به گزارش شهرآرانیوز - رسانههای مختلف از دو نوع هلیکوپتر دررابطه با حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش نام بردهاند: «بل ۲۱۲» و «بل ۲۱۴». هر دو این هلیکوپترها از خانواده هلیکوپترهای بل هیوئی (Huey) است که شرکت هلیکوپترسازی بل (آمریکا/کانادا) آنها را ساخته است.
«بل ۲۱۲» یا «یواچ-۱ان تواین هیویی» نوعی بالگرد چندمنظوره آمریکایی است که شرکت بل آن را طراحی کرده و نخستین نمونه آن در سال ۱۹۶۸ میلادی به پرواز درآمد. این بالگرد هم برای مقاصد نظامی و هم برای مقاصد تجاری تولید شده و مدل دوموتوره بالگرد معروف یواچ-۱ ایروکوای محسوب میشود که در دهه ۱۹۶۰ بالگرد اصلی نیروهای مسلح ایالات متحده بود. «بل ۲۱۲» در سال ۱۹۷۱ برای مشتریان غیرنظامی هم توسعه یافت. در ژوئن ۱۹۷۷، «بل ۲۱۲» با اخذ مجوزهای لازم به نخستین هلیکوپتر آمریکایی بدل شد که اجازه یافت روی دریا با سیستم خلبان خودکار پرواز کند.
«بل ۴۱۲»، هلیکوپتر دو موتوره، چهار ملخه و چند منظوره، نسخه ارتقایافته «Bell ۲۱۲» است و تفاوت اصلی آنها در روتور اصلی چهار پره کامپوزیت ۴۱۲ است. این هلیکوپتر دو توربین دارد که در بین هلیکوپترهای غیرنظامی و نظامی بسیار معمول است. این هلیکوپتر دو موتوره قادر است حتی، در صورت از دستدادن یکی از موتورهای خود، با یک موتور به پرواز ادامه دهد. کشورهای زیادی از این پرنده استفاده میکنند. از زمان معرفی «بل ۴۱۲» در سال ۱۹۷۹ چندصد دستگاه از آن تولید شده است، و چندین بار وسایل الکترونیک کابین خلبان ارتقا یافته است.
توسعه این هلیکوپتر اواخر دهه ۱۹۷۰ با ارتقای دو «بل ۲۱۲» آغاز شد. در نسخه ارتقایافته روتور اصلی چهارپره پیشرفته با قطر کمتر جایگزین روتور دو پره ۲۱۲ شد. نمونه اولیه «بل ۴۱۲» برای اولین بار در آگوست ۱۹۷۹ پرواز کرد. مدل ۴۱۲ یک نسخه ویژه ۴۱۲SP هم داشت که دارای ظرفیت سوخت بیشتر، وزن برخاست بالاتر و ترتیب صندلیهای اختیاری بود.
در سال ۱۹۹۱، نوع ۴۱۲HP (با عملکرد بالا) با گیربکس بهبودیافته جایگزین نسخه SP شد. البته این هلیکوپتر ۱۲ نسخه مختلف دارد.
هر دو بالگرد «بل ۴۱۲» و «بل ۲۱۲» مجهز به یک رادار ناوبری در دماغه هستند.
هیویی و خانواده آن (بل ۲۰۴، ۲۰۵، ۲۱۲، ۲۱۴، ۴۱۲) در بیش از ۵۰ کشور جهان به خدمت گرفته شد. بزرگترین برنامه تولید هیویی و خانواده آن در کشور ایتالیا و توسط کمپانی آگوستا انجام شد که بالگردهای تولیدی این کمپانی نه تنها در ایتالیا بلکه در بسیاری دیگر از کشورها به خدمت گرفته شد.
- ظرفیت: حداکثر ۱۵ نفر (۲ خلبان و ۱۳ سرنشین)
- حداکثر سرعت: ۲۵۹ کیلومتر بر ساعت
- حداکثر ارتفاع پروازی: ۲۰ هزار پا (۶۰۹۶ متر)
- برد پروازی: ۹۸۰ کلیومتر
- کاربری: عملیات دریایی، حمل و نقل مسافر و VIP، حمل بار خارجی، استفاده از بالابر ، امداد و نجات ، عملیات لرزه نگاری اکتشاف نفت و گاز، حمل مصدوم با برانکارد، آموزش، تجسس، گردشگری، فیلمبرداری، عملیات کوهستان، نظارت هوایی، جنگلبانی، مبارزه با حریق و…
نخستین بار در سال ۱۳۶۴، سازمان خدمات هلیکوپتری ایران (ساخه) که پس از خصوصیسازی، «شرکت هلیکوپتری ایران» نام گرفته، از یک هلیکوپتر «بل ۴۱۲» استفاده کرد.
ایران در سال ۱۳۷۲ دو فروند هلیکوپتر «بل ۴۱۲»، از نمونههای ساختهشده تحت لیسانس در کانادا، خریداری کرد که مدتی بعد به درخواست دولت به نیروی هوایی ارتش واگذار شدند تا برای حمل مقامات استفاده شوند. گفته میشود حدود ۲۰ هلیکوپتر «بل ۴۱۲» برای استفادههای مختلف در ناوگان هلیکوپتری ایران پرواز میکنند.
در ۴ آوریل ۱۹۹۱، یک بل ۴۱۲ و هواپیمای Piper Aerostar در هوا و بر فراز حومه فیلادلفیا، پنسیلوانیا با هم برخورد کردند. هر پنج سرنشین هر دو پرنده، از جمله سناتور ایالات متحده، جان هاینز، به همراه دو کودک روی زمین، کشته شدند.
در ۲۲ آوریل ۱۹۹۴، یک هلیکوپتر پزشکی Bell ۴۱۲ AirCare از بیمارستان باپتیست کارولینای شمالی در زمینهای کوهستانی نزدیک بلوفیلد، ویرجینیای غربی سقوط کرد و هر چهار خدمه آن کشته شدند.
در ۹ ژوئیه ۲۰۰۲، یک بل ۴۱۲ از نیروی هوایی السالوادور پس از اصابت صاعقه سقوط کرد و هر چهار خدمه و سه سرنشین هواپیما کشته شدند.
در ۱۰ دسامبر ۲۰۰۶، یک هلیکوپتر پزشکی بل ۴۱۲ در مناطق کوهستانی نزدیک هسپریا، کالیفرنیا سقوط کرد. هر سه خدمه هواپیما جان باختند.
در ۷ دسامبر ۲۰۲۳، یک هلیکوپتر «بل ۴۱۲» که ارتش گویان از آن استفاده میکرد با ۲ خدمه و ۵ افسر ارشد در مرز بین ونزوئلا و گویان به دلیل هوای نامساعد سقوط کرد.
رسانههای مختلف تصویر بالا را به عنوان آخرین تصویر بالگرد حامل آیتالله رئیسی، رئیسجمهور، منتشر کردهاند.