در گفتگو با مسئول طرح «محله ما» و سرپرست طرح در محله نیزه مطرح شد:

اهالی محله نیزه در طرح «محله ما» مشارکت کنند

  • کد خبر: ۲۲۶۶
  • ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
اهالی محله نیزه در طرح «محله ما» مشارکت کنند
این روزها حال‌وهوای دیگری در محلات منطقه 5 و جلسات شورای اجتماعی آن جاری است. طرح «محله ما» به 4 محله از منطقه ما رسیده و جلسات استماع عمومی و جلسات توجیهی آن در مساجد و مکان‌های عمومی در حال برگزاری است.

 افتتاحیه طرح «محله ما» نهم تیرماه با حضور شهردار مشهد، رئیس و اعضای شورای شهر، معاونت اجتماعی‌وفرهنگی شهردار و مدیران و معاونان شهرداری مناطق در فرهنگ‌سرای ترافیک برگزار شد. شهردار مشهد از مشارکت گروه‌های پژوهشگر علوم اجتماعی و متخصصان شهرسازی و معماری خبر داد که اتفاق بسیار خوب و خاصی بود. همکاری بین بخش عمرانی و علوم انسانی، موضوعی بود که باید سال‌های قبل اتفاق می‌افتاد. به همین سبب با مسئول کل طرح در شهر گفت‌وگویی داشتیم و نیز از جلسه استماع عمومی طرح «محله ما» در مسجد محمد رسول‌ا...(ص) واقع در یعقوبی 35 در حدود مرزی 2 محله آوینی و نیزه گزارشی تهیه کردیم.
آرزو علیخانی، مسئول طرح محله ما، به خبرنگار شهرآرامحله گفت: طرح محله ما در مرحله نخست در محلات مهرآباد، رضائیه، آوینی و نیزه منطقه 5 اجرا خواهد شد. این طرح ادامه طرح «پویش بهار» است که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد. طرح پویش بهار به‌نوعی پایلوت طرح محله ما بود و اجرای موفق آن باعث شد تا اعضای شورای شهر موافقت خود را برای اختصاص 5 درصد از بودجه عمرانی شهرداری مشهد به اجرای طرح اعلام کنند. بودجه برای تمام 44 محله یکسان و به مبلغ 250 میلیون تومان است. بازه اجرای طرح، یک‌ساله و رویکرد پروژه مشارکتی است و قرار است در یک فرایند مشارکتی و تعاملی با مردم و برای مردم از مرحله نیازسنجی، طراحی، اجرا و نظارت، هم‌زمان و همگام با مردم کار را پیش ببریم. تفاوت این طرح با دیگر طرح‌های شهرداری، مردمی بودن آن و تصمیم‌گیری برای مردم محله از سوی خودشان است. اجرای این طرح با رویکرد اجتماعی و مشارکتی و ابزار کالبدی خواهد بود.
علیخانی بیان کرد: 3 محدودیت در طرح موجود است؛ اول اینکه بودجه طرح به نسبت بودجه کل طرح‌های عمرانی شهرداری، مبلغ کمی است و از این نظر محدودیت داریم ولی اعتقاد ما بر این است که با طرح‌های خرد می‌توانیم تغییرات بزرگ را رقم بزنیم. دومین مسئله پیش‌شرط مرتبط بودن خواسته‌های مردمی با شهرداری است؛ درخواست‌های مردمی باید در حیطه وظایف شهرداری باشد. مثلا ما نمی‌توانیم در طرح اگو یا مشکلات کابل‌های مخابرات وارد شویم. سومین و آخرین مورد، مشارکت مردم است. اگر مردم مشارکت کافی نداشته باشند، قطعا خروجی طرح، برای عموم مردم محله مطلوب نخواهد بود و از این بابت طرح شکست‌ می‌خورد.
وی ادامه داد: سرپرست طرح در محله نیزه و حد فاصل آوینی 33 تا انتهای آوینی، خانم فریده مردانی‌نژاد هستند که همراه با آقای مقدم و خانم باجلال مسئولیت اجرای طرح را در این محله به عهده دارند.
فریده مردانی‌نژاد، سرپرست طرح در محله نیزه، نیز بیان کرد: روند اجرای این طرح به‌صورت جذب حداکثری مشارکت مردم است. در مرحله اول، شهرداری منطقه محلات را معرفی می‌کند و بازدید میدانی هم صورت می‌گیرد. پس از آن جلساتی را با شورای اجتماعی محلات برگزار خواهیم کرد و سپس نوبت به مشارکت مستقیم مردم می‌رسد. ما با جلسه استماع عمومی و آگاهی رساندن به مردم کار را آغاز می‌کنیم. ما در جلسه استماع عمومی سعی داریم تا جزئیات طرح و چگونگی اجرای آن را به زبانی ساده برای مردم توضیح دهیم. در ادامه، روش‌هایی را متناسب با جامعه مخاطب برای جمع‌آوری داده‌ها و نظرسنجی انتخاب می‌کنیم.
مردانی‌نژاد گفت: ما برای این محله با نصب بنر و مصاحبه به جمع‌آوری داده‌ها می‌پردازیم. منظور از بنر، فقط بنری برای تبلیغات نیست، بلکه بنری مخصوص است که قسمت بزرگی از آن محل نوشتن اولویت کمبودها و مشکلات منطقه و نیاز مردم است. این بنر در محلی پررفت‌وآمد در محله نصب می‌شود و شهروندان به نوشتن نظراتشان اقدام خواهند کرد. نظرات مردم از طریق مختلف جمع‌آوری و دسته‌بندی می‌شود و با توجه به تعداد فراوانی آن، اولویت‌بندی خواهد شد. پس از این مرحله، جلسه استماع دوم برگزار خواهد شد و نتیجه جمع‌آوری داده‌ها را با آن‌ها به اشتراک خواهیم گذاشت. مرحله جمع‌آوری داده‌ها از همین دوشنبه به مدت 2 روز خواهد بود. ما از مردم انتظار داریم تا در طرح مشارکت کاملی داشته باشند. هدف طرح «محله ما» کسب بالاترین رضایت مردم از اجرای آن است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->