وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها
سرخط خبرها

این تهدید می‌تواند فرصت باشد!

  • کد خبر: ۲۲۴۰۷
  • ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
این تهدید می‌تواند فرصت باشد!
حجت الاسلام محمدرضا زائری

یکی از آثار و عوارض طبیعی شیوع ویروس کرونا ایجاد محدودیت گسترده در روابط اجتماعی و تجمعات عمومی بود که به شکل مستقیم و غیر مستقیم تغییرات گسترده‌ای در سبک زندگی همه مردم ایجاد کرد.

در این میان مراکز مذهبی و مجامع دینی نیز مشمول این فاصله گذاری اجتماعی شدند و نوع جدیدی از رابطه مؤمنان و متدینان با منابع تولید محتوای دینی و مراسم آیینی شکل گرفت.
از آنجا که این موقعیت احتمالا در ماه مبارک رمضان نیز ادامه داشته باشد شاید برخی این مرحله انقطاع را تهدیدی برای آیین‌های مذهبی و باور‌های دینی به شمار آورند و نگران آسیب دیدن جدی اعتقاد و ایمان مردم بدانند، اما همین شرایط نیز شاید به نوعی فرصت تقویت و تازه شدن فضای ایمان باشد.
موقعیت فعلی را می‌شود به فرصت تبدیل کرد و همین جدایی و دوری را بهانه‌ای ساخت برای افزایش میل و رغبت عمومی به عناصر و ارزش‌های دینی و مذهبی، زیرا همیشه فاصله باعث شوق می‌شود و از همین رو وقتی مدتی مردم از مسجد و حرم اهل بیت و جلسات قرآن و هیأت‌های عزاداری و موعظه‌های روحانیان دور باشند شاید با این دوری و دلتنگی زمینه بیشتری برای اشتیاق و رغبت افزونتر پیدا کنند و این تهدید به فرصت تبدیل شود.
یکی از مشکلات تبلیغ دینی در کشور ما این است که محتوای مذهبی و عناصر متنوع آن به فراوانی و آسانی در دسترس مخاطب است و زمانی که از در و دیوار شعار‌های دینی می‌ریزد و مخاطب همه جا از کتاب‌های درسی و برنامه‌های تلویزیونی تا تبلیغات محیطی شهری و مجالس عمومی دائم در معرض این پیام‌ها قرار می‌گیرد نسبت به آن‌ها بی رغبت می‌شود و دلزدگی و بی میلی پیدا می‌کند.
چه دلیلی دارد این قدر محتوای مذهبی و پیام‌های دینی زیاد و فراوان تولید شود و به وفور در معرض چشم و گوش مخاطب باشد؟
شاید از همین منظر لازم باشد حضور پررنگ روحانیون در سیما قدری کاهش پیدا کند و مدتی تلویزیون بیشتر از چهره‌های غیر روحانی سخنران (مثل دکتر محسن اسماعیلی و مهندس سید مجتبى حسینی) بهره گیرد تا بعد از این مرحله مخاطب مجددا زمینه برقراری ارتباط با آنان را داشته باشد.
این تهدید می‌تواند برای ما فرصت باشد اگر هوشمندانه و درست عمل کنیم و عالمانه و دقیق تصمیم بگیریم و برای برقراری ارتباط مخاطبان علاقمند و مشتاق با محتوای دینی در مرحله پساکرونا از حالا برنامه ریزی صحیح داشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->