مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد مقدس: خدمات‌رسانی به بیش از دو میلیون و ۵۷۱ هزار زائر و مجاور نجات ۲ هزار چنار در خیابان کوهسنگی مشهد هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) پیشرفت ۸۵ درصدی بوستان بانوان طرق مشهد| افتتاح پروژه در شهریورماه ۱۴۰۴ تخفیف ۲۰ درصدی رفع نقص خودرو در مشهد + آدرس تعمیرگاه‌های منتخب درباره کوچه «شهیدان خوراکیان‌۲» در مشهد | رونقی که با ساخت یک بیمارستان خارجی شروع شد سهم بانوان در زیست‌بوم فناوری باید به رسمیت شناخته شود ایستگاه استقبال از زائر منطقه ۷ مشهد، باید قبل از ماه صفر تکمیل شود گلایه‌های مردم از خدمات جمعه بازار خودرو مشهد | منتظر تحویل زمین برای توسعه هستیم هوای کلانشهر مشهد بالاخره سالم شد (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) ۱۲۵ کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت در محور‌های فرعی و اصلی استان خراسان رضوی به احترام مردم کار کنیم نگاهی به وضعیت مجتمع های میان راهی در  خراسان رضوی | کمین مرگ در جاده‌های بی‌سرپناه آغاز جشنواره تخفیف‌های ویژه ایام ولایت ۱۴۰۴ در ۱۳ فروشگاه منتخب شهرما در مشهد رغبت‌نداشتن سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در صنعت محصولات لبنی | واحد‌های تولید محصولات لبنی خراسان بی‌علاقه به تولید شیر مدارس بسیج تمام ظرفیت‌های شهرداری مشهد در دهه ولایت ۱۴۰۴ | از فضاآرایی تا تقویت حمل‌ونقل عمومی و خدمات ایمنی اجرای اصلاح الگوی کاشت فضای سبز خیابان کوهسنگی در مشهد برنامه پرواز‌های بازگشت زائران حج تمتع خراسان‌‌های رضوی و شمالی به مشهد + جدول زمانی روایتی کوتاه از تاریخ دوچرخه در مشهد به بهانه روز جهانی آن | گشتن با مرکب شیطان در شهر! سرای عزیزاله‌اف، بهشت ارزان‌قیمت‌ها
سرخط خبرها

مشهد ضلع سوم مثلث است

  • کد خبر: ۲۲۶۷۷
  • ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
مشهد ضلع سوم مثلث است
فرید مدرسی - روزنامه نگار

حوزه علمیه مشهد واقعیتی کمتردیده شده است؛ سرمایه‌ای که با تجربه و تاریخی درخور، آن‌چنان که باید به کار گرفته نشده و قدرت و تأثیرش به کار نیامده است تا بتواند نقشی اثربخش را در منظومه حوزه‌های علمیه تشیع ایفا کند.
آنچه بیش از همه می‌تواند این جایگاه را بازسازی کند، توصیفی واقع‌بینانه از حوزه علمیه مشهد و شناخت حوزه‌های تشیع و قرار گرفتن این حوزه در نقطه کانونی تحول‌آفرینی و راهگشایی است.
حوزه علمیه مشهد از یک سو تاریخچه‌ای دارد که خود شده پشتوانه رهبران کنونی قم و نجف (آیات عظام سیستانی و وحید خراسانی) و از دیگر سو بزرگان کنونی مشهد رشدیافتگان نجف و قم هستند که شاخص‌هایی هستند، اما این 2مؤلفه به‌کار نیامده که مشهد حلقه‌ای شود تقویت‌گر برای پیوند و غنای عمیق قم و نجف و بالتبع قدرت گرفتن مشهد.
دلیل راه‌نیافتن مشهد به این جایگاه راهبردی در منظومه حوزه‌های علمیه تشیع از آن جهت است که 2 اردوگاه در مشهد بنا شده است که هر دو از این جایگاه غافل شدند یا تغافل کردند:
اردوگاه اول نگاهی استقلالی و حداکثری به حوزه علمیه مشهد دارد و احساس می‌کند این حوزه باید بر پای خویش مستقل از دیگران بایستد و فقط خود را ارتقا دهد و در رقابت با دیگران تعریف شود تا بتواند سخنی متفاوت، اثربخش و تحول‌آفرین بیافریند، رشد دهد و برابر دیگران به رخ بکشد، اما این نگاه از اساس ناممکن است؛ چراکه دوره استقلال فکری گذشته است و تمامی مکاتب و مدارس و حوزه‌ها به یکدیگر نیازمندند؛ حتی حوزه‌های بزرگ به حوزه‌های بسیار کوچک یا شاید گاهی اشخاص. از دیگر سو مشهد با چنین کارکردی، امکان نقش‌آفرینی ندارد؛ نقش مشهد در تعامل با قم و نجف است که دیده می‌شود و رخ می‌نمایاند.
اردوگاه دوم از فربه شدن اردوگاه اول، روز‌به‌روز در خود بیشتر فرو می‌رود و جایگاه حوزه علمیه مشهد را فراموش کرده است و فقط با نگاه فردی به ارتقای شخصیت‌ها و تک‌مدارس می‌اندیشد که در منظومه حوزه‌های تشیع به چشم نمی‌آیند، چه رسد به اثربخشی. اینان اعتمادبه‌نفس خود را کناری گذاشته‌اند و تنها به مدرسه و مدرَس توجه دارند و از نگاه کلان‌نگرانه غفلت ورزیده‌اند.
اکنون و در آتیه نجف و قم، مشهد همچون حلقه سرعت‌آفرین به تحولات فکری، فقهی، فلسفی و... منظومه حوزه‌های علمیه تشیع می‌تواند نقش ایفا کند و آن‌چنان جایگاهی بیابد که همچون پیشینه‌اش باشد و تاریخش دوباره به‌روز شود و دیگران را شگفت‌زده کند. آن روز، دور نیست...

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->