷۰ هزار بوته گل کاشته شد و در کنار آنها ۱۱۶ المان جدید در ۲۷ نقطه این منطقه نصب شده است. اقدامات ویژه‌ای هم برای سه بوستان بزرگ ارم، بسیج و بهشت در این منطقه انجام شده است. امسال در کنار پاک‌سازی و نظافت شهر، حاشیه ورودی‌ها تا فاصله ۱۰کیلومتر در محور نیشابور نظافت خواهد شد.

پیش‌بینی برای اسکان اضطراری روزانه ۸ هزار زائر

حسن صالحی‌مفرد، سرپرست شهرداری منطقه ۵ اظهار داشت: سهم شهرداری منطقه ۵ از گل‌کاری‌های بهاری ۴۰۰ هزار بوته از انواع گل فصلی است و البته علاوه بر آنها بیش از ۴ هزار مترطول آذین‌بندی در معابر منطقه برای استقبال از بهار نصب و اجرا خواهد شد. رنگ‌آمیزی جدول‌ها بخش دیگری از اقدامات ما برای بهار است که تا امروز ۷ هزارو ۶۰۰ مترمربع از جدول‌ها رنگ‌آمیزی شده است و در کنار آن ۴ هزارو ۹۰۰ مبلمان پارکی، سطل زباله و... شست‌وشو و رنگ‌آمیزی شده‌اند.

وی افزود: البته نزدیک به ۲۴ هزار متر جدول جدید در خیابان‌ها نصب و ۳۴ هزار مترمربع از کوچه‌ها و خیابان‌ها هم آسفالت شده است. برای اسکان اضطراری هم برای ۸ هزار زائر و مسافر در نوروز ۱۴۰۳ پیش‌بینی‌های لازم در منطقه ۵ صورت گرفته است.

خرید ۸۰۰ تابلو و تجهیزات جدید ترافیکی

حسین بنایی‌منش، شهردار منطقه ۶ گفت: این منطقه به‌شکلی ویژه به استقبال بهار ۱۴۰۳ رفت و در گام اول در ۳۵ نقطه از معابر شهری منطقه شهرتکانی را آغاز کردیم که در این عملیات معابر و پیاده‌رو‌ها تجهیز و ترمیم شدند. همچنین همه جدول‌ها و کانیوها، مخازن، ایستگاه‌های اتوبوس و نیز پایه‌های تابلو‌های معابر شسته شد.

وی افزود: در دو خیابان مصلی و حُر که به‌نوعی محل تردد زائران و در مسیر حرم‌مطهررضوی هستند هم با اعتبار یک‌میلیارد تومانی، جدول‌های فرسوده تعویض و علاوه بر این، ۷ هزار متر از جدول‌های منطقه هم رنگ‌آمیزی و نونوار شد. در این میان بیش از هشتصد تابلو و تجهیزات ترافیکی جدید برای منطقه خریده و نصب شده است. معابر و خیابان‌های مشهد در استقبال از بهار ۱۴۰۳ به‌صورت خاص گل‌کاری می‌شوند و شاهد کاشت یک‌میلیون بوته گل در منطقه ۶ خواهیم بود.

دست پر برای میزبانی

مجید وحدتی‌پور، شهردار منطقه ۷ اظهار داشت: بوستان زائرپذیر غدیر تنها پارک مشهد است که امکان پذیرش زائر برای اسکان را دارد و طبق روال هرسال پیش از آغاز عید نوروز تجهیزات و امکانات این بوستان که ظرفیت پذیرش ۴ هزار دستگاه خودرو را دارد، به‌روز می‌شود. امسال نواقص ۱۴۴ چشمه سرویس‌بهداشتی برطرف شده است و ۱۷۰ کلبه اسکان و همه غرفه‌های موجود در بوستان غدیر هم بازسازی و نونوار شدند. علاوه بر این، سوله بحران نظافت برای روز‌های خاص آماده بهره‌برداری و بیش از سیصد نیمکت و دویست سطل زباله رنگ‌آمیزی شده است. حمام‌ها، غرفه‌های ارزاق و نانوایی‌ها کاملا آماده ارائه خدمت به زائران هستند و کانکس‌هایی هم که باید به ارگان‌ها و سازمان‌ها تحویل داده شوند، تجهیز شده است. ضمن اینکه همه معابر بوستان‌های زائرپذیر بازسازی شده اند، اما یکی از ورودی‌های مهم مشهد، ورودی نیشابور است که در منطقه ۷ قرار گرفته است و ایستگاه استقبال از زائر ما در این ورودی شهر از ۲۵ اسفند تا ۲۵ فروردین به زائران خدمت‌رسانی خواهد کرد.

