دلایلی که شما را به خوردن برخی مواد غذایی معتاد می‌کند + راه حل‌های ترک اعتیاد مصرف غذا‌های مضر آمار ازدواج در خراسان رضوی، بیش از دوبرابر آمار طلاق است | حدنگاری و صدور سند مالکیت برای ۹۲ درصد اراضی کشاورزی استان توضیحات وزیر کار درباره واریزی به حساب بازنشستگان کشوری و تأمین‌اجتماعی اعزام ۸۰۰ دانش‌آموز مددجو از سراسر کشور به مشهد در راستای آمادگی برای آزمون سمپاد زنگ خطر انقراض ۸۶ گونه جانوری در ایران فقر آهن باعث چه مشکلاتی در کودکان می‌شود؟ رئیس فراکسیون کارگری: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی همین امسال انجام می‌شود عواقب و تأثیرات منفی فریادزدن بر سر کودکان توضیحات رئیس سازمان مدارس درباره انواع شهریه در مدارس غیردولتی رشد ۱۴ درصدی پرواز‌های فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در اردیبهشت ‌۱۴۰۳ عرضه دارو از هرنوع در عطاری‌ها پیگیرد قانونی دارد پیش‌بینی رگبار باران و کاهش دما در برخی استان‌ها (۶ تیر ۱۴۰۳) توصیه‌هایی جهت پیشگیری از گرمازدگی استفاده از طب ایرانی برای کاهش وزن بدون بازگشت افزایش یک‌میلیون‌تومانی حقوق ماهانه بازنشستگان از فروردین ۱۴۰۳ | مصوبه پرداخت مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق ابلاغ شد
سرخط خبرها

اگر وام‌گیرنده بدهی‌اش را پرداخت نکند، تکلیف ضامن چیست؟

  • کد خبر: ۲۳۱۲۶۳
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳
اگر وام‌گیرنده بدهی‌اش را پرداخت نکند، تکلیف ضامن چیست؟
اگر قصد دارید ضامن فردی شوید که قصد دریافت وام بانکی دارد، آیا می‌دانید در صورتی که وام‌گیرنده بدهی‌اش را پرداخت نکند، تکلیف شما چیست؟

به گزارش شهرآرانیوز، حمید شیرافکن حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری دراین باره می‌گوید: زمانی که وام گیرنده بدهی خود را به بانک پرداخت نکرده باشد، بانک می‌تواند این بدهی را از ضامن دریافت کند. در این صورت ضامن می‌تواند بعد از پرداخت بدهی، سراغ بدهکار برود و طلبش را درخواست کند. چرا که این پرداخت با میل و اراده قلبی ضامن صورت نگرفته و به ناچار مجبور به پرداخت شده است؛ بنابراین ضامن بعد از پرداخت وام می‌تواند به وام گیرنده رجوع کند و مبلغ پرداختی را مطالبه کند.

این وکیل پایه یک دادگستری اضافه می‌کند: با توجه به قوانین بانکداری، و نظر به اینکه مدت باز پرداخت برخی از وام‌ها طولانی مدت است و در صورتی که وام گیرنده از پرداخت چند قسط امتناع کند، ضامن مجبور به پرداخت شده و یا از حقوق ماهیانه وی اقساط وام کسر می‌شود.

او ادامه می‌دهد: شهروندان گرامی باید این موضوع را مد نظر داشته باشند که هر چند قانونگذار امکان مراجعه به وام گیرنده را برای ضامن در نظر گرفته، اما این موضوع همیشه موجب احقاق حق ضامن نمی‌شود، زیرا در عمل مشاهده شده که هر چند وام گیرنده با رای دادگاه محکوم به پرداخت شده ولی در اجرای حکم، به دلیل عدم شناسایی اموال از وام گیرنده، متواری شدن و عدم دسترسی به وی، حق ضامن از بین رفته و در عمل ضامن به حق خود نمی‌رسد.

شیرافکن تاکید می‌کند: توصیه می‌شود که افراد در صورتی که قصد ضمانت دارند، حتما با وکلای دادگستری در این حوزه مشورت کنند. همچنین طی قراردادی جداگانه از وام گیرنده با گرفتن ضمانت مانند چک و سفته احتمال از بین رفتن حقوق خود را به حداقل برسانند.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->