جاعلان اسناد دولتی در غرب تهران دستگیر شدند (۱۲ اردیبهشت) راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند درباره رعایت حقوق کارگران خانگی که سبب دل گرمى بیشتر آنهابرای کار می‌شود| پاکیزگی یا اعمال شاقه؟ آیا زن باید برای کار در خانه حقوق بگیرد؟ بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟ اختلال بیش فعالی حتی در ۵۰ سالگی افزایش مهاجرت پرستاران مشهدی از فروردین ۱۴۰۳ تاکنون ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند فواید فوق‌العاده و بی نظیر روغن زرده تخم مرغ برای سلامت مو + طرز تهیه آن قطار مشهد-تهران پس از رفع نقص لوکوموتیو به حرکت خود ادامه داد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
سرخط خبرها

مهمترین دلایل زنان ایرانی برای ترس از اهدای خون

  • کد خبر: ۲۲۰۱۵۳
  • ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۷
مهمترین دلایل زنان ایرانی برای ترس از اهدای خون
در حالی که ۲۰ میلیون نفر از زنان در ایران شرایط اهدای خون را دارند، اما کمتر از ۵ درصد آنها برای این کار اقدام می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، زنان، نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و با آن که در خیلی از حوزه‌ها و عرصه‌ها هم‌پای مردان مشغول فعالیتند، اما در زمینه اهدای خون هنوز فاصله زیادی با مرد‌ها دارند.

کمتر از ۵ درصد زنان واجد شرایط، خون اهدا می‌کنند

آمار اهدای خون بین زنان ایرانی به ۵ درصد هم نمی‌رسد. عددی که مسئولان و کارشناسان، آن را فاجعه می‌دانند. در حالی که در بعضی از کشور‌ها این آمار تقریبا با مرد‌ها برابری می‌کند؛ و آن طور که خود مسئولان سازمان انتقال خون می‌گویند، زنان ایران دارای سالم‌ترین خون در دنیا هستند.

سازمان انتقال خون کشور بار‌ها از زنان خواسته که مشارکت خود را در این زمینه بیشتر کنند و از اهدای خون نترسند. البته با وجود مشارکت پایین زنان در این زمینه، خون و فرآورده‌های خونیِ مورد نیاز بیمارستان‌های کشور ۱۰۰ درصد تامین است،ذخایر خونی در کشور از ۴ روز به ۸ تا ۱۰ روز رسیده و در حوادث غیرمترقبه و بحران‌های بزرگ کمبودی از نظر ذخایر خونی وجود ندارد، اما مسئولان اصرار دارند که فرهنگ مشارکت زنان در این حوزه پررنگ‌تر شود. چراکه زنان با اهدای خون می‌توانند هم به حفظ مطلوب ذخایر خونی کشور کمک کنند و هم به دلیل نقشی که در خانواده دارند، می‌توانند مروجان خوبی برای تقویت فرهنگ اهدای خون باشند.

ترس‌های زنان برای اهدای خون

اما چرا استقبال زنان ایرانی برای اهدای خون پایین است و چرا سازمان انتقال خون و نهاد‌های مردمی تاکنون نتوانسته‌اند این مشارکت را بیشتر کنند؟ در حالی که میانگین اهدای خون زنان در دنیا حدود ۳۳ درصد است، در ایران ۹۵ درصد اهدای خون متعلق به آقایان است. این در شرایطی است که ۲۰ میلیون نفر از زنان در ایران شرایط اهدای خون را دارند.

از مهم‌ترین دلایل پایین بودن مشارکت زنان ایران در اهدای خون به گفته خودشان، ترس از کم‌خونی، ضعف قوای جسمی، ترس از سوزن کیسه‌های اهدای خون، ابتلا به بیماری‌های عفونی مثل ایدز و هپاتیت و البته گاهی ممانعت همسران‌شان است.

ترس از ابتلا به بیماری‌های عفونی ناشی از اهدای خون بی‌مورد است

اما دکتر بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون کشور می‌گوید: ترس از ابتلا به بیماری‌های عفونی ناشی از اهدای خون بی‌مورد است. چون در کل مراحل اهدای خون، وسایل و تجهیزات یکبارمصرف و استریل استفاده می‌شود و این طور نیست که یک سوزن برای همه افراد استفاده شود.