وی افزود: در نوروز ۱۴۰۳ و در این ایستگاه، اورژانس، هلال‌احمر و مرکز فوریت‌های پزشکی شهرداری مشهد و دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، راهنمای زائر در حوزه گردشگری و زیارت، آموزش‌وپرورش و... طبق مصوبه ستاد خدمات سفر از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب خدمت‌رسانی خواهند کرد. در این منطقه هم که یکی از پرترددترین مناطق شهری در ایام نوروز خواهد بود، بیش از یک‌میلیون‌و ۵۵۳ هزارو ۷۰۰ بوته گل فصلی و ۱۶ هزارو ۸۴۰ بوته گل دائمی کاشته شده است.

نونواری و بازسازی تجهیزات برای استقبال زیباتر

کاظم یزدان‌مهر، شهردار منطقه ۸ اظهار داشت: یکی از مناطق شهری که شاهد بیشترین حضور زائر است، منطقه ۸ است و برای همین در استقبال از بهار ۱۴۰۳، بخش زیادی از تجهیزات شهری این منطقه بازسازی، تعویض و نونوار شد و به‌عنوان نمونه بیش از ۲ هزارو ۸۴۸ مترطول از جدول‌های خیابان آخوندخراسانی رنگ‌آمیزی شد و در بزرگراه شهید سلیمانی که مسیر تردد زائران است، بیش از ۴۰۰ مترطول از جدول‌ها و کانیو‌های فرسوده تعویض شد و در مجموع ۱۰۰۰ متر از جدول‌های فرسوده در منطقه ۸ تعویض شده است. در کنار آنها بیش از سیصد باکس گالوانیزه حمل زباله هم بازسازی و رنگ‌آمیزی شد.

او گفت: در استقبال از بهار ۱۴۰۳، بوستان تاریخی و خاطره‌انگیز باغ‌ملی مشهد هم بازسازی و زیباسازی شد. در این بوستان بیش از ۱۸ هزارو ۵۰۰ بوته گل فصلی کاشته شد و همه نیمکت‌ها، عمود‌های روشنایی و سرویس‌های بهداشتی این بوستان هم بازسازی و رنگ‌آمیزی شد.

در مسیر نوروز با ۴۷۰ هزار گل فصلی

سعید حسینقلی‌زاده‌مقدم، شهردار منطقه ۹ اظهار داشت: در جریان استقبال از بهار، ۴۳ المان در نقاط مختلف منطقه مثل پارک وفا، ایستگاه مترو حافظ، مقابل دانشگاه فردوسی، پارک لاله و... نصب می‌شود و همچنین بوستان‌های وکیل‌آباد، فردوس، ایزدی، کوه‌پارک و... ازجمله مکان‌هایی است که المان‌های خلاقانه نصب و جانمایی خواهند شد. علاوه بر رنگ‌آمیزی جدول‌ها و معابر منطقه ۹، پاک‌سازی ورودی‌های شهر مشهد، رنگ‌آمیزی خودرو‌های حمل پسماند و مخازن گالوانیزه بخش دیگر از اقداماتی است که در حوزه خدمات شهری برای نوروز ۱۴۰۳ انجام شده است. همچنین سرویس‌های بهداشتی بوستان‌ها، تجهیزات پارکی و سطل‌های زباله و آب‌نما‌ها در استقبال از بهار نوسازی و رنگ‌آمیزی شدند. براساس پیش‌بینی‌ها، منطقه ۹ با ۴۷۰ بوته گل فصلی و ۱۳ هزارو ۳۱۷ بوته گل دائمی تزیین خواهد شد.

استقبال از زائران با فرش گل و المان‌های زیبا

وحید برجسته‌نژاد، شهردار منطقه ۱۰ اظهار داشت: بزرگراه پیامبر اعظم (ص) که بخشی از آن در محدوده شهرداری منطقه ۱۰ قرار گرفته است، پرترددترین ورودی و به‌نوعی پیشانی شهر مشهد است و برای همین در استقبال از بهار ۱۴۰۳، کیلومتر ابتدایی این مسیر به‌صورت کامل پاک‌سازی شد. همچنین به‌رسم هر سال در میدان قائم (عج) چهار فرش گل با هجده طرح مختلف با گل‌های بهاری برپا خواهد شد که مساحت این فرش‌ها در مجموع بیش از ۳ هزار مترمربع است. علاوه بر این فرش گل، ۳۲ المان دیگر نیز در میدان قائم (عج) نصب می‌شود. ۵۹ المان گل و ۵۶ فلاورباکس هم معابر و خیابان‌های منطقه را بهاری خواهند کرد. منطقه ۱۰ در بهار ۱۴۰۳ و در حوزه المان‌های خلاقانه پیشرو و پیشتاز بود و ۲۲ المان خلاقانه علاوه بر مجموعه‌المان‌های بازیافتی در خیابان‌ها و معابر منطقه نصب می‌شوند.

