سریال انیمیشن «زوزو و دوستان» روی آنتن شبکه پویا + زمان پخش سریال «یانگوم» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش رئیس سازمان صداوسیما: محور‌های مناظرات به‌گونه‌ای طراحی شده است که امکان ورود به حواشی به حداقل برسد تمدید مهلت ششمین دوسالانه «کارتون کتاب» برنامه‌های تلویزیون برای عید سعید قربان + زمان پخش بازگشت «رخساره» با قطعات خاطره‌انگیز به تالار وحدت جوایز برگزیدگان انسی ۲۰۲۴ اهدا شد جزئیات تازه‌ترین پروژه «علی‌اکبر شکارچی»، استاد موسیقی در فضای مجازی «تاجی» به پایان خط رسید | روایت یک تصمیم سخت درگذشت «صدرا روحانی»، شاعر پیشکسوت، در سکوت خبری ماجرای شکایت صدا و سیما از «عادل فردوسی‌پور» + عکس آمار فروش فیلم‌های روی پرده سینما (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) آخرین اخبار از سریال «سلمان فارسی» صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ مرد تیغ و ابریشم | یادی از نرسی گرگیا، بازیگری که اگر زنده بود امروز ۸۶ سالگی اش را جشن می‌گرفت عرض ارادت هنرمندان به سیدالشهدا (ع)
سرخط خبرها

خلق آثار هنری در رثای رئیس جمهور شهید

  • کد خبر: ۲۳۰۰۵۴
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
خلق آثار هنری در رثای رئیس جمهور شهید
رویداد هم آفرینی هنرمندان در روایت مقام شهدای خدمت به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

ریحانه موسوی | شهرآرانیوز؛ سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور، یکشنبه هفته گذشته همراه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، استاندار آذربایجان شرقی، امام جمعه شهر تبریز و جمعی از همراهان، در جریان سقوط بالگرد در شهرستان ورزقان در استان آذربایجان شرقی به شهادت رسید.

 ازاین رو هنرمندان پیشکسوت و جوان مشهدی رشته‌های مختلف هنری ازجمله تئاتر، نقاشی، خطاطی، گرافیک و طراحی پوستر، از دوشنبه ۳۱اردیبهشت تا جمعه ۴خرداد در حوزه هنری انقلاب اسلامی گردهم آمدند تا با هم آفرینی به تولید آثار هنری در وصف و بزرگداشت رئیس جمهور شهید بپردازند و ارادتشان را به هشتمین خادم جمهور نشان دهند. ما در حاشیه این رویداد، با تعدادی از هنرمندان حاضر گفتگو کردیم که در گزارش پیش رو می‌خوانید.

اهمیت دادن به ایده‌های هنرمندان برای شهید رئیسی

حسین رزاقی، هنرمند پیشکسوت حوزه نقاشی، در گفتگو با خبرنگار شهرآرا به زمانی اشاره می‌کند که شهید سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده داشت: هنرمندان مختلف حوزه هنری و اداره فرهنگ وارشاد در سالن تشریفات آستان قدس رضوی جمع بودند و آقای رئیسی برای آنان سخنرانی کرد و گفت آمادگی داریم از ایده ها، نظر‌ها و اندیشه‌های هنرمندان برای حرم امام رضا (ع) و اطراف آن، در قالب معماری، کاشی کاری و... استفاده کنیم. ایشان از ما خواست نوع نگاه، ایده‌ها و افکارمان را منتقل کنیم و نگاهش این بود که نوعی هم اندیشی صورت بگیرد و نگاه خوبی به این موضوع داشت.

این هنرمند برگزاری و حضور در این گونه ورک شاپ‌ها را کاری دلی توصیف کرد و آن را تبلور احساس هنرمندان دانست که روی بوم، قاب عکس یا در قالب سرود پیاده می‌شود.

رزاقی درباره لحظه شنیدن خبر شهادت آیت ا... رئیسی نیز ابراز کرد: هر انسانی از شنیدن خبر درگذشت دیگران متأثر می‌شود. ما هنرمندان بقا و هستی را دوست داریم و دوست نداریم انسان‌ها پر بکشند و بروند. شاید مشیت الهی بود و نمی‌توانیم درست قضاوت کنیم، اما اتفاق غیرمنتظره‌ای بود.

او همچنین درباره اثرش توضیح می‌دهد: من یک کوه را ترسیم کردم که آتش فشان آن شعله‌ای مانند شعله شمع است. در کنار آن یک سیمرغ که به این کوه رسیده و خودش را به این آتش رسانده است و گل‌های لاله که نماد شهدا هستند را ترسیم کردم.

بهبود وضعیت هنرمندان در دوران شهید رئیسی

بابک آوازی، عضو حوزه هنری و انجمن خوش نویسان مشهد که حدود چهل سال در حوزه خوش نویسی فعال است و مدرک فوق ممتاز دارد، درحالی که مشغول خطاطی سوره مبارکه حمد است، به بهبود وضعیت هنرمندان پس از روی کارآمدن شهید رئیسی اشاره می‌کند و بر این باور است که شهید جمهور توانست وضعیت هنرمندان را مقداری سروسامان دهد تا بتوانند از بیمه استفاده کنند و «هنرکارت» داشته باشند.