در دوره قاعدگی هم می‌توان خون داد

بسیاری از خانم‌ها به دلیل قاعدگی ماهانه و وضعیت فیزیولوژیک‌شان از اهدای خون می‌ترسند. چون فکر می‌کنند دچار کم‌خونی و افت فشار می‌شوند. درحالی‌که خانم‌ها به دلیل مسائل فیزیولوژیکی، سالانه می‌توانند ۳ بار خون بدهند. آقایان ۴ بار در سال می‌توانند.

این را دکتر حاجی‌بیگی می‌گوید و ادامه می‌دهد: زنان حتی در دوره قاعدگی هم می‌توانند برای اهدای خون اقدام کنند. به شرط آن که قاعدگی‌شان همراه با درد نباشد و سابقه کم‌خونی هم نداشته باشند. اما اگر قاعدگی همراه با درد باشد، توصیه خود ما این است که اهدای خون انجام نشود. حتی مصرف قرص ضدبارداری هم منعی برای اهدای خون ایجاد نمی‌کند.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور اضافه می‌کند: برای بررسی کم‌خونی اهداکنندگان هم در مراکز انتقال خون، هم تست هموگلوبین انجام می‌گیرد و هم غلظت خون مراجعه‌کنندگان چک می‌شود. حتی برای اصلاح کم‌خونی، در همه مراکز با تجویز پزشک، مکمل‌های حاوی آهن هم به صورت رایگان به آنها داده می‌شود. یعنی اگر خانمی مشکل کم‌خونی و کمبود آهن و ... داشته باشد، خود مرکز انتقال خون قبول نمی‌کند که از او خون بگیرند و به او گفته می‌شود که شرایط اهدای خون را ندارد. پس هراس خانم‌ها درباره اهدای خون بی‌مورد است.

زنان تهرانی در قعر جدول اهدای خون

بیشترین آمار اهدای خون زنان در ایران مربوط به استان‌های کردستان، لرستان، ایلام، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان است ولی آمار اهدای خون در همین ۵ استانِ پیشرو هم زیر ۱۰ درصد است. این آماری است که سخنگوی سازمان انتقال خون کشور عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: تهران که اصلا جزو این لیست نیست.

به گفته این مسئول، اگر قرار بود با اهدای خون، ضعف و کم‌خونی و ... برای زنان پیش بیاید، در کشور‌های توسعه‌یافته هم زنان از این موضوع استقبال نمی‌کردند.

چرا آمار اهدای خون در فصل‌های سرد کم می‌شود؟

مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور تاکید می‌کند: خانم‌ها بیشتر به خاطر بحث باور‌های فکری و فرهنگی از اهدای خون استقبال نمی‌کنند. در حالی که در زمان جنگ ۵۰ درصد خون‌های اهدایی از آن خانم‌ها بود. ما نمی‌خواهیم کشور‌های دیگر را الگوی خود قرار بدهیم، اما سهم زنان در کشوری مثل فرانسه ۵۵ درصد است که سهم قابل توجهی است. خب چرا ما به آن حد نرسیم؟ در حالی که خون خانم‌های ایرانی به این دلیل که رفتار‌های پرخطر کمتری دارند، سالم‌تر است.

حیدری در ادامه می‌گوید: خیلی‌ها ترس از این دارند که خونی که با اهدای خون از دست می‌دهند، دوباره برنگردد. یک خانم در دوره قاعدگی هم خون از دست می‌دهد ولی در مدت کوتاهی آن خون از دست‌رفته دوباره جبران می‌شود. اهدای خون هم همین طور است. به نظرم ترس زنان جامعه ما بیشتر ناشی از باور‌های غلط فرهنگی است. وگرنه یک کیسه خون ۴۵۰ سی‌سی است و تنها شامل ۱۰ درصد حجم کل خون بدن است و اگر فرد درگیر کم‌خونی شدید نباشد، خون از دست‌رفته‌اش در کمتر از یک ماه برمی‌گردد و جایگزین می‌شود. درضمن سالی ۳ بار بیشتر قرار نیست خون بدهند.

این مسئول در سازمان انتقال خون با بیان این که طرح مذکور بعد از عید فطر شروع می‌شود، می‌گوید: قرار است هم فرهنگسازی کنیم که ۱۰۰ درصد تاثیر دارد، هم از ظرفیت رسانه‌ها کمک بگیریم و هم کلیپ‌های کوتاه مرتبط بسازیم و در فضای مجازی منتشر کنیم و مطمئنیم که بسیار مؤثر است و اتفاق خوبی امسال رخ خواهد داد.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->