وی افزود: برطرف‌کردن نواقص و رنگ‌آمیزی عمود‌های روشنایی، سرویس‌های بهداشتی و وسایل بازی کودکان بخش دیگری از اقدامات منطقه در استقبال از بهار ۱۴۰۳ است و بوستان‌های منطقه همه نونوار شدند. در کنار همه این اقدامات، ایستگاه استقبال از زائر میزبان مسافران نوروزی در ورودی غربی شهر مشهد آماده‌سازی شده است و ۲۱ خدمت به زائران داده می‌شود.

گل‌های رنگارنگ برای میزبانی از بهار

مهدی عرفانیان، شهردار منطقه ۱۱ گفت: هر سال با نزدیک‌شدن به پایان سال، با اجرای عملیات رنگ‌آمیزی جدول‌ها، رفع نقص مخازن و نوسازی و نصب سطل‌های زباله، تابلو‌های شهری و ترافیکی به استقبال از بهار می‌رویم تا فضای شهری با جلوه زیباتری به نمایش گذاشته شود. امسال هم علاوه بر رنگ‌آمیزی بیش از ۲ هزار متر از جدول‌های منطقه ۱۱، دوازده سطل گالوانیزه جدید نصب و تعداد زیادی هم رفع نقص شد. همچنین بیش از یک‌میلیون‌و۶۵۰هزار بوته گل و بیش از ۱۷۵۵متر پرچین برای استقبال از بهار ۱۴۰۳ در این منطقه کاشته شده است.

کاشت ۱.۲ میلیون بوته گل فصلی و دائمی

مهدی خداشناس، شهردار منطقه ۱۲ اظهار داشت: گل‌کاری‌های گسترده در محدوده منفصل توس و منطقه ۱۲، یکی از ویژگی‌های استقبال از بهار ۱۴۰۳ در این منطقه است. امسال نزدیک به یک‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار بوته گل دائمی و فصلی برای نوروز کاشته شده و باتوجه‌به حضور پرتعداد زائران و مجاوران در آرامگاه فردوسی، بیش از ۵۰۰ هزار گل در بوستان بزرگ جلوخان فردوسی کاشته شده است و محدوده چپ‌گرد بزرگراه پیامبر اعظم (ص) که یکی از ورودی‌های پرتردد مشهد به‌شمار می‌آید، با بیش از ۱۵۰ هزار بوته گل تزیین شد. ضمن اینکه باکس‌ها و گلدان‌ها و یادمان‌های بهاری متعددی در نقاط پرتردد منطقه نصب شده است و همچنین به روال هرسال همه تأسیسات و عمود‌های روشنایی بوستان‌ها و پارک‌های خطی رنگ‌آمیزی و نونوار شدند.

تدارک وسیع در همسایگی امام‌رضا (ع)

حجت‌الله قاسمی، سرپرست شهرداری منطقه ثامن اظهار داشت: بیشترین حضور و حجم تردد زائرانی که به مشهد می‌آیند، در منطقه ثامن است. کل فضای منطقه ثامن با بیش از ۸۰۰ پارچه رنگی و ۱۵ هزار مترطول ریسه فضاآرایی شده است و علاوه بر گل‌کاری‌های گسترده در منطقه، ۲۳ المان از سال گذشته رنگ‌آمیزی و نوسازی شده‌اند. 

وی ادامه داد: برپایی نمایشگاه «غدیر تا قدر» با محوریت سیره و زندگی حضرت‌علی (ع)، برپایی پاتوق‌های سرود در معابر منتهی به حرم‌مطهررضوی و نصب بیش از شصت پلاک افتخار بر سردر منازل شهدای ساکن در منطقه ثامن، بخشی از فعالیت‌های استقبال از بهار در منطقه است. برای بهار ۱۴۰۳ مثل سال‌های قبل خانه تاریخی داروغه برای بازدید زائران و مجاوران آماده شده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: سالن وحدت با ظرفیت پذیرش ششصد نفر برای اسکان اضطراری آماده شده است. با مشارکت معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری گشت‌های جمع‌آوری متکدیان به‌صورت ۲۴ ساعته در منطقه ثامن انجام می‌شود. ۴۱ هزارو ۷۰۰ مترمربع از جدول‌های معابر هم رنگ‌آمیزی و مخازن گالوانیزه در معابر ویژه کاملا نوسازی شده است. علاوه بر ۲۰۳ سرویس‌بهداشتی فعلی، ۱۵۰ چشمه سرویس جدید هم برای نوروز راه‌اندازی شده است.

سرپرست شهرداری منطقه ثامن گفت: همچنین برای جلوگیری از سردرگمی زائران و دسترسی سریع به مراکز خدماتی، بیش از سیصد بنر آویز برای معرفی مکان‌هایی مثل پارکینگ و سرویس‌بهداشتی و... در منطقه نصب شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->