وی با بیان اینکه در دوران ریاست جمهوری آیت ا... رئیسی وضعیت اقتصاد هنر به طور کلی بهبود پیدا کرد، ادامه می‌دهد: هنرمند همیشه کارش را کرده است، چه جامعه به او کمک کند، چه نکند. هنرمند همیشه راه خودش را در پیش می‌گیرد و می‌تواند سختی‌های آن را تحمل کند.
آوازی می‌گوید: ما از شنیدن این خبر تلخ متأثر شدیم. شهید رئیسی، رئیس جمهور ما بود و ریاست یک مملکت را در دست داشت و به طبع همه ناراحت هستند.

رفع نیاز‌های اساسی هنرمندان

یکی از اعضای گروه رسانه‌ای «میثم تمار» که درحال طراحی یک پوستر با عکس شهید جمهور آیت ا... رئیسی است، درباره اثر گروهی شان می‌گوید: ما در این رویداد درحال تصویرسازی یک پوستر هستیم با مفهوم «به سوی بهشت» که هنوز کامل نشده است.

او با ناراحتی از اینکه نتوانسته است با شهید رئیسی در طول دوران حیاتش دیدار داشته باشد، اخباری را که درباره آیت ا... رئیسی مشاهده می‌کرده است، دلیل علاقه خودش به او می‌داند و اظهار می‌کند: با اخباری که در حوزه بانک داری شنیدم، متوجه شدم می‌خواست اصلاحاتی انجام دهد. همچنین در بدو ورودش در حوزه زیرساخت‌ها هم اقدامات زیادی انجام داد.

 در حوزه رفع تحریم نیز کار‌های خوبی از سوی ایشان صورت گرفت. کار ما تولید محتواست؛ گاهی مشکلاتی درباره انجام کارمان داشتیم و نرم افزاری مثل «۴۰۳» که در دوران ریاست جمهوری ایشان ساخته شد، توانست نیاز ما را رفع کند و در روند کارمان تأثیرگذار باشد.

 در حوزه بازی‌های رایانه‌ای نرم افزار ایرانی «الکترال» نیز به دلیل مشکلی که برای سرعت اینترنت داشتیم، در زمینه اتصال به سرور‌های بازی به ما کمک کرد. این نرم افزار برای من که طراح هستم و گاهی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای هم فعالیت می‌کنم و دغدغه داشتم، بسیار مهم و کاربردی است. به همین دلیل باید ارادت خود را این گونه و با حضور در این رویداد به شهید رئیسی که خدمات زیادی به ما هنرمندان ارائه داد، نشان دهم.

حسینی معتقد است ما با وجود هرگونه سلیقه و دیدگاه مختلف، باید کنار یکدیگر باشیم، زیرا رئیس جمهور و رئیس جمهور‌هایی که روی کار آمدند، همه برای ساختن ایران تلاش کردند. به گفته او زمانی ایران می‌تواند قدم هایش را به سمت موفقیت بردارد که مردم با هم همدل باشند. درواقع این همدلی هم به مردم و هم به دولت کمک خواهد کرد.

جهان به احترام تو ایستاد

سمیه بخشی نژاد که از شانزده سالگی وارد حوزه خبر شده و پس از آن در زمینه نمایشنامه نویسی، گرافیک و کاریکاتور به فعالیت پرداخته، درباره اثرش که یک نمایشنامه است، بیان می‌کند: «جهان به احترام تو ایستاد» موضوع کار من است و به بازخورد‌های شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در عرصه بین المللی و بازتاب جهانی آن مربوط است که باعث هم گرایی شده است. این هم گرایی به گونه‌ای بوده که باعث مشارکت استراتژیک در سطح بین المللی نیز شده است، به ویژه در قضایایی مانند فلسطین و ارتباط با کشور‌های همسایه که همه در این اثر آمده است. 

همچنین، تلاش می‌شود دستاورد‌های دولت سیزدهم نیز در آن نمود پیدا کند. این هنرمند ارتباط شهید رئیسی را با هنرمندان بسیار عالی توصیف و بر وسعت و افق دید گسترده و ارج نهادن این شهید به هنر و هنرمند تأکید کرد. این نمایشنامه نویس حالش را با بغض از زمان شنیدن خبر شهادت رئیس جمهور با یک جمله این گونه توصیف می‌کند: قلبی بود که از سینه درآمد. من زیاد احساساتی نیستم، اما این خبر بسیار ناباورانه بود. 

ما به آن مناطق کوهستانی سفر کرده ایم و هنگام شنیدن خبر، احتمال عروج ایشان را می‌دادیم. با وجود این، باز هم امیدوار بودیم و در شب میلاد امام رضا (ع) از ایشان کمک خواستیم؛ اما این نعمت از ما گرفته شد. بخشی در پایان با بیان اینکه شهید جمهور نمود یک انسان تراز انقلاب بود، می‌گوید: همان طور که شهید رجایی از بین ما رفت و رهبر معظم انقلاب جایگزین ایشان شدند، حتما فرد خوبی به جای شهید رئیسی روی کار می‌آید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->